Gå til innhold

Fikk se bryllupsbildene idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bruke mye penger på disse bildene og vi er opptatt av at de blir bra!

På bryllupsdagen tok vi både inne og ute bilder og var veldig fornøyd med det selv om fotografen tok veldig mye styringen på hvor disse bildene skulle bli tatt. Vi tenkte at han er fagmann og vet hva han gjør.

Vi fikk ikke se album på forhånd og han spurte oss heller ikke hva vi var ute etter i så måte.

Plutselig får jeg en sms fra fotgrafen om at bildene er klare. Flott tenker vi og durer ofrhåpningsfulle ned til fotografen for å se. Men da vi kommer dit er bildene alt plassert i et album vi ikke har pluket ut selv og som ingen av oss synes var noe fint. Vi hadde heller ikke sett bidene våre og fikk ikke mulighet til å plukke ut de VI synes var fine. Jeg ble så skuffet/sint/lei meg! Er det vanlig at fotografer gjør slik?? Jeg har aldri giftet meg før så jeg vet rett og slett ikke, men jeg synes virkelig at det er VI som skal plukke ut både bildene og albumet.(!) :kjefte:

Vi skal jo betale mange tusen for dette!!Litt dramatisk men jeg mistet helt gleden over bryllupsbildene. Det blir litt sånn, greit, vi får betale for det albumet da, men det blir lagt i en skuff hjemme bare...ikke vist stolt frem. Og det blir helt feil. Gjett om jeg IKKE skal anbefale denne fotografen til noen!!

Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk tips om å heller påkoste meg noe ekstra hos en frilans fotograf som tilbyr en cd med alle bildene så kunne vi heller printe det ut selv som vi ville. Jeg er veldig glad jeg gjorde det, kostet litt mer men verdt det. Vi var først fos sånn fotograf som nevnte at vi ikke ville få velge bildene selv men at de gjorde det. Det ble utslaget for min del.

Skrevet

Så trist, det skal jo ikke være sånn.

Vi møtte fotografen i etterkant hvor vi gikk gjennom alle bildene som ble tatt på en stor skjerm. Vi plukket ut de bildene vi syntes var finest og deretter valgte vi ut hva slags type album vi ønsket. Syns du skal klage på dette!!

Skrevet

Vi fikk velge album, men det var vist meningen at fotografen skulle velge bilder til dette. Vi skulle på time for å se alle bildene for å plukke ut bilde til veggen og da hadde hun med albumet. Hun hadde heldigvis ikke fått limt inn bildene når vi kom så jeg tok og så igjennom bildene, plukket ut de jeg likte og ikke likte. I tillegg valgte jeg ut resten fra de vi skulle velge veggbilde av. De fleste bildene ble byttet ut. Helt utrolig at dette ikke er standard. Venninna mi brukte samme fotograf og fikk velge album, men der ble bildene valgt av fotografen.

I tillegg hadde de laget collager, noe vi ikke skulle ha :roll:

Skrevet

Dessverre dette vanlig, skjedde meg også da jeg gifta meg for noen år siden.

Heldigvis var alle bildene i det albumet fine men jeg synest man kan velge bildene selv.

Anbefaler ikke den fotografen til noen andre.

Gjest gurimalla
Skrevet

Tris at det ikke ble som du ønsket, men hvorfor sier dere ingenting til fotografen hvis dere har store forventinger? Hvorfor spør du ikke fotografen etterpå om hvordan han har tenkt å presentere dette? Kommunikasjon!

Skrevet

Vår fotograf lager login til oss på nettsiden sin, der vi får se bildene, og velge ut hvilke vi vil ha i album, til takkekort, og forstørrelser.

Skrevet

På gamlejobben min var det helt vanlig at kunden fikk cd med prøvebilder til gjennomsyn, og valgte selv ut bilder til albumet. Vi hadde standardalbum til bryllup som kunden stort sett hadde sett før fotograferinga (om de da ikke bare hadde bestilt time via telefon etc)

Den ene pakken vi hadde, var et album på 24 sider, størrelse 25x25 hvor 4 var montasjesider. Brudeparet fikk alltid prøve på disse sidene på mail før noe ble kopiert. Om de har samme system etter at jeg slutta vet jeg ikke, de snakka om å gjøre om på ting, men vet ikke hva de kom fram til.

