Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som kan anbefale et tegnebrett?

Jeg er på utkikk etter en type som viser det jeg har tegnet på selve brettet. -Hvis noe slikt eksisterer da.

Jeg har et gammelt ett, hvor jeg har nødt til å kikke på pc-skjermen for å følge med på hva jeg tegner. Jeg synes dette er skikkelig tungvindt, og kunne likesågodt tegnet med musepekeren. (Mener nå jeg, da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min har et Trust tegnebrett. Har inntrykk av at det er et godt merke. Hun ser på skjermen mens hun tegner på brettet. Prisen var ca. 400,-

Skrevet

Ok, men det var altså den type tegnebrett jeg ikke vil ha. :gjeiper:

Jeg lurer på om det eksisterer tegnebrett som lar deg se arbeidet ditt på bordet. Akkurat som et digitalt A4 ark, om du skjønner meg?

Og jeg tror nok jeg må opp i flere tusen kr for å få kvaliteten jeg ønsker meg.... Mener jeg har sett en demofilm av et slikt på nett tidligere, men jeg husker jo selvfølgelig ikke merke, pris eller noen ting.

Jeg har forresten blitt anbefalt Wacoms Bamboo-Fun tidligere, men der har du også nødt til å se på pc-skjermen mens du tegner. Jeg blir virkelig ikke komfortabel med den måten altså... :sukk:

Skrevet

Hallo! Er selv Illustratør og er inne på det med tegnebrett. :)

Tror typen du er på leting etter er en Wacom Cintiq. Der kan du tegne på brettet uten å se på skjermen. Har selv prøvd den "billigste" versjonen og synes ikke den er verdt pengene. Fargene og kontrastene er for blasse selv om Wacom er det mest profesjonelle du kan få. Har ikke prøvd den største versjonen så det er mulig den er bedre.

Hvis du ombestemmer deg og vil ha et vanlig tegnebrett, så er Wacom Intuos 3 eller 4 ganske bra. Hvis du ikke tegner profesjonellt så er Wacom Bamboo billig og veldig bra det også.

Skrevet

Hurra!

Akkurat et slikt jeg er ute etter!

Fant en demo på Youtube også, og det ser jo veldig lovende ut.

Sjekket opp pris på komplett.no.

Den 'billigste' er på 12,1" og koster 11.500.

Var det denne du siktet til når det gjelder kvaliteten på fargene og kontrastene?

Jeg er overhodet ingen profesjonell, men jeg er veldig flink med vanlig papir og blyanttegninger. Sysler også litt med Corel Draw på fritiden. Hadde bare vært så utrolig gøy å tegne litt digitalt også. Det er jo så mange finesser og kule triks med disse brettene! :jepp:

Hvor har du kjøpt ditt hen?

Du vet ikke tilfeldigvis om en butikk på østlandet som selger?

Hadde vært så moro å få prøve ett!!

Tusen takk for svar, altså! :jepp:

Skrevet

Så vidt jeg vet kommer Cintiq i to størrelser, så det var den minste på 12,1" jeg prøvde. Det største problemet for meg var at skjermen var så liten. Forestill deg at du har Photoshop eller Corel Draw sin meny inne i det lille vinduet + selve tegningen din. Det aktive området er bare 26 x 16cm, noe som er mindre enn et A4 ark. Når fargene heller ikke blir gjengitt like bra som på skjermen, så endte det opp med at jeg faktisk så mer på skjermen enn på tegnebrettet.

Men så er jeg en veldig kresen person, som liker å tegne detaljert. Det er mulig det funker som bare det for deg. :)

Hvilket tegnebrett brukte du før? Det er en enorm forskjell på brettene. Selv takler jeg ikke å tegne på et Bamboo brett. Det er for lite, for stivt, for liten trykksensitivitet - noe som gjør det unaturlig å tegne. Jeg tror at du raskt vil tilvenne deg til å se på en skjerm bare du har et ordentlig brett.

Jeg kjøpte tegnebrettet mitt i utlandet så jeg kan ikke anbefale noen butikk. Men har inntrykk av at svært få butikker selger Wacom brett i Norge, og at det kanskje er bedre (og muligens billigere) å bestille fra Wacom sin egen nettbutikk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...