Gå til innhold

Er gutt og vil ned i vekt: 1800-1900 kcal daglig for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en gutt på 21 som vil ned i vekt. Mange sier at jeg spiser for lite og at jeg forbrenner mer naturlig enn jeg tror. Selv har jeg to foreldre som sliter med overvekt (slanking osv er en del av hverdagen, ellers blir de tjukke) og de fleste i min slekt (fettere, onkler osv.) har geetisk lav forbrenning og er nesten alltid tjukke.

Jeg tenker slik ang. egen forbrenning: 1900 kalorier daglig i utgangspunktet uten trening. Men jeg går 70 minutter tur daglig og løper 10 minutter pluss hard styrketrening av hele kroppen og tenker at jeg da pusher forbrenningen min opp til rundt 2100 per dag. Videre må jeg da ligge på rundt 1800 kalorier daglig for å gå i underskudd og oppnå vektnedgang over tid?

Dette virker jo ikke sunt ettersom en aktiv mann skal innta 2500 kalorier daglig, men for min del er det vel nesten nødvendig? Eller undervurderer jeg egen forbrenning? Blir vel glad hvis noen har noen innspill! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er 20 år, veier 75kg, er 174cm høy.

Selv må jeg innta 2800-3000kcal for å vedlikeholde vekta.

Da trener jeg styrke 3-4 ganger i uka. Har en fysisk krevende jobb til tider.

Du sier jo ikke noe om høyde og vekt så da blir det kun synsing, men 1900kcal hørtes lite ut hvis du trener styrke.

Hvordan ser kostholdet ut på en vanlig dag når du ikke slanker deg?

Offtopic!

Halve slekta mi er blekkfeite og den andre halve siden er slanke. Hver gang vi har reunion og det er kaker, brus, snop, så forstår en hvorfor den ene sida av slekta er feit. Trodde seriøst at tanta mi skulle forsyne hele bordet med kakefatet sitt.

Endret av Kenneth199
Skrevet

Altså hvis du er ung og har muskelmasse skulle man tro du forbrente MINST 2800 daglig!

Skrevet

Ingen har genetisk lav forbrenning...du spiser tydeligvis feile kalorier om du føler at du må spise mindre kalorier per dag en det som er anbefalt til en jente for å gå ned i vekt...

Du må skrive mer detaljer.

Høyde

Vekt

Kosthold

Aktivitetsnivå

Skrevet

Altså forbrenning er arvelig, noen har lavere forbrenning enn andre fra naturens side. Jeg spiser for det meste fisk/kjøtt og grønnsaker, litt potet til maten en gang om dagen. Ellers mye kjøtt, og litt frukt som mellommåltid. Altså er relativt sunt kosthold, men jeg klarer ikke å se for meg at jeg forbrenner nesten 3000 kalorier daglig, jeg legger så fort på meg.

Til dere som leser: tror dere det er helt usannsynlig at en gutt på 21 ikke forbrenner mer enn 1900 kalorier per dag? Eller er det fullt mulig?

Skrevet

Det er usannsynlig med mindre du er 140 høy og veier 50kg

Skrevet

Jeg er bare 165-170 høy! Men en god del muskelmasse, og som sagt, dårlige gener når det gjelder anlegg for å legge på seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...