Som gurimalla skrev, komunikasjon er viktig, tips til andre, snakk med fotografen, og avtal på forhånd hvordan ting gjøres.

Snart Frue, ta med deg mannen din, og albumet tilbake til fotografen og forklar situasjonen på en høflig og fin måte. Kanskje fotografen vil gjøre om på albumet.

Lykke til :klem:

Skrevet

Tris at det ikke ble som du ønsket, men hvorfor sier dere ingenting til fotografen hvis dere har store forventinger? Hvorfor spør du ikke fotografen etterpå om hvordan han har tenkt å presentere dette? Kommunikasjon!

Jeg var så "dum" at jeg rett og slett skulle få lov til å bestemme utseende på albumet og hvilke bilder vi ville ha (samt antall) selv. Når man betaler mange tusen kroner så skulle det bare mangle. Trodde jeg. Jeg synes ikke vi hadde store forventninger i det heletatt, bare helt normale. Men vi skal ta det opp med han over helga og si at vi skal ha det slik og slik. Hans egen skyld at det blir ekstraarbeid for han. Og synd for oss at det ble en dårlig opplevelse. Og synd for fotografen som lever av ryktet sitt.

Skrevet (endret)

På gamlejobben min var det helt vanlig at kunden fikk cd med prøvebilder til gjennomsyn, og valgte selv ut bilder til albumet. Vi hadde standardalbum til bryllup som kunden stort sett hadde sett før fotograferinga (om de da ikke bare hadde bestilt time via telefon etc)

Den ene pakken vi hadde, var et album på 24 sider, størrelse 25x25 hvor 4 var montasjesider. Brudeparet fikk alltid prøve på disse sidene på mail før noe ble kopiert. Om de har samme system etter at jeg slutta vet jeg ikke, de snakka om å gjøre om på ting, men vet ikke hva de kom fram til.

Som gurimalla skrev, komunikasjon er viktig, tips til andre, snakk med fotografen, og avtal på forhånd hvordan ting gjøres.

Snart Frue, ta med deg mannen din, og albumet tilbake til fotografen og forklar situasjonen på en høflig og fin måte. Kanskje fotografen vil gjøre om på albumet.

Lykke til :klem:

Vi fikk ikke med oss albumet til gjennomsyn, da måtte vi betale for det der og da, og det ville vi ikke. Vi fikk bare beskjed om å kontakte fotografen og be om å få gjort om almumet/bildene. Jeg gruer meg litt til det siden jeg er redd det blir dårlig stemning, og det var ikke det som var hensikten med disse bildene. Men men. Det går seg vel til.

Endret av Snart Frue
Skrevet

Vi fikk ikke med oss albumet til gjennomsyn, da måtte vi betale for det der og da, og det ville vi ikke. Vi fikk bare beskjed om å kontakte fotografen og be om å få gjort om almumet/bildene. Jeg gruer meg litt til det siden jeg er redd det blir dårlig stemning, og det var ikke det som var hensikten med disse bildene. Men men. Det går seg vel til.

Så dere snakka ikke med fotografen selv?

Hva med å sende en mail på forhånd, så fotografen er litt forberedt på at dere ikke fikk det dere hadde forventa? Forstår du gruer deg, det er ikke gøy å klage på noe man ikke er fornøyd med. Kanskje spesielt slikt som har med bryllup å gjøre. Om dere ikke fremstår sur og anklagende overfor fotografen, så tenker jeg at han blir mer imøtekommende, enn om dere er sur. Det er lov å si i fra at man ikke er fornøyd, men gjør det på en skikkelig måte. Om dere stikker innom, og ikke skriver noen mail, så forbered dere på hvordan dere skal legge fram saken, så tenker jeg det går strålende :)

Skrevet

Uff, så leit at dere ikke ble fornøyde med bildene. Det er jo utrolig kjedelig med tanke på at bryllupsfotografering er veldig dyrt. Jeg vet ikke helt hva som er vanlig praksis eller ikke, men hos oss var det også sånn at vi fikk et ferdig album da vi kom til fotografen. På forhånd før bryllupet hadde vi plukket ut typen album vi skulle ha og hatt en lang samtale med fotografen på hvilke type bilder vi ønsket oss og vist eksempler på dette. For vår del var vi veldig fonøyde med at fotografen valgte ut de bildene hun syntes var best i og med at vi sikkert ville brukt timesvis på å bli enige, men da skal det sies at vi uansett hadde det største albumet, så det var som fotografen sa plass til alle bilder som ble vellykket. Ellers så valgte vi ut forstørrelser og takkekort selv, men der valgte vi også bilder som fotografen hadde valgt til albumet :)

Skrevet

I "gamle" dager var det helt vanlig at fotografen var den som valgte ut bildene. Hvorfor? Jo fordi dette tross alt var hans håndverk og produkt, og da ville fotografen gjerne forsikre seg om at bildene han sendte ut var et akseptabelt produkt og representativt for hans håndverk.

