Gå til innhold

Schøttkaker og schino

Gjest missEva

Anbefalte innlegg

Gjest missEva

Mulig jeg bare er rar, men jeg hører disse sch-lydene over alt og det irriterer meg noe grusomt!

Så nettopp en reklame på tv om kyr som snakker. Husker ikke helt hva det reklameres om, men i allefall da... De to kalvene som snakker klarer jo ikke å snakke skikkelig en gang. Han ene sier noe sånt som: Først var det jo litt SCHedelig (osv..).

Hva er det som gjør at det er greit å snakke sånn? Nordmenn har ikke slik uttale på noen ord såvidt jeg vet. Har de ikke noen som sier ifra til de at de sier det feil? Er det norske språket på vei til å få et annet språk? Engelsk tar jo mer og mer over også...

Jeg så også en reklame for en hjelpeorganisasjon med Tommy Sharif. Heller ikke han klarer å snakke skikkelig! Godt voksne mennesker som ikke klarer å snakke skikkelig irriterer meg grusomt.

Hva synes dere om dette? Da jeg var mindre, var det en i klassen som sleit med å uttale slike ord. Han fikk beskjed om å gå til talepedagog for å lære seg å uttale kiosk, kino osv helt riktig.

JEG mener det burde være sånn nå til dags også.

Det samme gjelder om man har skrivefeil (som det virker som 85% av norsk ungdom har. personlig mener jeg det er giddesløsheten som har tatt over). Jeg synes slike personer burde få mere hjelp til å skrive. Ikke minst prøve å få norsk til å bli et morsomt fag.

Ja, jeg er over gjennomsnittet interessert i norskspråket, både skriftlig og muntlig. Ser jeg en skrivefeil som man tydelig kunne unngått eller som man egentlig skulle ha kunnet, så kan jeg ikke annet enn å gremmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dessverre. Det blir bare mer og meg vanlig, og foreldrene korrigerer heller ikke barna. Så har vi de gående da.

"Jeg har kjøpt gullschede til mamma" Ja, fint det, håper hun blir fornøyd med nytt og bedre underliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en teori på hvorfor de ikke snakker rent. Ungene er mindre sammen med voksne enn før fordi begge foreldrene jobber, dermed lærer de å snakke av hverandre i barnehagen. Sch-lydene er jo veldig vanlige blandt små barn men de legger denne uvanen bort senere eller aldri siden de lærer å prate og prater mest med andre barn. (puh, altfor lang setning) :gjeiper:

Endret av Vinnie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Er en teori på hvorfor de ikke snakker rent. Ungene er mindre sammen med voksne enn før fordi begge foreldrene jobber, dermed lærer de å snakke av hverandre i barnehagen. Sch-lydene er jo veldig vanlige blandt små barn men de legger denne uvanen bort senere eller aldri siden de lærer å prate og prater mest med andre barn. (puh, altfor lang setning) :gjeiper:

Ja, du kunne med fordel ha satt inn noen kommaer :ler: . Ellers har det sikkert noe for seg det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterer meg også. Jeg synes det er viktig å skrive og snakke korrekt, med mindre man med vilje slenger ut en spøk eller skriver en sms, da blir det noe annet.

Dette er pur latskap og sløveri! Har fått med meg at et par språkforskere(?) faktisk mener at dette er en "utvikling" og at vi bare må forvente at dette skjer. Synes det er underlig å godta sånt! Rett og slett. Sånt gjør meg dårlig!

Jeg gikk i klasse med ei på barneskolen en gang som snakket "ukorrekt". Det var antagelig en fysisk grunn i munnhulen/tannstilling som var årsaken, men hun gikk regelmessig til logoped og lærte seg å snakke rent. Er det ikke vanlig med slike tiltak lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

"Jeg har kjøpt gullschede til mamma" Ja, fint det, håper hun blir fornøyd med nytt og bedre underliv.

Jeg lurer på hvordan man skyller en skylling...

(Schylling for ordet kylling)

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tenk dere schede-kollisjon da, AUUU!

Det virker som om det er blitt "greit" å uttale kj-lyden på denne måten, ettersom det blir brukt i det offentlige rom, som i reklame etc, jeg får helt kløe av det, som noen sier, da nåtidens voksen-generasjon var små ble vi sendt til logoped om vi sa det på den måten. Men nå til dags har jo ikke skolene råde til logopeder lenger, det er ikke lenger logopeder i alle kommuner lenger, (vet det av trist erfaring ettersom jeg har et barn som sliter med å si "r" riktig...

Dessuten er det enkelte ungdommer som synes det er kult, og søtt, og da er det vanskelig å plukke det bort. I klassen til min eldste sønn er det en av de "kule" som har det som talefeil, han har til faktisk vært til logoped for det, men det sørgelige er at han har kompiser som ser opp til ham, og HERMER for å være like kule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er irriterende!! Jeg var på kurs en gang. Han som holdt kurset var en voksen mann og brukte sch-lyden konstant! Jeg ble så irritert at jeg ikke fikk med meg stort av kurset :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Er en teori på hvorfor de ikke snakker rent. Ungene er mindre sammen med voksne enn før fordi begge foreldrene jobber, dermed lærer de å snakke av hverandre i barnehagen. Sch-lydene er jo veldig vanlige blandt små barn men de legger denne uvanen bort senere eller aldri siden de lærer å prate og prater mest med andre barn.

