Gå til innhold

Blir de flaue dersom de får klær av oss?

Anbefalte innlegg

Gjest Forelder Hanne
Skrevet

Case: I barnehagen vår er det to utenlandske familier. Barna til begge familiene er litt dårlig kledd, synes jeg og iall fall to andre mødre som også har barna sine der.

Vi lurer på om vi skal tilby dem litt klær eller om de blir lei seg og mister ansikt om vi gjør det. Tror de er fra irak eller afganitan. Kan kanskje spørre pedlederen der hun er ganske grei. Hvordan ville dere reagert om noen ga dere poser med klær? Tenkte kanskje å bare henge noen poser på knaggen deres i barnehagen, der som de har ytterklærne, og skrive anonymt at dette var en gave. God ide? Eller la det være??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å henge opp en lapp hvor det står at dere vil gjerne gi bort klær da de ikke passer til deres egne lengere?

Jeg vill nok blitt litt forlegen om noen gjorde det mot meg. Selv om det er ment godt.

Skrevet

Case: I barnehagen vår er det to utenlandske familier. Barna til begge familiene er litt dårlig kledd, synes jeg og iall fall to andre mødre som også har barna sine der.

Vi lurer på om vi skal tilby dem litt klær eller om de blir lei seg og mister ansikt om vi gjør det. Tror de er fra irak eller afganitan. Kan kanskje spørre pedlederen der hun er ganske grei. Hvordan ville dere reagert om noen ga dere poser med klær? Tenkte kanskje å bare henge noen poser på knaggen deres i barnehagen, der som de har ytterklærne, og skrive anonymt at dette var en gave. God ide? Eller la det være??

Kan gå begge veier dette tror jeg.. men flott tanke av deg/dere

må vel uansett først høre med pedlederen hva hun tror.

Skrevet

Hva med å henge opp en lapp hvor det står at dere vil gjerne gi bort klær da de ikke passer til deres egne lengere?

Jeg vill nok blitt litt forlegen om noen gjorde det mot meg. Selv om det er ment godt.

Helt enig, for jeg reagerer på at dere vil henge tingene på plassen deres. Dere sier jo da, at jeg mener dere behøver dette, for barna deres har ikke gode nok klær ved å gjøre noe slikt. Frekt er et ord man kan bruke på det, selv om tanken er god.

Men hva er dårlig kledd i deres øyne? Er det klær dere selv ikke liker, er det klær som er litt for små, er det for tynne klær til kalde dager, ol?

Heng opp en lapp i barnehagen, så får dere håpe at det er akkurat de som tar kontakt. Kanskje de ikke gjør det, for det er ikke sikkert de tenker som dere.

Eller så kan dere snakke med de, og si at dere har klær som er for små for barna deres, og siden barna deres er litt mindre kunne de kanskje bruke de. Alt er bedre enn å gjøre det på den måten dere har tenkt, for så lenge klærne er brukt, er det ikke noe som er vanlig å gi i gave.

Skrevet

Det er da bare å gi det til dem i bhg når dere møtes og si at dere tenkte de kansje ville ha det. skader ikke de blir sikkert glad.

Skrevet

Jeg ville ikke hengt opp klærne på plassen deres i hvert fall. Det er nok bedre å prøve å komme inn på temaet når du snakker med foreldrene, og si at du har endel klær du vil gi bort. Spesielt om det er at barna ikke har varme/vanntette klær er det jo en god gjerning, om det bare er a klærne er litt slitt/ikke så "fine" ville jeg nok ikke blandet meg.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville vel først byrja med å bygge ein relasjon til desse familiane, snakke med dei og kanskje invitere dei heim på kaffe el.l.. Når ein så har ein relasjon kan ein spørje om dei vil overta tøy som er for lite til dine barn. Denne typen hjelp er heilt vanleg i andre kulturar, rein "u-hjelp", derimot, blir ikkje så godt teke imot.

Skrevet

Hei

jeg har jobbet i bhg selv hvor dette faktisk ble et problem. En mor som til stadighet la klær på andre barns plasser. Noen tok det som det var ment som en hyggelig ting andre tok seg virkleig nær av det.

Jeg syns ideen om å henge opp en lapp er super, selvom det kanskje ikke er de du vil som sier ja til klærene.

Skrevet

Se her ja?

Hva er det med deg og å legge deg opp i andre sine barn?

Først sier du at nabopappaen denger ungen og nå er utlendingene i barnehagen forsømt?

Hva med å gå inn i deg selv og se for deg hva du hadde følt dersom afghanermora hang en pose brukte klær på knaggen til ungene dine fordi du tydeligvis ikke klarer noe så basic som å ta på ungene klær?

La vær og drit i andre rundt deg! Faen for et RL-troll du er!

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig fornærmet om noen ga meg en pose med klær fordi de ikke likte klærene mine.

Skrevet

kanskje du kan gi det til barnehagen?

Da kan alle barn som er for tynt kledd låne av det i barnehagen...

Spesielt fleece og ull klær er kjekt å ha som låneklær i barnehagen.

Skrevet

Bare forklar deres egne unger at KLÆRNE ER GITT BORT OG FERDIG MED DET! Når jeg var liten og gikk i barnehagen så var det tydeligvis noen som mente jeg ikke hadde pene/nok klær også. Moren min fikk nydelige klær som jeg elsket å gå med, helt til jeg brukte dem i barnehagen og ei annen jente fikk helt anfall og prøvde å rive av meg genseren fordi hun mente det var hennes. Jeg visste ikke at klærne var mottatt brukt, og jenta visste ikke at moren hennes hadde gitt bort noe hun selv hadde gått med en gang. Den dagen glemmer jeg aldri, så skremmende og forvirrende. Så sørg for å unngå noe slikt, i allefall..... :sjenert:

Skrevet

Eg ville heller gitt klærne til bhg og hengt opp lapp om at dei som trong kunne ta. Eg ville blitt litt forlegen om nokon hadde gitt mine ungar klær, det trur eg dei fleste ville blitt.

På vår åpne barnehage er det ei ordning der kven som helst kan leggje igjen brukte klær og sko, og så kan alle som treng forsyne seg (til privat bruk). Kanskje ei ordning du kan foreslå?

Skrevet

Unnskyld meg men, jeg må bare spørre deg.

Du starter innleggene dine med CASE.

Er det da ting som du faktisk har opplevd? Eller er det typiske skoleoppgaver/caser som du trenger hjelp til å løse å søker derfor råd her inne?

Skrevet (endret)

Det er mange som likar å strø om seg med engelske ord og uttrykk, serru...

Endret av imli
Skrevet

Litt fælt sagt, men de har jo allerede fått mye siden de kom til landet. Bosted, pengestøtte...ikke sikkert de reagerer noe særlig siden de er vant med at nordmenn gir de ting....

Skrevet

Unnskyld meg men, jeg må bare spørre deg.

Du starter innleggene dine med CASE.

Er det da ting som du faktisk har opplevd? Eller er det typiske skoleoppgaver/caser som du trenger hjelp til å løse å søker derfor råd her inne?

Eller bare en en hendelse hun finner på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...