Når man bestilte time til fotografering, valgte man også ut et album og antall bilder man ønsket å ha. Dette virket selvfølgelig inn på prisen. De dyre skinnalbumene med mange store bilder, kostet selvfølgelig mer enn papiralbumene med små bilder.

Jeg er selv utdannet fotograf, og tok en del bryllupsserier i min tid. Disse seriene satte jeg sammen, da det var jeg som hadde den fototekniske kunnskapen. Jeg ville ikke ha akseptert å sette mitt navn på et fototeknisk dårlig bilde, bilder som selv gode fotografer ikke unngår.

Jeg forstår at dere er frusterert over å ikke ha fått velge ut serien, men jeg kan forsikre dere om at fotografen har valgt ut de bildene som er best.

Jeg gikk selv igjennom de bildene som ble tatt ved vårt bryllup, og kunne selv se at fotografen hadde valgt de beste bildene.

Jeg regner også med at når dere bestilte time, samtidig valgte ut hvor mange bilder dere ønsket å ha i albumet. Da er det mulig at denne fotografen kun hadde en type album med det antall bilder dere bestilte. Den gang jeg fotograferte hadde vi kun to skinnalbum å velge mellom i den dyre prisklassen. Samt to i den billige prisklassen.

Jeg håper dere klarer å løse dette på en minnelig måte. Fotografen ønsker selvfølgelig det beste for sine kunder, men ha forståelse for at han heller ikke ønsker å sende ut et bilde som han mener ikke er representativt for hans håndverk.

Skrevet

Jeg må si jeg er uenig med siste taler, det viktigste må være at kunden blir fornøyd. Vi giftet oss nå i sommer, hadde 2 fotografer (vi fikk bildene på dvd fra begge). Når vi nå skal sette sammen bilder fra dagen vår, er det ikke nødvendigvis alltid de teknisk gode bildene vi ønsker - men de som forteller noe om VÅR spesielle dag. Disse bildene vil min mann og jeg plukke ut - det hadde vært helt uaktuelt at en annen enn oss skulle bestemme hvilke bilder vi skal ha i vårt album, så enkelt er det. Da hadde jeg valgt en annen fotograf.

Skrevet

I "gamle" dager var det helt vanlig at fotografen var den som valgte ut bildene. Hvorfor? Jo fordi dette tross alt var hans håndverk og produkt, og da ville fotografen gjerne forsikre seg om at bildene han sendte ut var et akseptabelt produkt og representativt for hans håndverk.

Når man bestilte time til fotografering, valgte man også ut et album og antall bilder man ønsket å ha. Dette virket selvfølgelig inn på prisen. De dyre skinnalbumene med mange store bilder, kostet selvfølgelig mer enn papiralbumene med små bilder.

Jeg er selv utdannet fotograf, og tok en del bryllupsserier i min tid. Disse seriene satte jeg sammen, da det var jeg som hadde den fototekniske kunnskapen. Jeg ville ikke ha akseptert å sette mitt navn på et fototeknisk dårlig bilde, bilder som selv gode fotografer ikke unngår.

Jeg forstår at dere er frusterert over å ikke ha fått velge ut serien, men jeg kan forsikre dere om at fotografen har valgt ut de bildene som er best.

Jeg gikk selv igjennom de bildene som ble tatt ved vårt bryllup, og kunne selv se at fotografen hadde valgt de beste bildene.

Jeg regner også med at når dere bestilte time, samtidig valgte ut hvor mange bilder dere ønsket å ha i albumet. Da er det mulig at denne fotografen kun hadde en type album med det antall bilder dere bestilte. Den gang jeg fotograferte hadde vi kun to skinnalbum å velge mellom i den dyre prisklassen. Samt to i den billige prisklassen.

