kat-e Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Har ei venninne som i fjor arvet sine foreldre. Ikke så veldig mye, i hovedsak et lite hus verdt ca 2 millioner og en gammel bil. Hun tjente ikke så mye, men måtte låne rundt 200.000 kroner for å betale arveavgiften. Å få lån til disse pengene var heller ikke helt lett fordi hun tjener lite og hadde litt gjeld fra før. Nå er det sikkert noen som sier at hun kan selge huset, men dette er hennes eneste mulighet til å få en enebolig, dessuten er det bardomshjemmet hennes. Synes staten er utrolig grådige. Samtidig leste jeg nettopp i en avis hvordan man også kan unngå noen av disse avgiftene. Ikke alltid så lett å sette seg inn et slikt regelver når man i tillegg sliter med sorg og en syk mor. Foreldrene hennes har sikkert betalt skatt for dette huset for lenge siden. Jeg er ikke i mot at man betaler en del skatt i Norge, men synes det ofte rammer litt tilfeldig. Samtidig så er det vel slik at hver gang noen klager på en avgift så er det alltid noen som sier disse pengene må vi ha til skoler og eldre omsorg. Men som sagt synes arveavgift er ufint. Samtidig så må man også slippe å bli latterliggjort hvergang man diskuterer avgifter i Norge.
Optimist6 Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Det er uten tvil mye som kan gjøres bedre...
Norna Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Sosialistaten er en stor skurk! En mer mørkerød skattepolitikk skal du lete lenge etter...Stoltenberg den 2. Kongen over alle konger og dronninger, lenge leve direktivet! ;p
RedFox81 Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 VG dine penger skriver stadig artikler om hvordan man kan spare på arveskatt, senest idag. sånne ting er veldig nyttig å vite!
kat-e Skrevet 22. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2010 Sosialistaten er en stor skurk! En mer mørkerød skattepolitikk skal du lete lenge etter...Stoltenberg den 2. Kongen over alle konger og dronninger, lenge leve direktivet! ;p Samtidig så ser jeg ikke helt det sosialistiske i dette heller. Denne avgiften rammer jo vanlige folk hardest. Faktisk vil jeg nesten si den er anti-sosialstisk fordi den rammer de med normal og liten inntekt hardest.
Gjest Constanze Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Kunne ikke vært mer enig. Arveavgiften er tyveri fra statens side. Min bestevenninne måtte selge da hun arvet sine foreldre. Hun var deres eneste barn og arvet fast eiendom som hun måtte selge for å få råd til å betale arveavgiften. Å miste begge foreldrene i ung alder er vanskelig nok, om man ikke skal oppleve å bli flådd av staten i tillegg. Skammelig, er det.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Staten. Bytte om på litt bokstaver her og fjerne en bokstav der. Hva får man da? Satan. Men hvorfor ikke nordmenn ut i gatene å demonstrerer mot dette?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 Arveavgiften er grusom. Dager etter at jeg mistet min mor, fikk jeg tilsendt en giro i posten fra staten pålydende 100.000 kr, med et par dager betalingsfrist. Måtte selge for å betale. Arveavgiftsreglene er endret, slik at de som arver idag, betaler inn mindre enn bare for et par år siden.Min mor jobbet og betalte skatt i 40 år, og den pensjonen hun hadde spart opp i disse årene, den tilfalt staten etter hennes død, I tillegg skal du altså betale for å få "lov" til å arve det som er ditt, som den avdøde har spart opp og slitt for i løpet av livet
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 Samtidig så ser jeg ikke helt det sosialistiske i dette heller. Denne avgiften rammer jo vanlige folk hardest. Faktisk vil jeg nesten si den er anti-sosialstisk fordi den rammer de med normal og liten inntekt hardest. Nettopp!!Arveavgiften er forferdelig, og de med store verdier og formuer lurer seg jo unna denne og
Transmogrifier Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 Klarer ikke helt å bry meg. Om du ikke er anarkist, så er alt staten foretar seg stjæling. Det er bare spørsmål om hvor tynt grunnlag du ønsker å stjele på. Arveavgiften er en ren fiskal avgift, det er slik i Norge at "sosialistene" aldri har vært opptatt av fattige som enkeltindivider, eller urettferdighet som oppleves av uheldige mennesker som treffes skjevt av lover. Det er sentralisering og makt som sosialist-politikere ønsker. Velgerene er bekymret for jobbene sine, og har fra gammelt av vært industriarbeidere. Egeninteressene de har som gruppe, gjør at de driter en lang marsj i om det er noen som må selge barndomshjemmet. Så har du folk med skylapper, som sluker rettferdigghetsretorikken grovt. Jeg klarer ikke annet enn å forakte slike idioter.
