Gå til innhold

voksesmerter på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan for mye gåing/aktivitet gi voksesmerter om natten på 3åringer?

Er dagmamma for en unge på 3år å har nå fått forbud mot å ta han med på Lekeland fordi hun mener at han får voksesmerter om natten pga det.

Er dette bare tilfeldig at han fikk det akkurat da?

Eller er det en sammenheng mellom mye aktivitet og voksesmerter om natten?

Blir veldig takknemlig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min personlige erfaring er at det absolutt er en sammenheng mellom voksesmerter og aktivitet. Datteren min har vært plaget siden hun var to år, nå er hun ti. Ser det ofte etter trening og andre aktiviteter, men det går seg til ved jevn trening.

MEN, der er alltid et men, skal virkelig moren nekte gutten å være i aktivitet fordi han da får vondt om kvelden? Hvordan skal musklene og senene hans da få utvikle seg? Det har vel noe med mors nattesøvn å gjøre, da.

Jeg gir jenten min en Paracet dersom hun har vondt (neida, slettes ikke for ofte) og så sover vi godt begge to.

Gjest annemor30
Skrevet

Min personlige erfaring er at det absolutt er en sammenheng mellom voksesmerter og aktivitet. Datteren min har vært plaget siden hun var to år, nå er hun ti. Ser det ofte etter trening og andre aktiviteter, men det går seg til ved jevn trening.

MEN, der er alltid et men, skal virkelig moren nekte gutten å være i aktivitet fordi han da får vondt om kvelden? Hvordan skal musklene og senene hans da få utvikle seg? Det har vel noe med mors nattesøvn å gjøre, da.

Jeg gir jenten min en Paracet dersom hun har vondt (neida, slettes ikke for ofte) og så sover vi godt begge to.

Dette er også min erfaring:-) Her hjelper også orudisgel som jeg smører på.. aloevera også.. Erfaringsmessig så er det nok massasjen som h*n får ved smøringen som hjelper.. tips mamman om disse rådene og la barnet få være i aktivitet:-)

Skrevet

Dette er også min erfaring:-) Her hjelper også orudisgel som jeg smører på.. aloevera også.. Erfaringsmessig så er det nok massasjen som h*n får ved smøringen som hjelper.. tips mamman om disse rådene og la barnet få være i aktivitet:-)

Har du diskutert bruken av orudis gel med legen? Det skal ikke brukes på barn i følge pakningsvedlegget ... Dersom du mener det er massasjen som hjelper, kan du kanskje velge noe annet enn et legemiddel å smøre med ..?

Skrevet

Jeg har ofte voksesmerter selv, og det er ekstremt vondt noenganger. Det jeg gjør er at jeg finner fram mine røde ullsokker (Da snakker jeg om raggsokker, hjemmestrikket, ikke de som kjøpes i sportsbutikker for trening og mange andre ting)

Og masserer gjerne med litt bodylotion eller andre typer fuktighetskrem som kjøler litt. Jeg klarer ikke svelge tabletter, men når jeg gjør dette går et raskt over. Men det hjelper også å holde seg i ro på kvelden.

Det jeg har hørt av diverse folk er at det som regel har sammenheng med høyere aktivitet enn til vanlig, og gjerne senere på kvelden mot leggetid.

Uansett, man må nesten få trent seg OPP hvis man noengang skal være i nogenlunde form. :kgbaby:

Skrevet

Varmeflaske hjelper også ;)

Skrevet

Ja, varmeflaske skal visst også hjelpe :)

Skrevet

Synes det bare er litt vel overdrivelse å nekte meg å ta han med der igjen..

Han storkoser jo deg sånn der! :)

Å det er jo ikke snakk om å gå der så ofte heller! Men å kunne gå der sånn av og til når det er stygt vær ute.

Gjest annemor30
Skrevet

Har du diskutert bruken av orudis gel med legen? Det skal ikke brukes på barn i følge pakningsvedlegget ... Dersom du mener det er massasjen som hjelper, kan du kanskje velge noe annet enn et legemiddel å smøre med ..?

Ja, selvfølgelig har jeg:-) Fikk det anbefalt der;-) Men her er det ikke ofte orudis blir brukt, bare når alt annet er prøvd og alternativet er smertestillende tbl;-) Men du har absolutt et poeng at lege må forordne dette:-)

Skrevet

Hadde voksesmerter i mange år jeg, og jeg har aldri vært sportslig aktiv (aldri!).

Så voksesmerter kommer uansett mengden fysisk aktivitet :) Ikke mye annet å gjøre enn å leve med det.

Skrevet

Voksesmerter har man når man vokser. Da lurer jeg på hvordan man kan vokse mer enn ellers av å være i fysisk aktivitet? Sikker på at det er voksesmerter og ikke det at barnet har vondt i beina pga dårlige sko eller noe sånt som forårsaker smertene?

Skrevet

Voksesmerter har man når man vokser. Da lurer jeg på hvordan man kan vokse mer enn ellers av å være i fysisk aktivitet? Sikker på at det er voksesmerter og ikke det at barnet har vondt i beina pga dårlige sko eller noe sånt som forårsaker smertene?

Det er egentlig ikke når man vokser i den forstand at beinet i kroppen vokser seg større, og at det er vondt i seg selv.

siterer fra www.forskning.no

"− Det er vanskelig å si hva voksesmerte er, man vet det faktisk ikke. Jeg tror det er når barna vokser. Det myke vevet i beina klarer ikke holde følge med knoklene når de gror. Da kan det oppstå små blødninger, og vevet blir påvirket. Det kan gi smerter.

- Overbelastning spiller også en rolle - barn har et enormt aktivitetsnivå. Hvis voksne hadde hatt samme aktivitetsnivå, ville de nok også oppleve smerter, sier Ellitsgaard.

Voksesmerter forsvinner normalt når man er omkring tolv år. Smerten kan i noen tilfeller vokse med inn i voksenlivet, men det er sjelden."

http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/214536

Man burde egentlig dra til legen, da det kan være leukemi eller gikt også, men somregel er det bare voksesmerter, og de fleste barn (nesten alle) gjennomgår det.

Men barn bør få være barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...