Halkri Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Kan noen vær så snill si meg hva de syntes om denne oppførselen til min venninne? Jeg har solgt rekkehuset mitt. Før jeg la det ut til salgs, visste jeg at venninnen min og samboeren hennes var interessert, selv om hun ikke hadde sagt det rett ut. Derfor sa jeg fra til dem, at jeg hadde tenkt til å selge, hvis de var interessert. Jeg fikk ingen reaksjon på det. Nå, etter at jeg har solgt, under takst, kommer de og skal ta det på forkjøpsrett. Venninnen min kom på døra i går kveld, kom inn og satt i stua mi i en halvtime og spurte meg ut om salget, pris, hun mente jeg skulle være fornøyd med den, hva som fulgte med av hvitevarer osv. Da hun står utenfor og skal gå hjem, sier hun plutselig ”der kommer ”jens” (samboeren) og skal se på leiligheten, vi skal ta den på forkjøpsrett”. Jeg ble bare helt paff, og sa at dere kunne vel lagt inn et bud? Min venninne ser på meg og sier ”De som har lengst ansiennitet får den”. Det visste jeg selvfølgelig, og jeg vet at de har rett til dette, men jeg føler meg lurt. Alle disse ukene som har gått etter at jeg bestemte meg for å selge, har de bare latt som ingenting, og så kommer de med dette nå? Hva syntes dere, overreagerer jeg som føler meg lurt og sveket, eller har jeg rett? Er dette OK oppførsel overfor en venninne?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Jeg skjønner ikke hva som er problemet her. Skulle de ha lagt inn bud og betalt mer for leiligheten fordi hun er en venn av deg? De skulle gi deg penger de ikke trengte å gi deg? Eller har jeg misforstått noe?
suzie Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 hmmm... jeg synes hun kunne godt fortalt deg hva de tenkte, men har de forkjøpsrett ville de jo gjort det på samme måte uansett hvem som solgte. Man vil jo ikke være med å drive prisen opp hvis man uansett har forkjøpsrett, det ville jo vært utrolig dårlig økonomi...
Gjest Caylee Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Er du ikke redd for å bli kjent igjen? Hvis venninen din leser dette tror jeg hun vet det er deg.
Halkri Skrevet 22. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2010 jeg mener bare at hun kunne sagt rett ut, istedenfor å late som ingenting helt til det var solgt? Og nei, jeg bryr meg ikke om hun leser dette.
Gjest AnneShirley Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 jeg mener bare at hun kunne sagt rett ut, istedenfor å late som ingenting helt til det var solgt? Og nei, jeg bryr meg ikke om hun leser dette. Ja, men da kunne jo du brukt informasjonen om at du viste om noen som ønsket å ta det på forkjøpsrett til å presse opp prisen. Vi tok et kjøp på forkjøpsrett en gang og var veldig forsiktige med å vise interesse før leiligheten var solgt. Megler sa rett ut etterpå at hadde hun vist at vi var så interessert i å ta den på forkjøpsrett, skulle hun nok fått presset opp budet til de som vant budrunden. (vi hadde latet som vi syntes den var for liten )
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 jeg mener bare at hun kunne sagt rett ut, istedenfor å late som ingenting helt til det var solgt? Og nei, jeg bryr meg ikke om hun leser dette. Fordi?
Halkri Skrevet 22. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. august 2010 fordi vi har vært venninner i 40 år. jeg forstår hva dere sier, men jeg kan ikke noe for at jeg føler meg "lurt".
