AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Hei! Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Lånekassen mener jeg har lån hos de. Dette skal jeg ikke ha da jeg bare har hatt stipend. Men det er visst noen tusen som ikke har blitt gjort om til stipend fra høsten 2008 og høsten 2009. Jeg har stått i alle fag så dette er feil. Og dette var selvsagt ikke noe hverken Lånekassen eller skolen kunne hjelpe meg med. Så takker for alle forslag
Gjest Iah Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Har du tjent over inntektsgrensen, eventuelt hatt for høy formue? Lånekassen må vel kunne svare på hvorfor du ikke har fått omgjort alt til stipend?
pita Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 Logg deg inn på din side på lanekassen.no. Der skal det stå en oversikt over hvilke fag du har hatt eksamen i, hvor mange studiepoeng disse gir, og om det er blitt omgjort til stipend. Da ser du kanskje hva som har gått galt.. Kan d være at du ikke har hatt nok studiepoeng et semester? Jeg mener det er en regel om at du må ta 30 studiepoeng hvert semester for at lånet skal bli omgjort, men akkurat det er jeg litt usikker på... Håper det ordner seg for deg!
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 TS her Takk for raske svar! Har du tjent over inntektsgrensen, eventuelt hatt for høy formue? Lånekassen må vel kunne svare på hvorfor du ikke har fått omgjort alt til stipend? Jeg har ikke tjent over inntektsgrensen. Lånekassen sa at skolen ikke hadde rappotert til de at jeg hadde bestått. Og skolen skjønte ikke noe, og hadde ikke helt tid til å sjekke det opp i dag. Logg deg inn på din side på lanekassen.no. Der skal det stå en oversikt over hvilke fag du har hatt eksamen i, hvor mange studiepoeng disse gir, og om det er blitt omgjort til stipend. Da ser du kanskje hva som har gått galt.. Kan d være at du ikke har hatt nok studiepoeng et semester? Jeg mener det er en regel om at du må ta 30 studiepoeng hvert semester for at lånet skal bli omgjort, men akkurat det er jeg litt usikker på... Håper det ordner seg for deg! Jeg har tatt alle studiepoengene jeg trenger pr semester (vi har ikke fag, så jeg får ikke valgt noe som helst, så det er satt opp for 30 studiepoeng hvert semester uansett) Jeg har ikke MinId kodene her så får ikke gjort det nå, men det var lurt så da får jeg prøve på det i morra
*Numi* Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Men jeg skjønner ikke helt hva du mener? Går du på universitetet/høyskole? Det er ikke noe som er rent stipend hos lånekassen. Alt blir gitt som lån, og kun 40 % blir gjort om til stipend ved bestått eksamen, så vidt jeg vet.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 TS igjen Men jeg skjønner ikke helt hva du mener? Går du på universitetet/høyskole? Det er ikke noe som er rent stipend hos lånekassen. Alt blir gitt som lån, og kun 40 % blir gjort om til stipend ved bestått eksamen, så vidt jeg vet. Ja går på høyskole ja. Jeg har bare søkt om stipend siden jeg jobber ved siden av for å unngå studielån. Så får 17800 pr semester i stipend. Hadde jeg søkt lån+stipend så hadde jeg fått en del mer men måtte betalt tilbake det over 17800 (tror jeg) Så det står også på svarbrevet at jeg kun har søkt om stipend, men dette er jo et lån frem til jeg består alt Så må ha skjedd noe krøll ett eller annet sted tror jeg..
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #7 Skrevet 21. august 2010 Det høres ut som du har tjent for mye, dersom du jobber for å slippe lån. Sjekk med lånekassen.
PecanPie Skrevet 21. august 2010 #8 Skrevet 21. august 2010 Bor du hjemme? Det er kun borteboere som får omgjort deler av lånet til stipend ved bestått eksamener.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #9 Skrevet 21. august 2010 Dette løser du veldig enkelt ved å få skrevet ut kopi av eksamensresultatene dine og sender inn til Lånekassen. Det hender av og til at sånt forsvinner, opplevde det selv en gang. Fikk brev om at jeg var forsinket og ikke hadde rett på støtte, men da viste det seg at resultatene fra de tre første semestrene mine hadde forsvunnet hos Lånekassen. Fikk ordnet det veldig raskt når jeg sendte inn papirene selv.
Gjest Coarvi Skrevet 21. august 2010 #10 Skrevet 21. august 2010 Hadde også problemer med noe lignende en gang, lån som ikke ble omgjort. Jeg ringte LK ørten ganger, de ba meg ringe skolen, skolen sa at dette hadde de ingenting med, dokumentasjon var sendt. De ba meg ringe fylkeskontor. Fylkeskontor fraskrev seg alt ansvar og ba meg ringe LK igjen. LK ba meg vente til høsten så skulle de omgjøre det. Det skjedde ikke, og jeg begynte å mase igjen. Til slutt traff jeg på ei dame i LK som faktisk kunne få fingern ut av en viss plass og tok en titt på det. Da fant de ut at det var noe dokumentasjon som ikke var registrert riktig, og vips, en uke etterpå ble alt fiksa. Mitt tips er, mas på Lånekassen for å finne ut hva problemet er. De må jo vite årsaken til at det ikke er blitt omgjort, men som regel er de motvillige til å gidde å sjekke hva problemet faktisk er. Litt saklig mas hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå