Gå til innhold

Maine Coon

Anbefalte innlegg

Gjest indiska
Skrevet

Uff, jeg må bare få ut frustrasjonen min.

For tre måneder siden døde min forrige MCO av HCM, og utredningen, behandlingen, operasjonen, obduksjon osv. kostet flesk selvom jeg hadde forsikring. Jeg hadde god kontakt med oppdretter, som tilbød meg en kattunge som var leveringsklar om noen uker som "erstatning" da Oliver døde kun ett år gammel. Hun betalte ingenting av utgiftene til tross for at katten var på forvertavtale.

Jeg hentet denne lille pusen jeg ble tilbudt, men nå viser det seg at hun lider av kronisk gingivitt (tannkjøttbetennelse) og må trekke tennene. Hun er rammet såpass hardt. Vi har kun hatt henne i halvannen måned (vi har henne på foravtale), og jeg blir så sinna. Mest av alt har jeg lyst til å levere henne tilbake, ettersom tannspesialisten sa at det måtte behandles jevnlig selvom tennene ble trukket. Å trekke alle tennene blir selvsagt også en dyr affære, selvom jeg har forsikring. Overslaget til veterinæren ble ca 6000 (egenandel på forsikringen + bevegelig andel)

Vi har jo blitt glade i henne, men vet ikke hva vi skal gjøre. Er student og har ikke all verden råd. Ikke misforstå, jeg kan ta meg råd til å trekke tennene osv, men jeg ønsker ikke en katt jeg vet kommer til å koste mye hver måned, hele livet. Oppdretteren ville nok tatt hun tilbake, men vet ikke om hun ville fått nok pleie der..

Hva ville dere gjort? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med oppdretter. Katten er syk, du har bare hatt den 1,5 måned, og situasjonen ble en helt annen enn du trodde, i tillegg til at du har den på fòravtale.

Velger du å beholde den, så må du kunne forvente at oppdretter tar seg av utgiftene all den tid du bare har en fòravtale. Hva står det i kontrakten ?

Skrevet

Har en Maine Coon selv og skjønner frustrasjonen din. Min var også syk da jeg fikk han. Det gikk bra med han, men ikke like bra med resten av kullet. Dette var en type katteinfluensa. Ofte dødelig.

Vanskelig å svare på hva jeg hadde gjort. Gutten min er fire år nå og jeg hadde ikke latt økonomien ta han fra meg. Jeg hadde heller ikke gitt han tilbake. Siste utvei hadde vært avlivning hvis han hadde det vondt.

Nå snakker jeg ut fra meg selv og min økonomi. Jeg har råd og jeg skjønner at du har det mye trangere økonomisk.

Har du fôrvertavtale nå også? Da kan løsningen være at hun deler utgiftene med deg. I det minste frem til du er i jobb. Det burde en seriøs oppdretter gå med på.

Jeg håper ikke du må gi henne fra deg. Man blir så utrolig glad i pelsdottene. Lykke til :klemmer:

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er noen sykdommer som følger med diverse rasekatter, men dette er da ikke akeptabelt?

Trodde MC flest hadde fått slike sykdommer avlet ut av linjene sine...?

Trodde det var oppdretteren sin jobb å betale for dyrlegeutgiftene, i hvert fall etter hva jeg har lest.

Skrevet

Det er noen sykdommer som følger med diverse rasekatter, men dette er da ikke akeptabelt?

Trodde MC flest hadde fått slike sykdommer avlet ut av linjene sine...?

Trodde det var oppdretteren sin jobb å betale for dyrlegeutgiftene, i hvert fall etter hva jeg har lest.

Jeg også tror at oppdretter har et ansvar her, men det kommer an på hva som står i kontrakten selvfølgelig. Har man katten på fôr, så er det kanskje noe annet.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Ja, men når jeg leser på andre foravtale-annonser så står det mye om at oppdretteren betaler for det meste av dyrlegebesøk og kastrering osv?

Fikk litt sjokk da jeg leste dette. Er virkelig MC en såpass syk rase...?