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 fordi vi har vært venninner i 40 år. jeg forstår hva dere sier, men jeg kan ikke noe for at jeg føler meg "lurt". Kan du prøve å forklare hvorfor du føler deg lurt? Jeg solgte en leilighet for en del år siden og da visste jeg at en nabo hadde tenkt å ta den på forkjøpsretten. Det ble budrunde og han som vant budrunden var selvfølgelig overlykkelig og ringte meg og spurte om litt forskjellige ting. Vi hadde kontraktsmøte og og pratet og signetre kontrakte og jeg følte meg skikkelig fæl og falsk for jeg visste jo at han kom til å miste den. Det hadde vært mye bedre for meg om jeg ikke visste at naboene skulle ta den på forkjøpsretten. Følte virkelig at jeg førte denne stakkart mannen bak lyset.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 jeg mener bare at hun kunne sagt rett ut, istedenfor å late som ingenting helt til det var solgt? Og nei, jeg bryr meg ikke om hun leser dette. Om hun hadde sagt til deg at de ønsket å kjøpe leiligheten med forkjøpsretten sin kunne du ha brukt det mot kjøper i en budrunde før salg for å få mer for leiligheten din ("Hvis du gir under xxx kr kommer noen til å ta den på forkjøpsrett, så du bør gi mer enn det..."). Mulig det er noe slikt venninnen din ville unngå? Men jeg er helt enig i at hun burde sagt det med en gang hun kom på besøk til deg etter at salget var gjort.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 Kan du prøve å forklare hvorfor du føler deg lurt? Jeg solgte en leilighet for en del år siden og da visste jeg at en nabo hadde tenkt å ta den på forkjøpsretten. Det ble budrunde og han som vant budrunden var selvfølgelig overlykkelig og ringte meg og spurte om litt forskjellige ting. Vi hadde kontraktsmøte og og pratet og signetre kontrakte og jeg følte meg skikkelig fæl og falsk for jeg visste jo at han kom til å miste den. Det hadde vært mye bedre for meg om jeg ikke visste at naboene skulle ta den på forkjøpsretten. Følte virkelig at jeg førte denne stakkart mannen bak lyset. Forkjøpsrett blir avklart før kontrakt signeres, så denne historien er nok ikke helt reell. TS: Skjønner godt du føler deg lurt jeg. Hun kunne absolutt ha vært ærlig på at de ville kjøpe leiligheten og ta den på forkjøpsrett. Men faktisk så kan de jo ikke være 100 % sikre de heller, er mange som har en del års medlemskap
Halkri Skrevet 22. august 2010 Forfatter #12 Skrevet 22. august 2010 Forkjøpsrett blir avklart før kontrakt signeres, så denne historien er nok ikke helt reell. TS: Skjønner godt du føler deg lurt jeg. Hun kunne absolutt ha vært ærlig på at de ville kjøpe leiligheten og ta den på forkjøpsrett. Men faktisk så kan de jo ikke være 100 % sikre de heller, er mange som har en del års medlemskap jeg sliter litt med å skjønne følelsene mine her, men tror det er fordi vi risikere vennskapet vårt på dette. Jeg syntes det blir vanskelig å fortsette som før.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Forkjøpsrett blir avklart før kontrakt signeres, så denne historien er nok ikke helt reell. Jo, den er reell. Det var et frittstående borettslag og dette var i 2001. Jeg var i konraktsmøte med kjøperen på meglerens kontor.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #14 Skrevet 22. august 2010 Jo, den er reell. Det var et frittstående borettslag og dette var i 2001. Jeg var i konraktsmøte med kjøperen på meglerens kontor. Vel har dere skrevet kontrakt så kan ikke denne brytes, og da er det han som ville fått leiligheten.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Forkjøpsrett blir avklart før kontrakt signeres, så denne historien er nok ikke helt reell. TS: Skjønner godt du føler deg lurt jeg. Hun kunne absolutt ha vært ærlig på at de ville kjøpe leiligheten og ta den på forkjøpsrett. Men faktisk så kan de jo ikke være 100 % sikre de heller, er mange som har en del års medlemskap Dette stemmer nok ikke helt, nei. Det holdes kontraktsmøte med den som har fått tilslag i tilfelle ikke noen velger å bruke forkjøpsretten, og før du sier jeg tar feil: Jeg var nettopp gjennom akkurat dette.
Brunhilde Skrevet 22. august 2010 #16 Skrevet 22. august 2010 Jeg forstår at du føler deg litt snurt, men på den annen side så er det jo helt legitimt å bruke forkjøpsretten. Jeg ville heller ikke snakket for høyt om det hvis det var i mine tanker, nettopp for å unngå å presse prisen opp.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #17 Skrevet 22. august 2010 Dette stemmer nok ikke helt, nei. Det holdes kontraktsmøte med den som har fått tilslag i tilfelle ikke noen velger å bruke forkjøpsretten, og før du sier jeg tar feil: Jeg var nettopp gjennom akkurat dette. Og jeg har også vært gjennom dette flere ganger, både som selger og kjøper.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #18 Skrevet 22. august 2010 Og jeg har også vært gjennom dette flere ganger, både som selger og kjøper. Jeg skulle kanskje vært litt mer spesifikk. Kontraktsmøte holdes som regel med kjøper og megler, så ligger kontrakten klar for selger til å undertegne hvis ikke noen velger å benytte seg av forkjøpsretten, men igjen, det er helt vanlig med kontraktsmøte før fristen for å benytte forkjøprsretten går ut.
Gjest Vilma Skrevet 22. august 2010 #19 Skrevet 22. august 2010 Jeg reagerer ikke på at hun tar den på forkjøpsrett, men at hun kommer hjem til deg og spør deg ut angående salget for så etterpå si at de skal ta leiligheten på forkjøpsrett. Hun kunne startet samtalen med å si at de skal ha leiligheten og så spurt deg ut, leiligheten var vel allerede solgt da, så hun hadde ikke noe å tape på det. Da ville det i mine øyne vært rett og rimelig, men slik det ble gjort nå virker det noe snikete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå