Gå til innhold

Hvilken MacBook Pro ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for ny laptop. Blir førstegang eier av mac. MacBook Pro. Men hvilken MacBook Pro?

Jeg skal studere og kommer til å bruke laptopen istedenfor tv til å se film på. Jeg kommer til ha med laptopen på skolen hver dag. Jeg bruker en del timer hver dag på pc p.g.a av hobby og studier.

Typisk bruk er å ha åpent nettet med 2-3 faner, et program som spiller av musikk, word eller excel og en ordbok / annet program. Jeg spiller ikke dataspill.

13, 15 eller 17 tommer? 17 tommeren er kjempefin skjermstørrelse på, men alt for stor til å ha med rundt hver eneste dag. Syns 13 tommeren virker liten å se på vurdert opp mot hvor mange timer jeg kommer til å bruke macBook pro hver dag. Heller mot 15 tommeren. Men 15 tommeren kommer i tre ulike versjoner..Og det er der jeg ikke lenger henger med.

Versjon 1: http://www.eplehuset.no/produkt/1883_macbook-pro-154-24-ghz.aspx

Versjon 2: http://www.eplehuset.no/produkt/1884_macbook-pro-154-253-ghz.aspx

Versjon 3: http://www.eplehuset.no/produkt/1885_macbook-pro-154-266-ghz.aspx

Kan noen snille brukere "oversette" de tekniske spesifikasjonene ved hver versjon?

Alle tips taes i mot om macbook Pro :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hvilke av disse du velger, får du en fantastisk maskin :-)

Den rimeligste holder i bøtter og lass til bruken du skisserer.

Gled deg til ny Mac :-)

Skrevet

Tror nok du kan gå for den billigste av dem. Prosessoren er allerede rask nok. Du kommer neppe til å merke noe forskjell med ditt bruk.

Hvis du har planer om å kjøre flere tunge programmer (da snakker vi IKKE microsoft office og safari) samtidig, så ville jeg muligens ha gått for den midterste eller den dyreste. Men for å gjøre et forsøk på å oversette:

Prosessoren er de som heter Intel i5 eller i7. Den fungerer litt som hjernen til datamaskinen. Altså, hvis en maskin har en kjapp prosessor, så bruker den mindre tid på å "tenke". Både i5 og i7 er helt nye prosessorer, og begge er ganske kjappe. Du kommer sansynligvis ikke til å merke forskjell på den treigeste og den kjappeste av dem.

Så har du minne. Alle sammen kommer vel med 4 GB minne. Dette fungerer litt som din korttidshukommelse. Altså, den bare de programmene du har oppe akkurat nå bruker minnet. Så hvis du kjører 50 store, tunge programmer, kan du tenke deg at det kommer til å gå en smule treigere enn til vanlig, men når du lukker programmene, så forsvinner dette fra minnet. 4GB minne holder nok i massevis til ditt bruk.

Så har vi harddisken. Den fungerer mer som et langtidsminne. Den lagrer og tar vare på alle filene dine. Så hvis du har tenkt å laste ned masse filmer, eller tar masse bilder, ville jeg nok ha satset på en stor harddisk, eller kjøpt en ekstern.

SD-card slot er et lite hull hvor du kan putte minnekortet fra kameraet ditt i (hvis du har et SD-kort, som er det mest vanlige).

Håper du vet hva batterilevetid betyr fordi det vet jeg ikke hvordan jeg oversetter.

Så til slutt har vi grafikken. Disse tallene viser hvor mye grafikk dataen din kan prossesere. Jeg tror nok ikke du har behov for mer enn 256mb. Jeg har selv 512, og det går helt greit når jeg skal drive med bilderedigering på høyt plan. Du trenger ikke mer enn 256mb med mindre du spiller spill eller driver med veldig mye bilderedigering. Syntes det er litt vanskelig å forklare akkurat dette med grafikkort, så kanskje noen andre kan prøve seg for meg.

Så til slutt, hvis jeg var deg så ville jeg ha bestillt mac fra apple.no fordi der får du 10% studentrabatt, ikke 5% som på eplehuset. Hvis noe skjer med macen din så kan du uansett levere den til eplehuset har jeg hørt.

Men for å oppsummere, så tror jeg nok det hadde vært bortkasta penger å gå for den dyreste. En ting jeg ville ha gjort er å gå for den høyeste oppløsningen da. Det tror jeg koster rundt 1000 kr ekstra, men er veldig deilig. Du får liksom mer plass på skjermen.

Håper dette hjelper litt =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...