Gå til innhold

Lille pusen min kaster opp hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en liten pusevenn og i det siste har hun kastet opp hver dag. Her en morgen jeg stod opp var det 1 oppkast i gangen, og så gikk jeg på kjøkkenet for å gi kattene påfyll i matskål og vann, og like etter hun hadde spist så kastet hun alt opp igjen. Vanligvis er det kun 1 gang per dag.

Jeg har vært hjemmefra et par uker i sommer og samboer har tatt seg av kattene, og han fortalte at det har vært litt oppkast dann og vann. Det virket som det ble bedre og det skjedde ikke noe mer, før det tok til igjen.

Jeg har prøvd å gi mindre mat, tenkte kanskje hun overspiser og derfor hun kaster opp igjen. Jeg har 2 ulike typer for, og det har hun hatt lenge så dette er ikke noe nytt for i det siste. Hun er seg selv lik i oppførsel. Løper rundt,koser, sover, alt hun som regel gjør så jeg merker ikke noe forskjell sånn sett.

Jeg lurer på om vi ikke må en tur til dyrlegen i morgen :(( Hva tror dere ?

Skrevet

Jeg hadde dratt til dyrlegen med henne i går, men ettersom det antagelig blir litt vanskelig, er nok morgendagen tingen.

Min lille pusevenn hadde en oppkastsrunde her i fjor og jeg tok henne til dyrlegen sporenstreks. Hun hadde da høy feber og blod i urinen og måtte på antibiotikakur. Hun var svært pjusk en periode, men så kom hun seg gradvis.

Oppkast kan jo skyldes mange ting, men jeg tror det er vitkig at dyrlegen tar diagnosen og ingen her inne på KG.

Skrevet

Jeg er ingen dårlig eier selv om jeg ikke dro igår til dyrlegen. Siden hun har vært fin en periode, og kastet opp igjen først på torsdag igjen, tenkte jeg at hun hadde overspist.

Jeg mener ikke at noen her skal ta en diagnose, men når man er bekymret så liker mennesket å kanskje snakke med noen. Katten er ikke akutt syk, og mange skriker opp hvis man ikke har vært hos dyrlegen IGÅR. Jeg er bekymret og ønsket vel noen som kunne komme med noen erfaringer/ord.

Skrevet

Jeg er ingen dårlig eier selv om jeg ikke dro igår til dyrlegen. Siden hun har vært fin en periode, og kastet opp igjen først på torsdag igjen, tenkte jeg at hun hadde overspist.

Jeg mener ikke at noen her skal ta en diagnose, men når man er bekymret så liker mennesket å kanskje snakke med noen. Katten er ikke akutt syk, og mange skriker opp hvis man ikke har vært hos dyrlegen IGÅR. Jeg er bekymret og ønsket vel noen som kunne komme med noen erfaringer/ord.

Beklager, det var egentlig ikke meningen å kjefte, men jeg mener fortsatt at du burde ha dratt til dyrlegen. Erfaring kom jeg jo med - jeg har jo selv hatt en liten pusefrøken med oppkast. Men du spurte jo om vi anbefalte dyrlegen i morgen og svaret mitt er at ja, det gjør jeg!

Skrevet

Når min kastet opp hver dag var det noe så enkelt som en markkur som skulle til for at hun ble frisk igjen.. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Endringer i oppførsel er det greit å undersøke nærmere for å finne årsaken til :)

Har du sett nærmere på det hun kaster opp ?

Ofte er det (ubehagelig) enkelt å finne årsaken til hyppig oppkast (tenker nå på spoleorm.... :spy: )

Skulle det være blodspor el.l. i oppkastet så vil det gi vetrinæren noen spor å gå etter.

Kan være greit å ta en telefon når vetrinæren åpner på mandag :)

Trenger ikke være noen grunn til panikk :)

Skrevet

Oppkastet er mat. altså jeg kan se fargene på de forskjellige bitene osv som har kommet opp, fra foret. Hun drikker, leker, koser og er normal ellers.

Jeg skal ringe dyrlegen i morgen tidlig :/ Huff.. Blir så nervøs for at det er noe, lille jenta mi som bare er snill og aldri gjør noe tull. :(

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Edit, glem det, leste ikke førstepost nøye nok.

Endret av Raindrops
Skrevet

Så lenge kattens almenntilstand er ok, den oppfører seg som normalt osv er det ingen grunn til å løpe til dyrelegen. Men en telefon neste åpningsdag er på sin plass. Katten min hadde en skikkelig runde med virus, kasta opp og tok ikke til seg mat. Gikk over av seg selv og det var ingenting dyrelegen kunne gjøre annet enn å sette drypp. Men SÅ dårlig var katten heller ikke.

Skrevet

Dette skjedde med min pus også. Han kastet opp mange ganger i uken men allmenntilstanden var på topp akkurat som den alltid er. Ringte dyrlegen og de mente han overspiste.

Me så tok jeg av han halsbåndet. Dette satt absolutt ikke stramt på, kunne få 3 fingre under. Og etter dette har han ikke kastet opp. Helt merkelig! Kanskje han er slik katt som ikke liker å ha noe rundt halsen. Så du kan jo også prøve dette, hvis katten har halsbånd...

Skrevet

Kan være at katta trenger en markkur ja, min katte spyr også av og tilnår det nærmer seg markkurtid. Nå etter sommeren kan det kanskje være greit med en, pusene fanger jo mye mus og fugler på denne årsstiden så..