Jeg håper dere klarer å løse dette på en minnelig måte. Fotografen ønsker selvfølgelig det beste for sine kunder, men ha forståelse for at han heller ikke ønsker å sende ut et bilde som han mener ikke er representativt for hans håndverk.

Tidene forandrer seg, og fotofaget forandrer seg. Har selv vert mer enn innafor bransjen. I den tida man holdt på med film, ble det kanskje tatt 12 eller 24 bilder i en serie? Nå går det digitalt, og det blir tatt gjerne hundrevis av bilder for brudeparet, og gjerne i mange forskjellige settinger, på flere forskjellige plasser. Mens for 25 år siden var det vel kun serie i studio, klassisk oppstilt som var standarden.

Jeg har full forståelse for at dagens brudpar har andre krav til sin bryllupsfotografering enn foreldrene hadde.

Angående det fototekniske, når et brudepar blir fotografert digitalt er det inget problem for fotografen å gjøre en sortering av bildene, og kun levere cd med prøvebilder fotografen føler han/hun kan stå for. Det digitale mørkerom har og uante muligheter i forhold til da alt gikk analogt med film. Er det bilder i serien fotografen ikke mener er representativt for hennes håndtverk, nei, så blir ikke de bildene med på prøvecd`n. Enkelt og greit.

Uansett, det er nevnt før, men jeg nevner jeg og, komunikasjon er viktig. Snakk med fotografen før fotograferinga, og finn ut hvordan han/hun gjør det. Har fotografen et annet system på albumbestilling enn dere føler behov for, ja, så finn en annen fotograf, eller prøv å komme fram til en annen løsning.

Skrevet

Så kjedelig! Jeg synes du skal gi fotografen tilbakemelding og spørre om det ikke er mulig at dere får plukke bildene selv.

Vi er heller ikke 100% fornøyde for fotografen var ikke veldig flink til å plassere motivet riktig i bildet, og vedkommende hørte ikke på mitt største ønske om et spesielt bilde jeg ville ha. Men vi valgte en freelancefotograf (student) og var klar over at det kunne bli litt halvveis. Og med tanke på at vi totalt sett fikk utrolig mange flotte bilder med alle rettigheter, og til en mye lavere pris enn en etablert fotograf ville tatt må vi si oss fornøyde likevel :)

Skrevet

Vi gofter oss ikke før om ett godt år, men har allerede blitt enige om at vi skal ha en skikkelig samtale med flere fotografer om hvordan vedkommende gjør det, og hva vi ønsker.

Ellers ønsker vi selv sette sammen albumet selv, evt sammen med fotografen. Alt ettersom er vanlig for vedkommende, og hva vi blir enige om.

Skrevet

Samme erfaring her også dessverre :(

Hadde også de samme forventninger ang gjennomsyn/valg av bilder osv men kom til et ferdiglaget album vi var middels fornøyd med.

Også irriterende er at det er fotografen som eier bildene selv om vi har brukt masse penger på de bildene.

Håper du får laget et album du er fornøyd med nå over helga :)

Skrevet

Vår fotograf lager login til oss på nettsiden sin, der vi får se bildene, og velge ut hvilke vi vil ha i album, til takkekort, og forstørrelser.

Dette gjør jeg selv (de få gangene jeg har fotografert bryllup).

Jeg lurer litt på hvorfor dere ikke satte dere ned med fotografen på forhånd og avtalte dette? Som fotograf vil jeg gjerne vite hva kunden vil ha, og strebe etter å gjennomføre dette... De fleste er ganske bøyelige, og hvis fotografen sier nei, finnes det alltid andre :)

Syns du skal ringe han og si hvor skuffet du er, og be om å få se alternativene, om han har noen, og hvis ikke spørre om du kan få velge et annet album kostnadsfritt.

Skrevet

Litt mer info: Da vi snakket med fotografen første gangen så ble vi enige om at vi skulle bestemme både hvilket album, hvilke bilder og antall selv i etterkant av fotograferingen. Og når ingen av delene ble innfridd så ble vi, ja, skuffet.

Siden vi betaler veldig mye penger for dette så gir jeg igrunn f*** i hvilke bilder fotografen synes er finest, det er faktisk VI som skal se på dem resten av livet. Vi skal skrive en mail til fotografen (vi er oppegående mennesker så vi klarer å være diplomatiske på tross av skuffelsen) hvor vi soer at vi gjerne vil gjøre noen endringer. Så ordner det seg sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...