Gå til innhold

Er det ekkelt, grensen på incest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett at "Kari" er skillt. Kari har en datter som heter Mona.

Så møter Kari en mann som heter Per. Per har en sønn som heter Pål på samme alder som Mona (alle er voksne). Per og Kari gifter seg etterhvert. Så blir Mona og Pål forelsket, og de gifter seg også.

Greit eller galt at Mona og Pål giftet seg? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I allefall ikke incest.

Om noen synes det kanskje blir for nærme, siden dere mor og far er gift, er en annen sak.

Skrevet

Så lenge alle er voksne ser jeg ikke problemet. Hadde Mona og Pål derimot vært så unge at de hadde bodd sammen med sine foreldre, under samme tak som søsken. Da hadde det vært ekkelt. Men slik jeg forstår det har aldri Pål og Mona bodd under samme tak som søsken, og da ser jeg ikke problemet.

Skrevet

Incest er det jo ikke, men noe ekkel situasjon blir det jo så klart. Men igjen, man kan ikke noe for hvem man forelsker seg i. Vanskelig situasjon, men du/dere må bare kjenne på følelsene deres, og finne ut om det virkelig er verdt det :)

Skrevet

De er jo på ingen måte i slekt. Litt rart for foreldrene sikkert, men de gjør ingen ting galt. Og dette er helt sikkert noe foreldrene kan venne seg til.

Skrevet

Hva om Mona og Pål møttes først? Er det første mann til mølla, og de som kommer sist blir ekle?

Skrevet

Stesøsken regnes av en eller anet idotisk grunn som incest om de er vokst opp som søsken ja.

Skrevet

Helt greit. Det er ingen biologiske bånd mellom Pål og Mona.

Gjest wild bird
Skrevet

Hva om Mona og Pål møttes først? Er det første mann til mølla, og de som kommer sist blir ekle?

:ler:

Skrevet

Sett at "Kari" er skillt. Kari har en datter som heter Mona.

Så møter Kari en mann som heter Per. Per har en sønn som heter Pål på samme alder som Mona (alle er voksne). Per og Kari gifter seg etterhvert. Så blir Mona og Pål forelsket, og de gifter seg også.

Greit eller galt at Mona og Pål giftet seg? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg vet om en familie der det er sånn, men jeg er litt usikker på hvem av de som ble sammen først, ikke lenge mellom forholdene ble inngått hvertfall. Det yngste paret har aldri bodd sammen med disse foreldrene som stesøsken.

De unge er samboere og har nå et barn sammen, mormor og farfar til banet er gift.

Det hadde kanskje blitt litt rart hvis de eldste hadde fått en felles attpåklatt. Da hadde denne attpåklatten hatt en halvsøster og en halvbror som var sammen..

Litt rart/spesielt, men ikke ekkelt eller galt.

Skrevet

Ser ikke problemet.

Blir vel ikke incest før man deler samme blod? Og i lovverket så er det vel også slik at man ikke kan gifte seg med adoptivsøsken, og det er kanskje like greit det også. :)

Skrevet

Blir vel ikke incest før man deler samme blod?

Det er like fullt incest om en far misbruker sin kinesiske adoptivdatter...

Skrevet

Bakgrunnen for regelverket er vel å hindre innavl. Hvis dem ikke har nærhet slekstmessig så er det heller ingen problem for at et avkom for defekter.

Kan nevnes at slike flere problemer i dag, skyldes incest/innavl for langt tilbake i tid, f.eks hofteproblemer

Skrevet

Ja, det er slik jeg også vil tro det, loven er til for å forhindre inavl som kan føre til syke barn.

Men hvorfor er det ikke lov at to av samme kjønn, stesøsken, adoptivsøsken og slikt har sex sammen? De kan ikke få syke barn, og samme kjønn kan ikke få barn en gang.

Jeg har lest litt om dette på klara-klok.no og har aldri sett et fornuftig svar på det. Eneste svara de får (når det er samme kjøn, stesøsken) er at "det er uheldig at slikt skjer", "det er noe galt i familien", "det er noe galt i oppdragelsen, søk hjelp".

Er det foreldrenes feil om to søstre, brødre eller stesøsken har sex?

Virker egentlig mer som at dette er en lov fra gammelt av der man har glemt den egentlige grunnen og at geunnen til at det er galt er "fordi det bare er sånn", "dette er noe alle bør vite hvorfor man ikke gjør, puntum" "ikke noe mer å snakke om". Og lignende ting jeg har hørt.

Og selvagt, jeg snakker om frivillig, i nær alder og over 16. Ikke bror på 30 som voldtar søster på 5.

Skrevet

Det er like fullt incest om en far misbruker sin kinesiske adoptivdatter...

Ikke egentlig. Misbruk og pedofili og helt forkaselig er det så klart, men incest er det vel strengt tatt ikke så lenge det ikke er blodsbånd.

Vet ikke om dere husker en sak fra media fra noen år tilbake, da Woodie Allen ble sammen med sin kinesiske (voksne) adoptivdatter?...

Skrevet

USA har sikkert andre lover. Og ser heller ikke noe galt i det. Det var frivillig om jeg husker rett.

Men i følge psykologer og leger på klara-klok.no (skulle jo tro de vet hva de snakker om) så er det også incest og derfor ulovlig å ha sex med stebarn/søsken og adoptivbarn/søsken, også fosterbarn/søsken selv de egentlig ikke er i slekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...