Gå til innhold

Er dette et OK opplegg for å få flat mage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en normalvektig person (tynn i føle BMI) men har litt flesk på magen, og vil gjerne bli kvitt dette magefettet og få flat mage istedet. Dette er opplegget:

Jeg baserer meg på å spise måltider med for det meste kjøtt (eller fisk) og grønnsaker. Legger også inn en 1/3 del av tallerkenen til ris eller pasta hver dag til to av måltidene så jeg blir mett. Ellers skal jeg spise 1800 kalorier med kjøtt og grønnsaker og gjerne litt nøtter som mellommåltid.

Jeg tror det blir for hardt å kutte ut søtsaker helt, så jeg tenkte litt hver dag og leste om is og godsaker med få kcal. Jeg har bestemt meg for å spise en kroneis (180-200 kalorier) daglig, så får jeg noe søtt jeg kan kose meg med mens jeg ser på tv, en liten pause fra en ellers sunn dag. Dette blir til sammen ca 2000 kalorier per dag, men jeg trener en god del per dag og er aktiv så jeg vil gå i kaloriunderskudd daglig - selv med isen.

Har tenkt at den daglige kroneisen blir litt for mye i grunn, men det blir jo tross alt bare 1300-1400 "usunne" kalorier i uken, og jeg går litt i underskudd hver uke. Altså 2000 kalorier i dagsinntak - 1800 fra kjøtt, fisk, litt ris, nøtter og grønnsaker og 200 fra isen. Jeg kutter ut all form for spisedag osv. selvfølgelig.

Har tidligere hatt en del hjemmelaget smoothie i kosten. Hadde i utgangspunktet tenkt at den burde jeg nå kutte ut pågrunn av høyt karbohydratinnhold osv. Lager den med litt jordnær, et halvt glass juice, en halv 0,0% yoghurt og to glass soyamelk. Kan den fortsatt være et mellommåltid eller bør den kuttes ut?

Kunne noen av dere være så inderlig snille og gi feedback på om opplegget mitt høres noenlunde ok ut for å få flat mage?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Det er stor forskjell på å kutte ut søtsaker helt og å spise en Kroneis pr dag! Selv om du får et lite kaloriunderskudd hver uke, så må du faktisk også tenke på hva du spiser, hvis du er opptatt av å få en flat mage. Selv om du går i kaloriunderskudd, er det ikke det samme hva du spiser. Raske karbohydrater (poteter, ris, pasta, brød, sukker osv.)bør du f.eks. begrense i størst mulig grad, spis langsomme karbohydrater i stedet.

Du sier ikke noe om hva du trener, men en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening for kjernemuskulaturen fungerer best for å "brenne" bort magefett.

Jeg tror kanskje at du i mindre grad trenger å tenke på kaloriunderskudd og heller fokusere på riktig kosthold og trening, siden du ikke er overvektig.

Gjest Nanne70
Skrevet

Det er stor forskjell på å kutte ut søtsaker helt og å spise en Kroneis pr dag! Selv om du får et lite kaloriunderskudd hver uke, så må du faktisk også tenke på hva du spiser, hvis du er opptatt av å få en flat mage. Selv om du går i kaloriunderskudd, er det ikke det samme hva du spiser. Raske karbohydrater (poteter, ris, pasta, brød, sukker osv.)bør du f.eks. begrense i størst mulig grad, spis langsomme karbohydrater i stedet.

Du sier ikke noe om hva du trener, men en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening for kjernemuskulaturen fungerer best for å "brenne" bort magefett.

Jeg tror kanskje at du i mindre grad trenger å tenke på kaloriunderskudd og heller fokusere på riktig kosthold og trening, siden du ikke er overvektig.

Skrevet

Så med andre ord så er den daglige kroneisen for mye? Tidligere har jeg spist rundt 5000 usunne kalorier (fra godis, is, sjokolade osv.) per uke, og nå kutter jeg jo ned til 1400 - det må jo ha en effekt, blir 3600 mindre! Trener både styrke og kondisjon.

Gjest Nanne70
Skrevet

Så med andre ord så er den daglige kroneisen for mye? Tidligere har jeg spist rundt 5000 usunne kalorier (fra godis, is, sjokolade osv.) per uke, og nå kutter jeg jo ned til 1400 - det må jo ha en effekt, blir 3600 mindre! Trener både styrke og kondisjon.

Det er jo ikke for mye regnet i kalorier, og hvis du tidligere har spist så mye snop, så er det klart at det kommer til å gi resultater å gjøre de endringene du gjør. Men du trenger som sasgt ikke å ligge på et så lavt kaloriinntak, jeg tror nok magefettet ditt i hovedsak skyldes alt godteriet.

Skrevet

Det er jo ikke for mye regnet i kalorier, og hvis du tidligere har spist så mye snop, så er det klart at det kommer til å gi resultater å gjøre de endringene du gjør. Men du trenger som sasgt ikke å ligge på et så lavt kaloriinntak, jeg tror nok magefettet ditt i hovedsak skyldes alt godteriet.

Ja du er enig i at de 3000 kaloriene mindre med godteri per uke vil gjøre en forskjell? Det blir jo mye mindre? Vet at en krneis om dagen er litt vel mye, men er då grusomt glad i godis, vet jeg kan venne meg av med det, men jeg koser meg så mye med det at det hadde vært så trist å slutte!

Du synes jeg kan innta flere kalorier totalt i løpet av en dag? Er foreksempel den smoothien et greit mellommåltid å ta i tilegg til resten eller blir det for mye karbohydrater?

