Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dama mi skriver mye med en av kompisene mine på facebook. Jeg hater å være sjalu, og hun kan heller ikke fordra hvis jeg er sjalu. Jeg har ingen grunn til å være sjalu, dette er 100% uskyldig. Hun blir sint hvis jeg er sjalu. Derfor sier jeg altid... "tra la la .. jeg er ikke sjalu nei :) " I virkligheten er jeg super sjalu. I stedenfor å si fra, skriver jeg med masse damer på facebook så hun ser det. Det resulterer i at hun blir lei seg... snufs :tristbla: Hun vil heller ikke inrømme at hun er sjalu, og sier "tra la la... jeg er ikke sjalu nei :) "

Jeg vet dette er dødsbarnslig, men jeg klarer ikke la være ¨gjøre henne sjalu når jeg er sjalu.... Jeg kan ikke si til henne at jeg er sjalu heller, da blir hun sint:(

Er det andre som har det sånn og funnet en god måte å løse det på? Håper noen har et godt tips.

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Vere ærlege mot kvarandre, og snakke saman? Dei evnene kjem dokke til å ha bruk for seinare i samlivet uansett... ;-)

Skrevet

Og... hvordan har dere planer om å være sammen i mer enn 3 mnd hvis dere ikke klarer å snakke om enkle ting som dette, og oppføre dere som fjortiser?

Kommunikasjon er løsningen.

Skrevet

Og... hvordan har dere planer om å være sammen i mer enn 3 mnd hvis dere ikke klarer å snakke om enkle ting som dette, og oppføre dere som fjortiser?

Kommunikasjon er løsningen.

Jada, ser den at kommunikasjon er løsningen, problemet er at hvis jeg tar det opp får jeg huden full :kjefte: Så hvis det er noen som har opplevd det samme, og funnet en god løsning så er det supperflott med et tips.

Det dummeste av alt er at vi har vært sammen i flere år... :sukk:

Gjest navnelapp
Skrevet

Jada, ser den at kommunikasjon er løsningen, problemet er at hvis jeg tar det opp får jeg huden full :kjefte: Så hvis det er noen som har opplevd det samme, og funnet en god løsning så er det supperflott med et tips.

Det dummeste av alt er at vi har vært sammen i flere år... :sukk:

Då bør du kanskje gjere noko med måten du tek det opp på? Kanskje eit kommunikasjonskurs, type PREP, hadde vore noko, viss du vil satse på dette forholdet vidare? Det virkar som om at problemet med å kommunisere ligg like mykje hos henne, når ho reagerer så tøysete.

Skrevet

Hvorfor får du huden full av å ta opp et tema som tydligvis har stor innvirkning på forholdet deres? Hvordan har dere holdt ut sammen i flere år!?

Hvordan starter du samtalen da?

Du kan jo starte med noe ala : Jeg synes vi begge oppfører oss ganske tåpelig av og til i forhold til sjalusi. Jeg blir sjalu når du skriver med andre gutter på facebook etc etc. Så har dere det igang.

Ikke legge opp til : du gjør sånn, du gjør feil osv osv. Prøv å legge litt på deg i starten av samtalen så det ikke føles ut som et angrep på henne.

Skrevet

Si hvordan du føler det, ikke hva hun gjør feil.

"klarer ikke la være", klart du klarer, du ser jo at det bærer galt av sted! Skjerpings, grow up!

Skrevet

Kurs høres fornuftig ut, men aner ikke hva som er bra, eller hvor det finnes slike kurs.

Vi har holdt ut i flere år på grunn av at dette problemet er ganske periodisk, ikke konstant.

Jeg skal virkelig tenke igjenom måten jeg tar det opp med henne, det kan hende det ikke er lurt å si: Synes det er drit kjiiiiipt når du chater med ..... Men prøve en mindre konfronterende måte.

Skrevet

Jeg blir helt rørt av at dere gidder å bry dere med å svare, har ingen å ta opp dette med.... takk takk :)

Skrevet

Jeg blir helt rørt av at dere gidder å bry dere med å svare, har ingen å ta opp dette med.... takk takk :)

Sjalusi er en helt normal ting, som de fleste føler i større eller mindre grad. Men det har blitt ett fy-ord.