Illuminati Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 Sosialistaten er en stor skurk! En mer mørkerød skattepolitikk skal du lete lenge etter...Stoltenberg den 2. Kongen over alle konger og dronninger, lenge leve direktivet! ;p Vi betaler minst skatt av våre naboland, så Norge er best i klassen her. Dog slår denne avgiften for hardt for noen, det hadde nok vært mulig med en ny løsning. Men skatten skal inn, så noen må betale de kronene.
Gjest Tsunade Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 Fjern arveavgiften, sier nå jeg. Det henger ikke på greip at man skal betale i dyre dommer for noe man egentlig eier allerede. Å måtte betale regninger på hundretusener for foreldrenes livsverk, er en provokasjon. Nok et uttrykk for statlig grådighet som synes å være grenseløs, og som hardest rammer de som har minst, som alltid ellers. Her trengs det en grundig opprydding!
gbnj Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Samtidig så ser jeg ikke helt det sosialistiske i dette heller. Denne avgiften rammer jo vanlige folk hardest. Faktisk vil jeg nesten si den er anti-sosialstisk fordi den rammer de med normal og liten inntekt hardest. Er du naiv, tror du virkelig de få rike som finnes kan finansiere/forsørge alle arbeiderne. Sosialisme = kontroll, staten(særinteressene som styrer) produserer ingen verdens ting, den kontrollerer kun det "vanlige folk" skaper av verdier.
gbnj Skrevet 22. august 2010 #14 Skrevet 22. august 2010 Vi betaler minst skatt av våre naboland, så Norge er best i klassen her. Dog slår denne avgiften for hardt for noen, det hadde nok vært mulig med en ny løsning. Men skatten skal inn, så noen må betale de kronene. Hvorfor skal skatten inn, hvorfor kan vi ikke kutte ut mellomleddet/parasittene?
gbnj Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Fjern arveavgiften, sier nå jeg. Det henger ikke på greip at man skal betale i dyre dommer for noe man egentlig eier allerede. Å måtte betale regninger på hundretusener for foreldrenes livsverk, er en provokasjon. Nok et uttrykk for statlig grådighet som synes å være grenseløs, og som hardest rammer de som har minst, som alltid ellers. Her trengs det en grundig opprydding! Vi har vel ikke reell privat eiendomsrett?
Gjest Constanze Skrevet 22. august 2010 #16 Skrevet 22. august 2010 Vi har vel ikke reell privat eiendomsrett? Det har du helt rett i. I Norge finnes ikke eiendomsrett, man har ikke sjanse om det offentlige plutselig finner ut at de skal bygge på "din" eiendom.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #17 Skrevet 22. august 2010 Det har du helt rett i. I Norge finnes ikke eiendomsrett, man har ikke sjanse om det offentlige plutselig finner ut at de skal bygge på "din" eiendom. Nei,men man får økonomisk kompensasjon for den eiendommen man evt må fraflytte,så om arveavgiften i utgangspunktet har gjort at man må selge den eiendommen som man kunne fått kompensasjon for i tilfelle offentlig utbygging, ja da har jo arveavgiften allikevel slått inn
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #18 Skrevet 22. august 2010 Staten. Bytte om på litt bokstaver her og fjerne en bokstav der. Hva får man da? Satan. Wow. Hvor lang tid brukte du på den juvelen av et ordspill?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #19 Skrevet 22. august 2010 Fjern arveavgiften, sier nå jeg. Det henger ikke på greip at man skal betale i dyre dommer for noe man egentlig eier allerede. Å måtte betale regninger på hundretusener for foreldrenes livsverk, er en provokasjon. Nok et uttrykk for statlig grådighet som synes å være grenseløs, og som hardest rammer de som har minst, som alltid ellers. Her trengs det en grundig opprydding! Det er jo ikke du som eier det.... det er noe foreldre/besteforeldre etc som eier..... Fordi foreldrene har spart penger, så eier ikke barna dette.
Gjest Violently Happy Skrevet 22. august 2010 #20 Skrevet 22. august 2010 (endret) Kunne ikke vært mer enig. Arveavgiften er tyveri fra statens side. Min bestevenninne måtte selge da hun arvet sine foreldre. Hun var deres eneste barn og arvet fast eiendom som hun måtte selge for å få råd til å betale arveavgiften. Å miste begge foreldrene i ung alder er vanskelig nok, om man ikke skal oppleve å bli flådd av staten i tillegg. Skammelig, er det. Jeg er selv enebarn og gruer meg til den dagen jeg kommer til å arve for arveavgiften kommer vel til å bli så høy at jeg må selge for å få råd til å betale den. Jeg kjenner til ei som har måttet selge barndomshjemmet som har vært eid i generasjoner fordi hun ikke hadde råd til å betale arveavgiften. Synes at Staten er grådig og ikke minst, korrupt. Og det at kronene må komme fra et sted- røsk litt opp i systemet da det er vel mye rot og korrupsjon. Næringsminister Bjørn Rosengren som engang sa at Norge var den siste sovjetstat, han hadde helt rett. Endret 22. august 2010 av Violently Happy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå