Gå til innhold

Er det mitt ansvar å betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I naboens hage står et tre som sperrer for parabolen min. Jeg har hatt 3 ulike montører, forsøkt både canal digital og viasat, men så fort det regner, blåser litt eller kommer sne så faller signalene ut.

Det er ingen andre steder å plassere parabolen da dette er eneste stedet men signaler .

Derimot er det gode forhold hos naboen. Naboen ble opplyst om problemet før han kjøpte boligen og har lovet å gjøre noe med det. Nå sier han at treet ikke kan fjernes pga mye vann i grunnen (myr), treet kan heller ikke beskjæres. (Noe som hadde hjulpet)

Jeg har fått tillatelse til å sette opp min parabol på hans vegg men han kan ikke gjøre det selv og det kan ikke jeg heller, ergo det må enda en montør til..

Er det meningen at jeg skal betale for montøren?? Hva mener dere? Jeg har jo allerede hatt ekstra utgifter pga dette treet, bla 3 mnd med dobbelt abbonement da jeg måtte bytte fra digital til viasat. (signalene falt HELT bort og det var 3 mnd oppsigelse)

Kunne sikkert forsøkt Riks-TV men det koster jo også en del, dyrere pr mnd, antenne på taket, boks osv)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du burde betale. Er ikke hans feil at du har allerede har hatt montører på besøk.

Skrevet

Hvis jeg var naboen din ville jeg ha tilbydt meg å tatt halvparten av kostnaden iom at han har lovet at det skal ordnes. Du kan jo lufte det? Hvor stort beløp er det snakk om?

Skrevet

Jeg synes du burde betale. Er ikke hans feil at du har allerede har hatt montører på besøk.

Skjønte ikke helt den. Ja, jeg hadde montør her som satte opp parabolen for tre år siden. Da var ikke treet så stort. I fjor hadde jeg montør for å se om forholdene kunne bedres ved å flytte parabotlen høyere opp på taket el.lign. (da var forholdene ustabile pga treet hadde vokst). I vinter hadde jeg parabol fordi signalene forsvant helt, montøren fikk inn til viasat så jeg måtte bytte fra c.digital til viasat. Etter det ble huset lagt ut for salg og jeg opplyste megler om problemet.

Det jeg spør om er om det er meningen at jeg skal betale for montør ENDA en gang. Denne gangen blir det dyrere enn sist pga kabelen må strekkes helt over til naboen i tilegg til at parabolen skal settes opp. Regner med det kan komme på et par tusen nå. Har betalt 1000,- per gang tidligere og jeg har ikke råd til å holde på med dette nå som inntekten er redusert med over 60% (attf).

Skrevet

Jeg kan ikke helt se at dette er noe naboen bør bekoste, da det på ingen måte er hans problem, men jeg synes han har vært ganske grei som lar deg ha paraboelen på hans vegg. det hadde jeg ikke vært voldsomt begeistret for.

Synes du er merkelig som mener at naboen skal betale for dine TV-signaler. Trær vokser og TV-signaler kan bli vanskelige. Dette er noe vi selv sliter med, men vi ber da ikke naboene betale for oss fordi vi er litt uheldige med plasseringen av trær osv...

Skrevet

Er jo ikke alle naboer som hadde vært så ålreite at hadde latt deg ha parabolen på hans egen vegg.

Du høres heldig ut med ham.

Synes du selv betaler.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg kan ikke helt se at dette er noe naboen bør bekoste, da det på ingen måte er hans problem, men jeg synes han har vært ganske grei som lar deg ha paraboelen på hans vegg. det hadde jeg ikke vært voldsomt begeistret for.

Synes du er merkelig som mener at naboen skal betale for dine TV-signaler. Trær vokser og TV-signaler kan bli vanskelige. Dette er noe vi selv sliter med, men vi ber da ikke naboene betale for oss fordi vi er litt uheldige med plasseringen av trær osv...

Helt enig - dette bør du betale.

Skrevet (endret)

Du får se på om du kan kreve treet fjernet i henhold til lovverket.

Ellers er det bare rimelig at man beskjærer et tre som står i veien for naboens signaler. Det har vi gjort, og det ville ikke falle oss inn å nekte. Det ville jo gjøre naboskapet vanskelig.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=561801

Endret av zellica
Skrevet

Kunne sikkert forsøkt Riks-TV men det koster jo også en del, dyrere pr mnd, antenne på taket, boks osv)

Jeg tror ikke du finner billigere alternativ enn Rikstv, jeg betalte kr 1 for boksen, kjøpte abonnement (inkl. boks) på Elkjøp, og betaler 199 pr mnd.