Sjalusi kan føre til negative greier, så det er forståelig at det har blitt slik.

Man må respektere hverandre som man er.

Å ta hensyn til hverandres sjalusi kan være lurt, men å overdrive dette hensynet kan virke klamt.

Å ikke tillate deg å si hvordan du føler ting er kommunikasjonsfeil. Kommunikasjonsfeil er skadelig for forhold.

Sjalusi kan trolig bekjempes med trygghet over tid.

Så jeg håper dere kan jobbe på plass en bedre kommunikasjon.

Gjest navnelapp
Skrevet

PREP er ein metodikk som det vert halde kurs i mange plassar i landet. Google er din venn. :-)

Skrevet (endret)

Jeg tror kanskje du bør vurdere å dumpe henne. Du kan selvfølgelig forsøke å tvinge eller presse henne til å holde seg unna andre menn, men slikt er utrolig turn-off.

Hvis du ikke snakker med masse andre damer, og får dama sjalu, så er faren stor for at hun mister interessen. Jeg syns ikke det er så barnslig det du gjør. Jeg syns det er så basic at det er derfor selv barn gjør det.

Du bør kanskje også begynne med å være litt mindre tilgjengelig ovenfor henne, og bruke mer tid med kompiser. Dessuten finne på mer spennende saker enn å se på TV når dere først er sammen. Fordi denne jenta høres ut som om hun konstant lurer på om hun kan få noe bedre, og søker spenning, og da må du ikke gi henne inntrykk av at hun er så mye bedre enn deg.

Hvis du snakker om dette, har du bare gitt tilkjenne at du er den mindreverdige i forholdet. Dette er et biologisk maktspill. Det er faktisk ikke alt du kan snakke om, det er mer basisbiologi det dreier seg om.

Endret av Transmogrifier
Skrevet

Jeg tror kanskje du bør vurdere å dumpe henne. Du kan selvfølgelig forsøke å tvinge eller presse henne til å holde seg unna andre menn, men slikt er utrolig turn-off.

Hvis du ikke snakker med masse andre damer, og får dama sjalu, så er faren stor for at hun mister interessen. Jeg syns ikke det er så barnslig det du gjør. Jeg syns det er så basic at det er derfor selv barn gjør det.

Du bør kanskje også begynne med å være litt mindre tilgjengelig ovenfor henne, og bruke mer tid med kompiser. Dessuten finne på mer spennende saker enn å se på TV når dere først er sammen. Fordi denne jenta høres ut som om hun konstant lurer på om hun kan få noe bedre, og søker spenning, og da må du ikke gi henne inntrykk av at hun er så mye bedre enn deg.

Hvis du snakker om dette, har du bare gitt tilkjenne at du er den mindreverdige i forholdet. Dette er et biologisk maktspill. Det er faktisk ikke alt du kan snakke om, det er mer basisbiologi det dreier seg om.

:skratte:

Jacko, der har du oppskriften hvis du ønsker å være singel resten av livet.

Gjest wild bird
Skrevet

Du sier dere har "holdt ut sammen" i flere år. Er det mange problemer i forholdet?

Et forhold skal ikke holdes ut, det skal gi en glede og trivsel.

Er forøvrig enig med de som sier at måten en tar opp ting og kommuniserer på, er avgjørende for om man får en god dialog på ting som plager en.

Jeg syns også det er litt rart at hun reagerer så voldsomt på at du tar opp ting som plager deg. Hvis hun er glad i deg, så burde hun ta til seg det du sier og prøve å være konstruktiv hun også.

Hvorfor gå så i forsvar hvis det er så uskyldig det hun driver på med?

Og hvorfor er det så viktig for henne å opprettholde denne kommunikasjonen med andre, når hun vet at det plager deg?

Du bør også holde deg for god til å ta igjen med samme mynt. Det er bare barnslig.

Skrevet

Du bør kanskje gå i deg selv og finne ut hvorfor du blir sjalu. Stoler du ikke på henne? Er du usikker på deg selv?

Skrevet

Broren min opplevde det samme, og han slo opp til slutt - det ble rett og slett for dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...