Gå til innhold

Hva betyr fadderrollen i dåp? Uviktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en søster som skal døpe sin førstefødte og fadderne er mannens bror og svigerinne.

Helt greit.

Dette kan jo være fordi fadderrollen er så høytidelig/viktig, at det kun holdt med 2 faddere? Eller kunne de fint ha hatt 3 faddere også (jeg er eneste søster, single/etablert/voksen).

Hva synes dere? Jeg ble litt småskuffet fordi jeg ikke ble tatt med på "fadderlaget". Jeg omgås den lille nevøen mer enn fadderne (som bor utenlands).

Hadde det skadet å ha 3 faddere - eller ville det ha ført til at de to andre (paret), ville ha følt at de miste tære/status over det å være faddere, dersom det kom en tredje også?

Noen meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 faddere er jo bare minimum. Max er vel 6 stykker tror jeg. Og at du er singel burde ikke spille noen rolle. Ikke alle som velger å ta med ektefelle heller, selv om det skulle finnes en. Skjønner at du ble litt skuffa når du har så godt forhold til den lille. Kan egentlig ikke gi deg noe godt svar. Kanskje hu tenker at du får nestemann?

Skrevet

2 faddere er jo bare minimum. Max er vel 6 stykker tror jeg. Og at du er singel burde ikke spille noen rolle. Ikke alle som velger å ta med ektefelle heller, selv om det skulle finnes en. Skjønner at du ble litt skuffa når du har så godt forhold til den lille. Kan egentlig ikke gi deg noe godt svar. Kanskje hu tenker at du får nestemann?

Da jeg fortalte henne at jeg var skuffet over at de bare valgte to faddere, og at jeg ikke ble tatt med, fortalte hun:

- Hun hadde ikke satt seg inn i reglene for dåp/faddere og trodde det var vanlig med bare to

- Hun og mannen hadde vurdert å ha meg med, men jeg var single, så de slo det fra seg

- Mannen hennes hadde forelsått å ha meg med, men så hadde hun visstnok sagt "det er ikke nødvendig".

Hun sa det var helt feil av meg å bli "sur" (= skuffet fordi jeg ikke var med) og frekt av meg å "forlange å bli med".

Så sa hun: "Nå er det for sent å gjøre om uansett".

Mitt ståsted er at jeg ble skuffet. Dette er det første barnet og foreldrene har fortalt hvor mye de verdsetter at den lille blir kjent med meg og at jeg kan være barnevakt når det passer seg (selv om vi ikke akkurat er naboer). Det ser jeg fram til!

Skrevet

Nei det er jo ikke noe du kan forlange. Men om du føler deg skuffa så kan du ikke noe for det heller. Det virker som hun egentlig ikke hadde lyst til å ha deg som fadder. Eller at hu ønsket å gjøre det på den veldig tradisjonelle måten ved å bare velge etablerte par som kan ta seg av ungen hvis noe skulle skje. Den dagen jeg skal døpe min unge så vil kriteriene for faddere være at det er personer vi begge er glad i og som vi ønsker at skal ta del i ungens liv. Men det ser ut til at folk har forskjellig syn på dette. Du får heller gjøre det til ditt mål å være verdens beste tante :)

Skrevet

Det er ikke for sent å gjøre noe med det før man står i kirka, så det synes jeg var et rart utsagn.

Skrevet

Det virker som hun egentlig ikke hadde lyst til å ha deg som fadder.

Enig, det virker jo slik - det er i allefall signalet de gir, ved å invitere deg til en dåp med 2 faddere, når det er mulig å ha hele 6. Kanskje hun ikke har så godt forhold til deg og at denne handlinga viser det...

Skrevet (endret)

.

Endret av agenda
Skrevet

Jeg vil helst bare ha to faddere til vårt barn, men min mann vil ha minst tre fra "sin" side... Så det blir vel en hel haug her også.

Mitt poeng: det er ikke alle som vil ha mange faddere.

Jeg har forresten en venninne som har spurt om hun kan få være fadder (makan!). Jeg vil ikke ha henne som fadder, og har lurt på hvordan jeg skal si nei. Men så viser det seg at hun ikke er medlem av statskirken - problem løst! :)

Jeg har vært fadder til to barn i den norske kirke, og jeg var ikke medlem av statskirken. Måtte heller ikke skrive under på dokumenter...de som er faddere i gruppe (en blant mange) behøver ikke signere eller være medlem, da holder det at foreldrene fører de opp som faddere.

Det å bare ha 2 faddere når det står klar villige og flinke folk rundt som er nær familie syns eg er litt sært...

