Gå til innhold

Hva kan huseier kreve ved oppsigelse av leieforhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt bolig, og har nå sagt opp leieforholdet i en leilighet.

Jeg lurer på to ting, hvor den ene gjør meg ganske frustrert:

Når vi flyttet inn, var hageflekken som hører til leiligheten fullstendig nedkjørt. Vi har sådd ny plen og holdt denne, samt holdt hekken. Nå sier huseier at han vil at hekken skal være så og stor høy / bred før vi flytter ut - ti cm lavene og ti cm mindre bred enn vi har den nå.

Dette er jo ikke verdens største problem, det tar noen timer å klippe den ned, men kan han virkelig kreve dette? Hagen var helt forferdelig når vi overtok, og burde vi ikke kunne kreve noe tilbake når vi faktisk har sådd ny plen? Den gamle var ikke bare overgrodd, men det lå glassbiter i mange lag nedover i jorden pga et vindu som hadde knust.

Det andre er spørsmål angående vanlig vedlikehold - to skapdører har blitt veldig vonde å åpne, en på soverom og en på kjøkken (hjørneskap). Jeg vet ikke hvorfor, men regner med det er hengslene. Er dette vårt eller hans ansvar?

Har kikket i loven, men får ikke svar på dette. Tusen takk for råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som utleier må jeg si det høres helt merkelig ut å si noe som helst både om hekken og kjøkkenskaphengsler. Dere har tatt vare på hagen hans. Jeg ville prøvd å bestride dette, men det er klart det hadde hjulpet dersom hagens forfatning hadde blitt dokumentert til å begynne med.

Dårlige hengsler er slik jeg ser det vanlig slitasje og det skal dere ikke dekke såvidt jeg vet. Men dersom dere har en skikkelig depositumsavtale (i bank), så skal det godt gjøres at han kan holde noe tilbake på disse tingene tror jeg.

Hadde kanskje forsøkt å prate huseier til fornuft om hekken og ikke nevnt hengslene, men tatt dem om det ble et problem med depositumet. Men som sagt, vanlig slitasje må man regne med når man leier ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...