Skrevet

I flg lovverket kan jeg kreve treet fjernet evt beskjært, det kommer innenfor loven både mtp høyde og avstand fra grense, men han kan ikke noe med å beskjære...

Jeg synes selv det beste hadde vert om treet ble beskjært.

Skrevet

Jeg kan ikke på noen måte se at det er rimelig at naboen din skal betale for at du skal få inn tv-signaler fra din parabol.

Synes han er grei som lar deg ha parabolen på hans vegg. Det hadde aldri jeg tillatt.

Skrevet

Det er ditt ansvar å betale for at en montør skal sette opp parabol for deg. Naboen er allerede grei som lar deg montere din parabol på hans eiendom. Dette fordi kabler må trekkes, skruer skrus i veggene og parabolen i seg selv er heller ikke pen. Dessuten, dersom en møntør er nødvendig en annen gang dersom problemer oppstår må h*n inn på naboen eiendom for å ordne dette for deg. Ergo gjør det at du skal ha tv-signaler at han må godta at du /montører kan "vandre fritt" på hans eiendom. Men når det kommer til at treet skal beskjæres/Fjernes mener jeg at du kan snakke med han om dette. Men om dere ikke kan ordne dette selv og noen må leies inn, mener jeg at det fremdeles er ditt ansvar å betale dette fordi det er til din fordel at det skjer.

Skrevet

Synes han er grei som lar deg ha parabolen på hans vegg. Det hadde aldri jeg tillatt.

Det er vel ikke annet enn rett og rimelig, siden han nekter å fjerne treet.

Skrevet

Det er vel ikke annet enn rett og rimelig, siden han nekter å fjerne treet.

Er det myrgrunn er det jo kjekt og greit for oss å si at "han nekter å fjerne treet". dreneringen som da må skje (om han i det hele tatt får lov av kommunen) er jo en relativt mye større operasjon enn å få inn noen parabolmontører vil jeg si.

Skrevet

naboens tre står ikke på din tomt? du bør betalt.

Skrevet

Synes du legger vel mye ansvar over på naboen din, han skal fjerne eller beskjære et tre som er i veien for din parabol, greit nok. Dersom dette ikke lar seg gjøre, noe det tydeligvis ikke gjør, så velger han å foreslå at du får sette opp din parabol på hans vegg.

Du kan ikke be naboen din om å betale en montør for å sette opp en parabol på hans vegg, bare fordi du er sur for at du måtte betale dobbelt opp når du skiftet selskap, og ikke fikk inn signaler. Det hjelper ikke å skifte selskap når du allerede vet at det ikke er signaler der, det får du ta på egen kappe.

Jeg har ingen tro på at naboen er vrang når han sier at treet ikke kan fjernes, men at det rett og slett er en helsikkes kostbar jobb å drenere skiten etterpå. Alt dette for at du skal få inn signaler på tven din. Det han gjør for deg, er rett og rimelig når han tilbyr sin vegg til din parabol, men han skal ikke måtte betale for det.

Ergo, du må selv betale for en montør som monterer opp parabolen på hans vegg.

Skrevet

Det må nå være et veldig spesielt tre som ikke lar seg beskjære. Slike trær har ikke jeg støtt på enda. :fnise:

Skrevet

Det må nå være et veldig spesielt tre som ikke lar seg beskjære. Slike trær har ikke jeg støtt på enda. :fnise:

Det hadde jo absolutt vert det beste for oss begge, men han kan ikke noe med det sier han og jeg har virkelig høydeskrekk ellers kunne jeg gjort det selv. Det er myr over hele linja her så jeg er jo enig i å ikke fjerne det helt. Evt sette ned et nytt tre lengre borte.

Og bare så det er sagt, jeg er ikke sur på naboen, må jo være lov å spørre om hva andre mener da jeg ikke ønsker å skape uvennskap mellom oss.

Skrevet

Nå fikk jeg ikke helt med meg om du har rett til å kreve treet fjernet etter grannelova.

Uansett, jeg forstår godt at naboen din ikke sånn uten videre vil fjerne et tre på tomten sin. Om han sier det er greit med beskjæring, men ikke ønsker å gjøre det selv, synes jeg det er rimelig at du bekoster det.

Eventuelt bekoster å sette opp parabolen på hans vegg.

Det er virkelig ikke hans problem at du sliter med tv-signalene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...