Skrevet

Kan være at katta trenger en markkur ja, min katte spyr også av og tilnår det nærmer seg markkurtid. Nå etter sommeren kan det kanskje være greit med en, pusene fanger jo mye mus og fugler på denne årsstiden så..

Det er ikke lengre anbefalt å gi markkur regelmessig. Man får heller ikke resept på markkur uten at det er påvist mark hos katten. Jeg tviler på at mark er grunnen til at TS`s katt kaster opp, for er det det, synes som oftest mark tydelig i oppkastet. Det er heller ikke vanlig at katter kaster opp p.g.a mark, den kommer heller andre veien.

Skrevet

Hei TS her

Jeg ringte dyrlegen på mandagen, fortalte hvor ofte, og hvordan hun oppfører seg osv. Hun sa det ikke virket noe kritisk, og ba oss heller følge litt videre med.

Hun har vært fin i flere dager, idag morges kastet hun opp igjen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre da, når dyrlegekontoret sier at det ikke virker som noe å komme dit for. :/

Skrevet

Da tror jeg at jeg selv hadde valgt å bytte vetrinærkontor eller time for å fått undersøkt den. Det er du som eier som kjenner pusen best, og er det ikke normalt for pusen din å kaste opp hele tiden så ville jeg ha fått det undersøkt.

Lykke til :)

Gjest Blubberella
Skrevet

Det er ikke lengre anbefalt å gi markkur regelmessig. Man får heller ikke resept på markkur uten at det er påvist mark hos katten. Jeg tviler på at mark er grunnen til at TS`s katt kaster opp, for er det det, synes som oftest mark tydelig i oppkastet. Det er heller ikke vanlig at katter kaster opp p.g.a mark, den kommer heller andre veien.

Det varierer fra veterinær til veterinær om hvordan de praktiserer dette med ormekur. Jeg gikk bare innom og ba om resept og hadde ikke noe "bevis" på at katta hadde orm. Det var ikke noe problem å få resept uten at orm var påvist (jeg hadde ikke en gang sett orm, men gjettet utifra siste ormekur og kattens allmentilstand).

I tillegg fikk jeg akkurat samme ormekur som katta har fått de to-tre siste gangene. Jeg spurte om dette med immune ormer ved bruk av samme type flere ganger på rad, men fikk til svar at så lenge man ikke brukte samme type ormekur i ti år, var det ikke noe problem. I følge veterinærer og kattefolk på nett er det jo ikke tilrådelig å bruke samme hver gang.

Forøvrig har jeg erfart at bendelorm holder seg i magen og kommer ut via avføring (og gjerne henger baki rumpehårene), men spolorm godt kan forårsake brekninger. Mange har opplevd å se lange spolormer i kattens oppkast (og avføring). Spolormlarver kan nemlig vandre via blodet og transporteres til hjerte og lunger. Så hostes de opp igjen (og kan irritere til brekninger og oppkast), og er tilbake i tarmen igjen hvor de legger egg. Også i magen kan de irritere til brekninger og oppkast. Så jo, det er ikke så uvanlig at katter brekker seg og kaster opp ved orm i systemet.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Forøvrig har jeg erfart at bendelorm holder seg i magen og kommer ut via avføring (og gjerne henger baki rumpehårene), men spolorm godt kan forårsake brekninger. Mange har opplevd å se lange spolormer i kattens oppkast (og avføring). Spolormlarver kan nemlig vandre via blodet og transporteres til hjerte og lunger. Så hostes de opp igjen (og kan irritere til brekninger og oppkast), og er tilbake i tarmen igjen hvor de legger egg. Også i magen kan de irritere til brekninger og oppkast. Så jo, det er ikke så uvanlig at katter brekker seg og kaster opp ved orm i systemet.

Det du sier er min erfaring også, så dersom man ser "riskorn" som gjerne henger, som du så treffende sier det, "baki rumpehårene" så er det bendelorm ;)

Spolorm er skikkelig "uggne" greier, spesielt når de kastes opp.... :spy:

Skrevet

Idag klokka 5 skal vi til dyrlegen! Nå har hun kastet opp 2 ganger igår, og dagen før der igjen også.

ts

Skrevet

Gastritis eller Inflammatory bowel disease sa dyrlegen.

Nå må vi gi henne flere piller daglig og være strikte med mat-tidene.

Huff :// Nå er jeg trist.

Skrevet (endret)

Uffda:/

Dumt at dyrlegen ikke var intressert i å se på katten din før.

Håper pusen nå har sluttet å kaste opp.

Endret av HumHum
Gjest Lille-pus
Skrevet

Gastritis eller Inflammatory bowel disease sa dyrlegen.

Nå må vi gi henne flere piller daglig og være strikte med mat-tidene.

Huff :// Nå er jeg trist.

Ok. Da vet dere mye mer enn dere visste før dere var hos dyrlegen.

Hører dyrlegen har gått ganske grundig til verks nå. dere skal antageligvis tilbake om en tid, - for å se om tabletter og organiserte spisetider har hjulpet (?)

Aldri greit når noe er i veien, men dette går det jo ann å leve med (leve godt til og med). Det krever jo "noe" av menneskene, men det går det ann å leve med for menneskene.

Opp med hodet :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...