Skrevet

Jeg tror ikke Maine Coon er noe sykere enn andre raser. Det kommer nok bare mer frem fordi det er en dyr rasekatt. Tror ikke folk går tilbake med en "gratis-katt" som blir syk eller ber de forrige eieren om å dele utgifter. Jeg har hørt at Maine Coon er en veldig hardfør og frisk katt. Jeg tror også folk er mer nøye med å vaksinere en rasekatt. De er også vaksinert når du får dem og den vaksinen må følges opp.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hm : ) Du har nok rett i det... er jo slike problemer man ofte ignorerer om man legger lite i stellet av en gratis huskatt (ikke alle, men mange som ikke vet hvordan man følger opp katten sin)

Men ble bare litt sjokka over at det var to problemer på to katter på rad.

Pleier ikke oppdrettere flest å scanne etter HCM på avlskatter for å unngå sykdommen?

Skrevet

Hm : ) Du har nok rett i det... er jo slike problemer man ofte ignorerer om man legger lite i stellet av en gratis huskatt (ikke alle, men mange som ikke vet hvordan man følger opp katten sin)

Pleier ikke oppdrettere flest å scanne etter HCM på avlskatter for å unngå sykdommen?

Da jeg fikk min så fikk jeg med attest på dyrlege, men er usikker på hva som var sjekket. De burde jo garantere at foreldrene er frisk i det minste.

Gjest indiska
Skrevet

Jo. Men etter gentesten kom, har mange oppdrettere droppet scanningen og stolt kun på gentesten (som selvsagt kun tester ett gen, når det er flere som fører til HCM). I dette tilfelle var dog begge foreldre scannet også, men jeg har begynt å lure på om mor hadde forfalsket attest etter å ha snakket med flere som har kjøpt fra denne kattens kull. De fleste oppdrettere er veldig flinke, men på en rase med gjennomsnittlig 30% innavl kommer det sykdommer uansett. Avlsbasen er stor nok, men er så altfor mange oppdrettere som ikke ønsker å dra ut av Norge for parring.

Maine Coon er generelt ikke en hardfør rase. De er en av rasene med flest sykdommer, men pga det fantastiske gemyttet er den likevel blitt en populær rase. Norsk skogskatt, sibirkatt o.l er et mye tryggere valg helsemessig. Allergi er også et kjent problem hos MCO. Ikke misforstå, jeg elsker rasen, men jeg sluttet som oppdretter da jeg rett og slett ikke klarte å promotere for en rase jeg har så mange dårlige erfaringer med. En tidligere maine coon familien hadde måtte avlives fordi den hadde så sterk allergi at den klorte seg til blods til tross for adekvat behandling.

Står ingenting om sykdom i foravtalen, annet enn at jeg forplikter meg til å HD og HCM-scanne katten :/

Gjest BabyBlue
Skrevet

Huff : ( Er trist å lese om dette her.. Og MC er en utrolig flott katt, ja! Like etter bengalen er det en solid nummer to. Tenker faktisk på å skaffe meg en MC når jeg flytter ut, men etter hva jeg har lest om sykdommer og annet begynner jeg faktisk å revurdere det.

Er de utenlandske MC (USA, England) mer sunne og har en mindre innavlsprosent, tror du? Har de bedre rykte på seg enn de norske MC, eller er alle ganske like helsemessig?

Jeg har fryktelig lyst på en MC, ettersom jeg har hørt de skal gå greit overens med bengaler fra andre folk, men hvis den er såpass utsatt for genetiske sykdommer tror jeg at jeg dropper det : / Eller importerer en fra utlandet... hvordan det enn fungerer....

Skrevet

Dette med allergi stemmer desverre. Min tåler ikke noe middel mot flått. Har prøvd flere typer. Han mister pels og får skorper. Har sluttet å gi han noe mot det og plukker heller flått. Dyrlegen har aldri hørt om en katt som ikke tåler Frontline, men det gjør ikke min.

Ellers er han frisk som en fisk. Heldigvis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...