Vel. Tviler på at det er en språkforsker som har kommet med den teorien, for å si det sånn. :)

Det at kj-lyden er på vei ut, er et resultat av helt naturlig språkutvikling - ALLE språk endrer seg over tid. Og ja, selvfølgelig høres det teit ut når en distinksjon en har vokst opp med, og som en har som del av språket sitt, forsvinner. Dette betyr imidlertid ikke det samme som at det ER teit, sånn objektivt sett. Skal vedde på at de som levde da th-lyden forsvant til fordel for /t/ også følte det likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mamma som irriterer seg over det, det har hun gjort lenge. Alltid prøvd å rette på meg og min bror.

Uten hell.

Jeg sier sch-lydene. Jeg er heller ikke alene, heldigvis :fnise::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rett og slett uintelligent ut når folk sier "sch" isteden for "kj". Det virker som om det har blitt en slags trend blant dagens ungdom ( jeg er snart 30 og kommer fra en tid da man måtte til logoped for å få hjelp til å uttale de forskjellige ordene, om det ikke falt naturlig )

Endret av Sequax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har det blitt mer og mer vanlig "å voldta det norske språket", som jeg liker å si. Både skriftlig og muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som irriterer meg helt ekstremt. At voksne folk ikke kan lære seg å prate rent. Helt tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres veldig uintelligent ut. Jeg ikke ikke ansatt noen som snakket sånn på et jobbintervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nesten angstanfall når jeg hører at ord blir uttalt slik. For meg virker det som det er et større problem i sør enn nord. Har hørt sch-lyden brukt mye mer etter at jeg flyttet hit, særlig blant ungdommer i alderen 16+

Kan jo ha en sammenheng med alle innvandrerne som ikke klarer å uttale kj-lyden riktig fordi den er vanskelig, og så har det smittet over og blitt en slags moteting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne irritasjonen har nok pågått i generasjoner. Språket forandres konstant og det er en umulig oppgave å forhindre det. Deres barn kommer sikkert også til å erge seg over sine barns uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Violently Happy

Denne irritasjonen har nok pågått i generasjoner. Språket forandres konstant og det er en umulig oppgave å forhindre det. Deres barn kommer sikkert også til å erge seg over sine barns uttale.

Argh! Du høres ut som faren min. >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er pur latskap og sløveri! Har fått med meg at et par språkforskere(?) faktisk mener at dette er en "utvikling" og at vi bare må forvente at dette skjer. Synes det er underlig å godta sånt! Rett og slett. Sånt gjør meg dårlig!

Det ER en naturlig utvikling av språket. Jeg irriterer meg grenseløst over malplassert sj-lyd jeg også, men jeg innser at språket faktisk oppfører seg slik det alltid har gjort - det endrer seg. Det er en grunn til at vi ikke snakker gammelnorsk eller urnordisk lenger, og det er fordi språket er i konstant endring. Det er ikke en statisk sak som kan (eller bør) fryses og bevares slik det er, språket er levende og tilpasser seg etter hva som er viktig for menneskene som bruker det. Egentlig er det ganske fantastisk når man tenker på det.

Misforstå meg ikke: jeg er over gjennomsnittet opphengt i rettskriving og korrekt språk, og jeg prøver selv så godt jeg kan å følge de reglene som finnes samtidig som jeg irriterer meg over de som ikke gjør det. Men denne opphengtheten gjør også at jeg er veldig interessert i språk og språkhistorie, og det har gjort at jeg har innsett at bak omtrent alle lyder, endelser, ord og bøyninger vi har i dag så har det ligget en utvikling - og den har antageligvis blitt oppfattet som "feil" da den var ny.

Eksempelvis:

- Kj-lyden var i sin tid en forenkling av ki-lyden som forsvant for rundt 1000 år siden.

- Noen århundrer senere forsvant th-lyden som ble erstattet av t- eller d-lyd. Plutselig kunne man ikke lenger skille mellom thak (=hustak) og tak (=ta et tak). Sikkert like irriterende den gangen som det i dag er å ikke kunne skille mellom kjede og skjede.

- Skarre-r har ikke eksistert i mer enn 200 år i Norge.

I tillegg til andre lydendringer er norsk et sammensurium av grammatiske regler som har endret seg til det ugjenkjennelige i forhold til det opprinnelige, syntaksendringer, lånord og -endelser fra for eksempel engelsk, latin, tysk, dansk og en masse andre språk, og slangord som har blitt tatt opp i det vanlige språket.

Jeg synes det er merkelig og kunnskapsløst å skulle forlange at man ikke skal godta språklige utviklinger av det slaget som alltid har funnet sted. Hvorfor skal man stoppe språkutviklingen?

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg bare er rar, men jeg hører disse sch-lydene over alt og det irriterer meg noe grusomt!

Så nettopp en reklame på tv om kyr som snakker. Husker ikke helt hva det reklameres om, men i allefall da... De to kalvene som snakker klarer jo ikke å snakke skikkelig en gang. Han ene sier noe sånt som: Først var det jo litt SCHedelig (osv..).

Jeg har ikke sett reklamen selv, men hvis de er kalver så er de jo unger. Og unger bruker gjerne sch-lyden en stund mens de er små, da er den jo bare sjarmerende. Nå er det vel mye derfor vi reagerer så negativt på utviklingen, fordi de som ikke sier "kj" høres ut som barn.

Ellers liker jeg ikke dette jeg heller. Men som Ludovie sier, det kan hende dette er en naturlig utvikling. Og da er det lite å gjøre med det. Vi får håpe det er et forbigående fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...