Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Nå som jeg har flyttet for meg selv har jeg funnet ut at en diett vil være enkelere å ha, fordi ingen andre enn meg selv vil friste meg til å sprekke.

MEN, jeg har ikke lyst til å måtte telle kalorier og karbohydrater, men rett og slett ha et ganske avslappet forhold til mat, men ikke spise feil.. (Men om jeg har lyst på noe vil jeg unne meg det, men i moderate mengder, slik at jeg ikke sprekker)Så har tenkt litt på lavkarbodiett. (hadde en diett engang hvor jeg gikk ned noen kg ved hard trening og VELDIG riktig kost, men sprakk etter noen uker fordi alle tanker kretset rundt maten.

Når det kommet til trening har jeg desverre ikke mye tid til det akkurat nå. Studier og jobb flere ganger i uken tar på. Men til gjengjeld går eller sykler jeg mye. Går til jobb (1.5 km hver vei ca) Går til skole (1. km hver vei) og går når jeg skal til buss o.l. Dessuten jobber jeg i butikk, så det sier seg selv at en arbeidsdag for meg innebærer mye gåing.

Såspørsmålet er, hva er ja mat, og hva er nei mat?

Endret av ssgxd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare kutte ut dritten og spise litt mindre da? Spis alt mulig variert. Du gjør det bare vanskeligere for deg selv. Diett er korttids, livsstilsendringer er noe du kan leve med.

Skrevet

Såklart er det et mål på sikt, men vil gjerne ha en pangstart. Er ikke moro å legge om livsstil om det tar måneder før man ser og føler seg bedre. Dessuten vil jeg kunne spise meg mett.

Skrevet

Du spiser deg jo ikke mett på DIETT. Dessuten kommer du til å tenke på mat hele tiden. Jeg spiser meg mett hver eneste gang jeg spiser, og jeg spiser det jeg vil av mat og går ned i vekt hver uke. Pangstart? Det er ingen snarvei.

Hvorfor tror du må man må vente i ukesvis for å få resultater av å spise variert og sunn mat?

Du kommer nok til å gjøre som du vil her, som alle andre før deg og nekter å høre på råd. Det finnes hundre slike tråder som det du spør om, og alle svar er like.

Lykke til.

Skrevet

Du spiser deg jo ikke mett på DIETT. Dessuten kommer du til å tenke på mat hele tiden. Jeg spiser meg mett hver eneste gang jeg spiser, og jeg spiser det jeg vil av mat og går ned i vekt hver uke. Pangstart? Det er ingen snarvei.

Hvorfor tror du må man må vente i ukesvis for å få resultater av å spise variert og sunn mat?

Du kommer nok til å gjøre som du vil her, som alle andre før deg og nekter å høre på råd. Det finnes hundre slike tråder som det du spør om, og alle svar er like.

Lykke til.

Man kan jo det. Det er jo forskjeller på diettene, det er ikke svart-hvitt.Diett sulten <-> vanlig kosthold mett. En shakediett for eksempel vil ikke gjøre deg mett, fordi det kun er vann/melk og pulver man spiser. Men har lest at mange på lavkarbodietten spiser seg mette og allikevel går ned i vekt. Derfor spør jeg etter ja og nei mat.

Om du tenker at jeg mener pangstart som i "gå ned flere kg i uka" tar du feil. Da hadde jeg begynt på nutrlilett, gått ned mye og lagt på meg det dobbelte når dietten er over. Med lavkarbo spiser man jo mange ganske "normalt" og derfor vil jeg tro at det er lettere å følge.

Jeg spurte egentlig bare etter ja og nei mat, thats it.

Skrevet

Enkelt og greit tips vil være å bytte ut brød med fullkorn knekkebrød.

Velg pålegg som har en max fettprosent på 9g.

Spis kylling, fisk, karbonadedeig, svin, Egg.. Fettfattige proteinkilder (mengde; en håndflate)

Begrens inntak av potet, ris og pasta (mengde; en knytteneve)

Fyll resten av tallerken med grønnsaker eller salat.

Spis frukt, grønnsaker, skyr yoghurt o.l som mellommåltid.

Hold blodsukker og forbrenning i gang ved å spise hver 3-4 time.

Unn deg litt ekstra på helga :popcorn:

Skrevet

5 om dagen syns jeg er en fin regel, dessuten. Litt avhengig av hvor stor du er, men når jeg får i meg 5 om dagen, har jeg mer enn nok mat i meg - frukt og grønt (av rett sort) tar mye plass i magen og gir mindre plass til skittmat. Dessuten funker det ypperlig som snacks hvis du er fysen.

Skrevet (endret)

Enkelt og greit tips vil være å bytte ut brød med fullkorn knekkebrød.

Velg pålegg som har en max fettprosent på 9g.

Spis kylling, fisk, karbonadedeig, svin, Egg.. Fettfattige proteinkilder (mengde; en håndflate)

Begrens inntak av potet, ris og pasta (mengde; en knytteneve)

Fyll resten av tallerken med grønnsaker eller salat.

Spis frukt, grønnsaker, skyr yoghurt o.l som mellommåltid.

Hold blodsukker og forbrenning i gang ved å spise hver 3-4 time.

Unn deg litt ekstra på helga :popcorn:

Takk! Så enkelt kunne det gjøres. Nå som jeg bor alene er det lettere å følge også, fordi jeg velger selv hva som havner i min handlekurv. :)

Og man kan jo lage så mye GOD mat ut av dette!

5 om dagen syns jeg er en fin regel, dessuten. Litt avhengig av hvor stor du er, men når jeg får i meg 5 om dagen, har jeg mer enn nok mat i meg - frukt og grønt (av rett sort) tar mye plass i magen og gir mindre plass til skittmat. Dessuten funker det ypperlig som snacks hvis du er fysen.

Takk skal du ha. Har aldri vært flink til å spise frukt og grønt, men vil gjerne bli flinkere! Dessuten er det bedre å spise noe frukt enn ingenting som jeg gjorde før! :)

Er ikke veldig stor. Har en BMI på rundt 23, men har noen små håndtak på hoftene og en valk på magen som IRRITERER meg. Derfor vil jeg ikke nødvendigvis legge om HELE kosten, men bare guides i riktig retning, så tror jeg mye er gjort. :-)

Endret av ssgxd
Skrevet

Et tips er å spise 4 måltider à 400kcal. Ganske enkelt å huske, og regner du ut måltider på forhånd er jo den biffen grei.

Skrevet

Et tips er å spise 4 måltider à 400kcal. Ganske enkelt å huske, og regner du ut måltider på forhånd er jo den biffen grei.

Altså nå mener jeg totalt at du kommer på 1600kcal per dag. I tilfelle folk tror jeg er forskrudd og foreslår 400kcal per dag.

Skrevet

Det eneste som er dumt er at da blir fokuset VELDIG på mat.

Jeg vil bare legge om kostholdet og ikke gå i fellene. Er ikke mye jeg vil ned, bare en 2-3 kg, så er ikke mye som skal til. Iallefall ikke siden jeg har flyttet slik at jeg MÅ gå om jeg skal noe.

Skrevet

Det er egentlig dumt å begynne med slankekost når man er normalvektig, så pass på å ikke overdrive. De fleste kommer langt på sunnhetsskalaen ved å droppe godteri og brus/saft til hverdags, samt spise fem om dagen. Sideflesket er ofte det siste som forsvinner og kan dessuten ha med hormonell prevensjon å gjøre. Man skal ikke være plankeflat rundt midjen som voksen kvinne, og det er derfor ikke så lett for alle å slanke bort noe som i utgangspunktet skal være der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...