Gå til innhold

Språket i barne-TV

Gjest AnneShirley

Anbefalte innlegg

Gjest AnneShirley

Jeg synes det er frustrerende at det er så mye dårlig språk i barne-TV. Da lærer jo barna å si ting som er helt feil.

I "Drømmehagen" snakkes det for eksempel til stadighet om hva de "er tenkt til å gjøre". Grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må faktisk si meg enig :-) baby språk og iriterende lyder . Jeg forbøy teletubbies her i huset, og der kom drømmehagen , grrrrr !

Skal dere sette på noe til barna og de minste så kan jeg på det varmeste anbefale baby einstein og små einstein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom Teletubbies snakker "babyspråk" (som barna synes er gøy(?)), så ender man ikke opp med en 15-åring som går rundt å sier "aaaah gugu gugu, om igjen, om igjen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånn at uansett om man f.eks. snakker babyspråk til småbarn, så lærer de å snakke skikkelig likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Det er jo sånn at uansett om man f.eks. snakker babyspråk til småbarn, så lærer de å snakke skikkelig likevel.

Jeg snakker ikke om "babyspråk" men om elendig "voksenspråk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom Teletubbies snakker "babyspråk" (som barna synes er gøy(?)), så ender man ikke opp med en 15-åring som går rundt å sier "aaaah gugu gugu, om igjen, om igjen".

Vet da det ! Barna synes nok det er kjempegøy og de vil se det om og om og om og om igjen. og det er da jeg reagerer , barna synes det er suuupert med leker som har myyye lyd også, men jeg tror ikke det er mange foreldre som ikke har fjernet batteriene i lekene for å "spare" hodet :-) synes det er bedre de får dilla på noe som båder er super gøy/spennede og lærerikt samtidig , uten så mye tinki winki lala poooo ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker ikke om "babyspråk" men om elendig "voksenspråk".

Nei, men du sier at barna lærer å snakke feil. Det gjør de ikke, med mindre det eneste språket de eksponeres for er fra Drømmehagen og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Nei, men du sier at barna lærer å snakke feil. Det gjør de ikke, med mindre det eneste språket de eksponeres for er fra Drømmehagen og lignende.

De lærer at "tenkt til å gjøre" er en av flere uttrykksmuligheter. Det hadde de ikke lært om de som snakket i barne-TV hadde hatt bedre språk. Så ja, jeg mener de kan lære ting som ikke er godt språk. Bare det at et voksent menneske kan få seg til å si "tenkt til å gjøre" bør være skremmende nok i seg selv, synes jeg.

Jeg ser i alle fall ingen fordel med å snakke et så dårlig språk. (og jeg synes det er "en lidelse" å høre på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærer at "tenkt til å gjøre" er en av flere uttrykksmuligheter. Det hadde de ikke lært om de som snakket i barne-TV hadde hatt bedre språk. Så ja, jeg mener de kan lære ting som ikke er godt språk. Bare det at et voksent menneske kan få seg til å si "tenkt til å gjøre" bør være skremmende nok i seg selv, synes jeg.

Jeg ser i alle fall ingen fordel med å snakke et så dårlig språk. (og jeg synes det er "en lidelse" å høre på)

Det er ikke sånn at jeg synes at man ikke skal ha noen rammer for hvordan man snakker, men det er faktisk sånn språket utvikler seg, ved at noen sier noe som anses som feil eller dårlig språk, og så brer denne feilen seg. Så jeg synes ikke dette er spesielt hårreisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett drømmehagen, men det er greit å ikke snakke for mye babyspråk til barna når de er små.

Da kan man ende opp med en babyunge i en alder av 3+. Det er ikke pent å høre på en stor unge som snakker som en baby. Har vært borti flere unger på jobb som har snakket med et slikt språk, og det er ikke sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Det er ikke sånn at jeg synes at man ikke skal ha noen rammer for hvordan man snakker, men det er faktisk sånn språket utvikler seg, ved at noen sier noe som anses som feil eller dårlig språk, og så brer denne feilen seg. Så jeg synes ikke dette er spesielt hårreisende.

Vel, jeg synes det er hårreisende om NRK skal legge opp til at "tenkt til å gjøre" blir vanlig språk i stedet for å ansette noen som kan snakke ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier da 'tenkt til å gjøre' som i 'Hva har du tenkt til å gjøre nå som ... ?" :klø:

Hva er galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier da 'tenkt til å gjøre' som i 'Hva har du tenkt til å gjøre nå som ... ?" :klø:

Hva er galt med det?

Hva som er galt med det? DET HETER IKKE DET! I alle fall ikke på norsk. Kanskje på "latterlig liksomnorsk for idioter", men ikke i et skikkelig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Er tenkt til å gjøre" blir jo helt feil, men jeg sier da hva har du tenkt til å gjøre slik som perledrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er galt med det? DET HETER IKKE DET! I alle fall ikke på norsk. Kanskje på "latterlig liksomnorsk for idioter", men ikke i et skikkelig språk.

Dette var nytt for meg! :skratte:

Hva er riktig å si da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig å si da?

"Tenkt å gjøre" er det riktige! :rope:

Hører jeg flere som sier "tenkt til", så går jeg til håndgripeligheter. :slåss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt å hoppe. (ikke tenkt til å hoppe). Det "til" ordet har ikke noe som helst der å gjøre. Hvordan forklarer du det grammatikalsk at du putter inn "til" der?

Pleier du å putte inn "til" andre steder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tenkt til å gjøre" er faktisk hårreisende dårlig språk..?

Dette er helt sikkert korrekt i en eller annen dialekt. I Norge snakker vi dialekter. Om du ikke vil din din lille prins/prinsesse skal "utsettes" for noe som ikke er korrekt i skriftspråket, så får du ta å isolere hun/han fra verden utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at jeg har levd i 23 år uvitende om at jeg egentlig burde ha tatt en språkkurs i norsk.

:ironi:

Nei, du. Det er nok en grunn til at jeg sier "tenkt TIL å ..", ja, nettopp fordi det er normalen der jeg kommer fra.

Forøvrig tror jeg barn påvirkes i en mye større grad av dialekten fra stedet der de vokser opp enn et TV-program. Og hvis de utelukkende kopierer språket til TV-programmet - ja, da bør man begrense TV-tittingen.

Forresten fryktelig konstruktivt å kalle med en idiot. Thumbs up! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tenkt å gjøre" er det riktige! :rope:

Hører jeg flere som sier "tenkt til", så går jeg til håndgripeligheter. :slåss:

Nå har jeg tenkt til å bysse lalle.

Go natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...