Gå til innhold

Hvilken bank og alternativ skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 400 000 kr i banken (arv etter begge mine døde foreldre). Jeg er 21 år.

Pengene beveger seg nedover da jeg er syk og student.

Men jeg burde kanskje sette inn noe slikt som 350 000 på en høyrente konto??

Jeg håper på noen kloke svar / forslag da jeg ikke skjønner alle utrykkene som blir brukt ei heller klarer jeg og holde oversikten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller fastrente?

Skrevet

Eller fastrente?

Ja kanskje det.

Hva ville dere valgt hvis dere hadde vært i mine sko? Har så lite peiling på dette..

Skrevet

Hvis du ikke kan mye om slikt ville jeg valgt trygt. Da fastrente, lavrisikofond eller noe slikt.

BSU må du selfølgelig prioritere, men det er bare 20.000 pr år.

Skrevet

Jeg ville puttet så mye som mulig inn på en konto med god rente, som du er inne på selv.

Når/hvis du tjener nok penger slik at du vil kunne dra nytte av skattefradraget for BSU, kan du begynne å flytte pengene (20 000 i året) over til BSU.

Skrevet

Jeg ville nok satt et "mindre" beløp i fond, for eksempel 50.000 fordelt på 4-5 fond, og resten på høyrentekonto (sparesmart.no har for tiden den beste renten :)). Det viktige å huske på når du setter penger i fond eller aksjer er at det skal være langsiktig, så det må være et beløp som du kan avse for et par tiår minst.

Som de andre nevner her, er BSU-sparing veldig gunstig, både med tanke på rente og skattefradrag. Dersom du har en deltidsjobb ved siden av studiene, hvor du tjener mer enn 50.000-60.000, ville jeg begynt sparingen med en gang.

Skrevet

Dersom det er så at du trenger pengene fremover, ville jeg satt dem på høyrentekonto. Flere steder publiseres oversikten over de beste rentene for tiden, for eksempel på Din Side her. Jeg ville satt inn mesteparten av pengene her - det koster ikke så veldig mye å ta ut iblandt(og noen steder er det også gratis, i alle fall et visst antall uttak). Dersom du kan klare deg uten pengene i noen år, ville jeg satt dem i et par ulike fond.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...