Skrevet

Hm, er du kristen? Har en venninne som var snyt fornærmet fordi hun ikke var fadder til nevøen, men hun har aldri satt sine ben i en kirke og er ikke på noen måte en religiøs person.

Skrevet

Hm. Vel, jeg synes det er et holdbart argument at man skal være medlem.

Å være fadder handler forresten om ansvar for den kristne oppdragelsen til barnet.

Skrevet

Men til dere som var faddere ved dåpen:

hva har dere bidratt med i ettertid?

Skrevet

Hm. Vel, jeg synes det er et holdbart argument at man skal være medlem.

Å være fadder handler forresten om ansvar for den kristne oppdragelsen til barnet.

TS her:

Foreldrene er ikke kristne, ei heller fadderne eller jeg.

Men alle er medlemmer i kirken likevel, og barnet døpes på grunn av den symbolske verdien.

Skrevet

Så var det ikke du som ble valgt til fadder.

Slikt skjer.

Det er viktigere at du er der i hverdagen enn at du står der oppe det ene dagen.

Vis deg som en god ressurs for foreldre&barn istedet og glem det fadder-greiene.

De vil nok sette pris på det.

Skrevet

TS her:

Foreldrene er ikke kristne, ei heller fadderne eller jeg.

Men alle er medlemmer i kirken likevel, og barnet døpes på grunn av den symbolske verdien.

Isåfall er fadderrollen fullstendig uviktig :) Vær glad for at du bor nærme nok til å få delta i den lilles liv og hverdag :) Det er mye viktigere å være der, enn å være fadder.

Skrevet

Forstår godt skuffelsen...er en søster og ikke blir valgt til fadder, og 2 andre ble valgt, når det er mulig og vanlig å ha flere faddere, så blir en rimelig skuffet!!

Gjest Tubaluba
Skrevet

Vi skal snart døpe vår 2. datter - og spørsmålet ang. faddere kom opp. Vi ble enige om å velge søstrene våre på begge sider, det ville føltes feil å velge bare den ene og sette den andre utenfor. I tillegg valgte vi en single venninne av meg. Om man er single eller ikke spiller jo absolutt ingen rolle i denne sammenhengen.

Jeg skjønner godt din skuffelse. Hadde blitt skuffet jeg også. På den annen side så er det jo ikke mye du kan gjøre med hennes avgjørelse. Hun mente sikkert ikke å såre deg. Kanskje ønsket de å bygge en nærere relasjon til de fadderne de valgte, enn de har idag? Og så tenkte de som så at du ville være nær gutten deres uansett?

Iallfall; å være fadder er jo mest av alt et navn på papiret, det er jo ofte sånn at det er andre personer enn faddere som betyr minst like mye eller mer for barnet.

Skrevet

Vi skal snart døpe vår 2. datter - og spørsmålet ang. faddere kom opp. Vi ble enige om å velge søstrene våre på begge sider, det ville føltes feil å velge bare den ene og sette den andre utenfor. I tillegg valgte vi en single venninne av meg. Om man er single eller ikke spiller jo absolutt ingen rolle i denne sammenhengen.

Jeg skjønner godt din skuffelse. Hadde blitt skuffet jeg også.

Symbolsk sett betyr det mye hvem som er valgt til faddere. Når de velger å ekskludere den ene søsteren, men lar andre siden v familien få være faddere - og det er ganske vanlig å ha flere, var det direkte råttent gjort. Forstår skuffelsen..

Skrevet

- Hun og mannen hadde vurdert å ha meg med, men jeg var single, så de slo det fra seg

Den var ny for meg. Jeg skjønner ikke hva som skulle være galt med å være single i forhold til det å være fadder.

Jeg tror ikke søstera di tar dette med faddere så høytidelig.

Skrevet

Jeg er ikke fadder til noen av min brors 3 barn, og ikke er han til min sønn heller. Ingen av min brors samboers søsken er fadder heller. Vi var alle enige om at det er nok å være tante/onkel. Tradisjonelt i min famile har venner blitt valgt som fadder. Tante og onkel har jo allerede et nært forhold til barnet. Kos deg som tante, det er en helt fantastisk rolle!

Skrevet

I min familie er vi vant til å velge familie til faddere og droppe venner. Venner vet du aldri hvor lenge du har god kontakt med, men familie vil alltid være familie (det finnes selvsagt unntak).

Men så fremt du ikke er personlig kristen og føler deg snytt for den kristne oppdragerrollen synes jeg du bare skal legge det bak deg og fokusere på å være en god tante. Det er det tantebarnet ditt kommer til å huske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...