Gå til innhold

Har jeg gjort noe ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her fortvilet, fordi jeg lurer på om jeg har gjort noe ulovlig uten å reflektere over det selv :(

Saken er den at jeg og mange andre ble sagt opp på jobben i mai. Og da måtte jeg melde meg arbeidsledig. Jeg var like etter så heldig å få en jobb som vikar to ganger i uken frem til juni. Noe jeg sa fra om og som var greit for NAV, så lenge jeg førte opp hvor mye jeg jobbet.

I juli ble vikarkontakten fornyet. Det jeg ikke tenkte over (før i dag) er at i kontrakten står det at jeg er fast ansatt to dager i uken. Og det er her jeg blir litt fortvilet. For jeg jobber og fører opp timer på samme måten som før. Men tenkte ikke over at det kanskje blir en stor forskjell å gå over fra vikar til ansatt.

Søker også på fulle jobber mens jeg mottar dagpenger for de dagene jeg ikke jobber. På jobben tjener jeg 8000 kroner måneden (når skatt er trekt) og ville ikke ha klart meg uten dagpenger (er alenemor, der barnefar ikke har betalt bidrag på seks måneder). Faktisk klarer jeg meg nesten ikke med dagpenger, for beløpet jeg får er ikke så stort. Men gjør jeg her noe galt?

Er det kanskje slik at så lenge jeg har fast jobb to dager (og ikke lenger er vikar), så må jeg istedet gå over til sosialhjelp for å klare meg? Hvordan fungerer dette? Er livredd for å ha gjort noe ulovlig :grine: Og hvis jeg har gjort noe ulovlig, hva sier jeg da til NAV?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo ikke gjort noe ulovlig så lenge du har skrevet opp hvor mye du har jobbet hver uke. Syns du bare skal ta det med ro jeg :)

Skrevet

Når man er delvis arbeidsledig, har man rett på dagpenger for de dagene man er arbeidsledig. Altså har du ikke gjort noe ulovlig i det hele tatt. ;)

Skrevet

Jeg vet ikke, men tror ikke du har gjort noe ulovlig, siden du fyller ut det du jobber.

Men får jeg spørre hvilken jobb du har? Å få utbetalt 8000 i mnd fra jobben når du bare jobber to dager i uken er jo mye. Jeg får ca 10 000 utbetalt i måneden, men jobber 4 dager i uken, men ikke helt fulle dager.

Hadde jo vært enda bedre å jobbet 3 dager i uken med enda mer lønn enn 10 000 utbetalt i mnd. Jeg har bare lysst å prøve å finne ut hvilke jobber jeg kunne sett etter for å tjene mest mulig og jobbet maks 3 dager i uken. Og fått minst 15 - 20 000 utbetalt i mnd.

Skrevet

Jeg vet ikke, men tror ikke du har gjort noe ulovlig, siden du fyller ut det du jobber.

Men får jeg spørre hvilken jobb du har? Å få utbetalt 8000 i mnd fra jobben når du bare jobber to dager i uken er jo mye. Jeg får ca 10 000 utbetalt i måneden, men jobber 4 dager i uken, men ikke helt fulle dager.

Hadde jo vært enda bedre å jobbet 3 dager i uken med enda mer lønn enn 10 000 utbetalt i mnd. Jeg har bare lysst å prøve å finne ut hvilke jobber jeg kunne sett etter for å tjene mest mulig og jobbet maks 3 dager i uken. Og fått minst 15 - 20 000 utbetalt i mnd.

Gjett om jeg er lettet over at jeg ikke har gjort noe ulovlig!!! :) Men dere som har svart. Er dere sikre? Det står på kontrakten at jeg er fast ansatt.

Til deg som spør: Kan være at jeg skatter svært lite (men ikke for lite). Har du sjekket skattetrekket ditt? Jeg tok faktisk på meg jobb som vaskedame for ISS. De har desverre bare jobb to ganger i uken i mitt område, men regner med at de har mange jobber til folk på de fleste steder.

Det er ingen blivende jobb (siden jeg er utannet til å være noe helt annet enn en vaskedame). Men lønnen er helt OK. Fikk godskrevet en del ansenitet (på grunn av jobber i ungdoms og studietiden, så lønnen er på nærmere 152 kroner timen.

Skrevet

hei!

Jeg hadde to jobber ved siden av at jeg fikk penger av NAV en periode. Det gikk helt greit så lenge jeg ikke jobbet mer enn 50%,for da fikk jeg ikke noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...