Gjest Nanne70
Skrevet

Ja det er jo helt klart at 3000 kcal mindre utgjør en forskjell! Jeg tror egentlig, siden du er normalvektig og trener så mye som du gjør, at det langt på vei er tilstrekkelig.

Som jeg sa, så tror jeg at du kanskje ikke trenger å ligge i kaloriunderskudd, men at du ligger jevnt, dvs. at kaloriinntak/forbruk er omtrent det samme. Da holder du vekta.

Kos deg med Kroneisen din, og spis sunt ellers. Den smoothien høres ikke ut som om den inneholder mye karbohydrater, så den kan du bare fortsette med, men bruk gjerne ferskpresset juice eller frisk frukt i stedet for kartongjuice.

Skrevet

Syns du er flink som klarer å kutte ned til en is til dagen:) Nyt den, det er aldeles ikke for mye:) Jeg tror det er større sjangse for å sprekke dersom man skal holde seg unna alt. Alt med måte

Skrevet

5000 kalorier??? Det er jo 35.000 kalorier i uka? Det er 21.000 kalorier i overskudd på en uke om du er en jente som skal ha 2000 kalorier per dag....

Er du sikker på at du har regnet riktig? Enten har du en stoffskifte sykdom som gjør at du ikke kan legge på deg, eller så tror jeg at du har regnet feil kaloriinnhold på noe av det du har spist tidligere? Hva er det du trener så gjør at du fremdeles er tynn etter et slikt overskudd med kalorier?

Skrevet

5000 kalorier??? Det er jo 35.000 kalorier i uka? Det er 21.000 kalorier i overskudd på en uke om du er en jente som skal ha 2000 kalorier per dag....

Er du sikker på at du har regnet riktig? Enten har du en stoffskifte sykdom som gjør at du ikke kan legge på deg, eller så tror jeg at du har regnet feil kaloriinnhold på noe av det du har spist tidligere? Hva er det du trener så gjør at du fremdeles er tynn etter et slikt overskudd med kalorier?

Kjære deg, 5000 usunne kalorier i uken... Altså fire-fem dager vor jeg spiste dessert og det da fort ble noen skolebrød eller en sjokoladeplate.

Skrevet

Syns du er flink som klarer å kutte ned til en is til dagen:) Nyt den, det er aldeles ikke for mye:) Jeg tror det er større sjangse for å sprekke dersom man skal holde seg unna alt. Alt med måte

Tusen takk, det ble jeg glad for å lese! Nei tenkte at jeg ikke bør kutte ut alt for da kan man lett få følelsen av at man savner godteri så mye, og at det er virkelig ikke er verdt det! Derfor litt hver dag, og kroneis er veldig godt, tar litt tid å spise og inneholder bare 180 kalorier. Vil jo tro at etter noen uker med 3000 usunne kalorier mindre pr. uke så vil jeg få flatere mage?

Skrevet

Vil jo tro at etter noen uker med 3000 usunne kalorier mindre pr. uke så vil jeg få flatere mage?

Tja, ikke nødvendigvis, kroppen bestemmer selv hvor den tar fettet fra det er ingen selvfølge at det tas fra mageregionen. Dessuten, hvis du er tilnærmet normalvektig er det vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg kan ha kortere perioder med mye mat eller med lite mat uten at det gjør utslag på vekta for meg (er normalvektig, bmi 20)

Skrevet

Kjære deg, 5000 usunne kalorier i uken... Altså fire-fem dager vor jeg spiste dessert og det da fort ble noen skolebrød eller en sjokoladeplate.

Å...var litt sent i går da jeg leste innlegget ditt... :sjenert:

Vel; om du er slank fra før så blir det vanskelig å bli kvitt de siste kiloene med kun sunt kosthold. Det beste du gjør er å begynne med en eller annen form for trening som gir deg høy puls. Jogging er kjempefint! Spesielt om du klarer å presse inn den joggeøkten før du legger deg...da får du en afterburn som varer mens du sover....

Skrevet

Tja, ikke nødvendigvis, kroppen bestemmer selv hvor den tar fettet fra det er ingen selvfølge at det tas fra mageregionen. Dessuten, hvis du er tilnærmet normalvektig er det vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg kan ha kortere perioder med mye mat eller med lite mat uten at det gjør utslag på vekta for meg (er normalvektig, bmi 20)

Så uansett hvor mye kcal-underskudd jeg går i, eller hvor lite sukker og karbohydrater jeg inntar, så er det ikke sikkert magen blir flat?

Hvor mange uker med 3000 "usunne" kalorier mindre må jeg gå før magen blir flatere ellers da? Snakker ikke 3000 i underskudd, men bare at jeg kutter ut 3000 kcal per uke med is og boller og spiser sunt istedet.

• 4 uker senere...
Skrevet

Veldig enig!

I tillegg er et tips å trene kort, men hardt. Jeg merker det iallefall definitivt best på magen i de periodene jeg trener korte, men intensive økter. Trener da både kondis og styrke.

Mange jenter ser ut til å trene lenge og lett/middels, heller enn kort og hardt, så dersom du er en av dem, anbefaler jeg at du prøver å skru opp intensiteten på iallefall noen økter i uka i en periode og se om du får en effekt av det:)

Skrevet

rockering er effektiv trening. med daglig bruk i et par måneder kan en få ned fler cm rundt magen

Skrevet

men om du absoultt må ha en is hver dag, hvorfor ikke heller velge en med mindre kalorier? sånn som pinup eller lollipp og helelr kose deg med en kroneis i helgene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...