anna merete Skrevet 21. august 2010 #1 Skrevet 21. august 2010 Hei jeg er allergisk mot veldig mye mat. Veldig mye mat. Jeg kan ikke spise grønnsaker, ikke frukt, ikke nøtter, ikke frø, I tillegg så er jeg allergisk mot en del typer korn og bær som bygg rug havre hvete spelt jordbær blåbær bringebær osv. Jeg spiser ris kjøtt fisk egg og drikker mye melk. Tidligere før jeg ble allergisk hadde jeg et normalt kosthold men jeg har aldri likt verken kjøtt fisk egg eller melk. Jeg kaster ofte opp fordi jeg ikke liker fisk og kjøtt. Jeg løser dette ved og kryddre selv om jeg ikke tåler krydder så godt heller. Fra NAV har jeg fått beskjed om å ta vare på alle kviteringer som går til mat.. Enklere sagt enn gjort jeg kjøper sjelden mat selv ofte kjøper andre mat til meg på andre butikker pga utvalget. Jeg bestiller ris kjeks fra Sverige for å få en som er uten sesamfrø og andre ting jeg ikke tåler. Jeg betaler også noen for å lage et spesielt risbrød til meg som må heve i 24 timer deretter sånn og sånn. Jeg har ikke utstyr til å lage dette selv. Sammenlagt blir det ikke lett og dokumentere fordyret med kviteringer. Jeg kjøpte et stort parti med grov ris i mai noe jeg enda drar nytte av. Jeg kjøper mye kjøttdeig egg melk kosttilskudd og vitaminer. Nav sier jeg kommer til å få dekket det som er dokumentert som ekstra kostnader pga min allergi. Jeg ser for meg at når jeg leverer inn kviteringene til NAV kommer jeg til å få spørsmål om noe sånt som trenger du så mye krydder trenger du og kjøpe så mye ost.. Og jeg trenger det for å få ned maten. En annen ting er at ingen på nav har klart og finne ut av hvilken grense det må overskride for å tilsvare et fordyret kosthold. Så jeg vet ikke om det kvitterings styret jeg holder på med er til ingen nytte.. Synes bare det hele er så tungvindt og urettferdig da de med cøliaki (får problemer med magen om de spiser gluten som er i spelt rug havre og bygg) (og det er det eneste de ikke kan spise) Jeg hovner opp i halsen om jeg spiser dette og jeg får ikke støtte for det må være problemer med magen. Jeg reager jo i tilegg på ting som mais og soyabønner (og selvsagt kaffe og kakaobønner) Jeg er allergisk mot mye mer og får ikke noe støtte i månden over hodet. Kan dette virkelig stemme? Noen andre som må ta vare på kviteringer og gi til Nav? Noen som vet hvordan Nav regner ut hva som er fordyret kosthold? Noen som har noen forslag til hva jeg burde gjøre? Blir glad for alle svar
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #2 Skrevet 21. august 2010 For mange år siden søkte moren min om støtte pga melkealergi og dengang var det ikke så mange alternativer bortsett fra en megadyr melk man kunne få på apotek, tror det var nermere hundre kroner per liter og den var på boks så den var ikke holdbar når den ble åpnet. Hun måtte legge med kvittering på "melka" og oppgi mengden som gikk med per mnd. Til svar fikk hun at "hun kunne bare slutte å drikke melk"...og hun som aldri har drukket melk, bare brukt det i matlagingen. Hvilken trøst
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Først av alt må du ha diagnose fra lege/spesialist. Deretter må du samle kvitteringer og sende inn til NAV, men de betaler ikke alt, kun en ekstra støtte på opptil 1700 kr måneden. Og til slutt kan du kutte drittslengingen om at de med cøliaki kan spise alt bortsett fra korn (altså mat som inneholder gluten), for det er gluten i nesten all mat som produseres i dag, og det er ingen enkel jobb å holde et glutenfritt kosthold.
Most Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 "Synes bare det hele er så tungvindt og urettferdig da de med cøliaki (får problemer med magen om de spiser gluten som er i spelt rug havre og bygg) (og det er det eneste de ikke kan spise)" Det er jo veldig feil da. Problemer med magen? Joda. En del av problemet. Man kaster jo opp og får diaré, i tillegg til andre giftsymptomer som synsforstyrrelser, svettetokter, og noen mister bevistheten og må på sykehus. Og gluten er det i det meste som har blitt behandla. Men over til ditt problem. Hvis du ikke har en diagnose å slå i bordet med så er det vanskelig for NAV å ta stilling til din situasjon uten å kunne vurdere behovet ditt underveis. Og om du får en diagnose så er det ikke sikkert at NAV har så mye erfaring med det problemet at de har utarbeidet en fast sum for ditt tilfelle. Så da er det ikke så rart syns jeg at de ber deg om å samle på kvitteringer. De må jo kunne ta utgangspunkt i noe for å finne ut hvor mye du trenger hjelp med.
Illuminati Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Hvis andre kjøper mat til deg tar de vel vare på kvitteringene så du kan refundere dem?? Ser ikke problemet, hvis det ikke er det at du vil ha tilbake penger på mat som andre sponser på deg? Å ta vare på kvitteringer er da ikke verdens undergang.
Piper Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Regner med at du sikkert bare behøver å dokumentere dette for en måned, så hvorfor ikke handle selv i butikken i en måned, bare for å kunne samle kvitteringer? Navn krever vel ikke kvitteringer hver eneste måned?
anna merete Skrevet 22. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2010 Bøyer meg i støvet ser at det kom ut veldig feil, jeg er veldig klar over de problemer de med cøliaki har, de kan ikke spise gluten. Det eneste jeg mente å si var vel at de med cøliaki tåler ikke gluten, jeg tåler heller ikke gluten ++++++ og jeg har diagnose på dette, men får likevel ikke støtte. Det synes jeg er frustrerende. For maten med kosttilskudd og tid det tar å lage den koste mye tid penger og krefter samtidig som jeg blir veldig syk om noe blir feil. Noe det blir ganske ofte. Men som sagt det kom ut veldig feil.
Ueland Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Da har du Cøliaki med andre ord, da er det bare å kjempe mot NAV, og ta saken til fylkesmannen om så er. har du rett på det vil en av instansene si seg enig med deg. Lykke til, misunner deg ikke kampen mot det maskineriet...
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Jeg synes ikke det er merkelig at NAV krever dokumentasjon for at de skal kunne beregne hva som er merutgiften din til mat pr. måned. Ta deg sammen, samle kvitteringer, skaff deg en legeerklæring og be om et møte. Det er veldig mange mennesker som får grunnstønad - som skal dekke merutgifter til mat - så det er nok ikke helt umulig. Men jeg regner med at et av vilkårene er at trygdemottaker kan dokumentere det, så her er det bare å trå til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå