lady84 Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Hei Må inrømme at jeg blir helt svimmel av å prøve å finne ut hva jeg får i foreldrepenger og hvor lang permisjon jeg skal ha. Har lest side opp og side ned, men er så mye ulik info at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro. Får jo ulike svar fra ulike NAV-kontor også. Saken er i hvertfall den at jeg nå er i et vikariat (100%) som har vart siden begynnelsen av juli og som jeg skal gå i til slutten av september (mulig det blir ut oktober). Før det var jeg i et annet vikariat (50%) hvor jeg har vært siden desember 2009. Før det har jeg studert i 3 år. Pga. at jeg ikke er i fast jobb eller vet hvordan de vil rekne ut mine foreldrepenger vet jeg jo ikke hvor mye jeg får utbetalt og derfor ikke hvor lenge jeg har råd til å være ute i permisjon (har tilbud om fast jobb etter perm.). Noen som har vært i lignende situasjon??!! Lurer også på om jeg kan ta en "pause" i permisjonen for å ta ferie. Sånn at jeg f.eks. tar 4 uker pause fra permisjonen uten betaling og at de dermed begynner på igjen med utbetaling etter de fire ukene. Hvordan gjør jeg i såfall dette i forhold til søknad og sånn? Håper noen vil dele erfaringer og gi noen gode råd ang. dette. Merker jeg bruker allt for mye tid på å bekymre meg og lete info. rundt dette.
agenda Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Når har du termin/skal begynne på permisjonen? Ang ferie, så er det et felt i søknaden der du fører opp ferie. Det blir som du sier en pause i utbetalingen, og starter opp som normalt igjen etterpå. Det er mye å sette seg inn i... Flaks at vi går gravide i noen måneder
siebaeo Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 (endret) Så lenge du har vært i jobb i seks av de ti siste mnd kvalifiserer det for å få foreldrepenger. (har du hatt et vikariat mer enn seks måneder og går ut i permisjon, blir dette likestilt med å ha en fast stilling. ) Da regner de nok grunnlaget ut i dra de 6 BESTE av de 10 siste mnd. Ferien legges inn som en pause i permisjonen ja. Hadde du fått feriepenger fra jobben kunne du fått disse da. Men det er også lov til å ta ferie og perm samtidig. Dvs få feriepengene + foreldrepenger samtidig. Men da går man vel glipp av de ekstra ukene hjemme. Denne siden virker ganske grei: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Okonomi-og-rettigheter/Stonader/NAV-svarer/ NAV er ikke så lett å bli klok på.. I know Endret 22. august 2010 av siebaeo
Hedda-78 Skrevet 21. august 2010 #4 Skrevet 21. august 2010 Håper du ikke kommer i samme situasjon som oss, men tenkte jeg bare skulle nevne det: Man kan utsette foreldrepermisjonen med jobb eller ferie, men man kan ikke utsette foreldrepermisjonen med ulønnet permisjon. Jeg hadde tenkt å ta noen uker ulønnet permisjon inni foreldrepermisjonen, men det gikk IKKE an... Fedrekvoten, derimot, kan utsettes med ulønnet permisjon. Merkelig nok. Så jeg bare tenkte... siden du ikke er ansatt noe sted mens du har foreldrepermisjon (vikariatet har gått ut og du har ikke begynt i fast jobb), så kanskje det ikke går an å utsette foreldrepermisjonen??
Redbull Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Så lenge du har vært i jobb i seka av de to siste mnd kvalifiserer det for å få foreldrepenger. (har du hatt et vikariat mer enn seks måneder og går ut i permisjon, blir dette likestilt med å ha en fast stilling. ) Da regner de nok grunnlaget ut i dra de 6 BESTE av de 10 siste mnd. Ferien legges inn som en pause i permisjonen ja. Hadde du fått feriepenger fra jobben kunne du fått disse da. Men det er også lov til å ta ferie og perm samtidig. Dvs få feriepengene + foreldrepenger samtidig. Men da går man vel glipp av de ekstra ukene hjemme. Denne siden virker ganske grei: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Okonomi-og-rettigheter/Stonader/NAV-svarer/ NAV er ikke så lett å bli klok på.. I know Håper du mente seks av de TI siste mnd, det er hvertfall det som er rett
siebaeo Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Håper du mente seks av de TI siste mnd, det er hvertfall det som er rett Haha! Ja, det sier vel seg selv Trykkleif..
iss Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Vil bare si at man ikke skal regne med at man får de beste seks av de siste ti mnd. Utgangspunktet for foreldrepenger er at det er en erstatning for det man ville tjent dersom man ikke hadde fått barn. Det vil si at selv om man jobber 100% frem til siste mnd før permstart, og så går ned i 60% stilling, så er det den 60% stillingen som NAV skal ta utgangspunkt i. Hadde samme problemet som deg TS, da jeg skulle i permisjon. Vet at det er like mange svar som NAV-kontorer, så det er ikke lett å bli klok på. Så for deg må du se hva slags stilling du har i det du skal gå ut i permisjon. Det er utgangspunktet ditt. Og ferie kan du bare melde fra til NAV kontoret, så skal de registrere det og forlenge permisjonen din.
liv Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 Så lenge du har vært i jobb i seks av de ti siste mnd kvalifiserer det for å få foreldrepenger. (har du hatt et vikariat mer enn seks måneder og går ut i permisjon, blir dette likestilt med å ha en fast stilling. ) Da regner de nok grunnlaget ut i dra de 6 BESTE av de 10 siste mnd. Dette er feil. En regner siste måned før fødsel, eventuelt siste tre måneder om det gir bedre snitt. Det er en vanlig feil at en tror en regner ut fra de beste seks. Det regnes ut hva du taper på å gå i perm. Er en sykemeldt i perm-øyeblikket får en det samme videre i permisjon, har en dagpenger gjelder det samme.
siebaeo Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 (endret) Vil bare si at man ikke skal regne med at man får de beste seks av de siste ti mnd. Utgangspunktet for foreldrepenger er at det er en erstatning for det man ville tjent dersom man ikke hadde fått barn. Det vil si at selv om man jobber 100% frem til siste mnd før permstart, og så går ned i 60% stilling, så er det den 60% stillingen som NAV skal ta utgangspunkt i. Hadde samme problemet som deg TS, da jeg skulle i permisjon. Vet at det er like mange svar som NAV-kontorer, så det er ikke lett å bli klok på. Så for deg må du se hva slags stilling du har i det du skal gå ut i permisjon. Det er utgangspunktet ditt. Og ferie kan du bare melde fra til NAV kontoret, så skal de registrere det og forlenge permisjonen din. Dette er litt innviklet ja.. De tar utgangspunkt i din siste varige inntekt. Som du sier. Slik jeg forstår trådstarter vil hun ikke ha vikariatet lenger på tidspunktet hun skal føde (?). Da vil de nok ta utgangspunkt i de 6 beste av de ti siste vil jeg tro. I alle fall om hun da er registrert som arbeidssøker og mottar dagpenger. Men dersom hun teoretisk sett skal fortsette i 100% vikariatstilling vil de vel ta denne som utgangspunkt. "- Hva om man er i vikariat? - Har du hatt et vikariat mer enn seks måneder og går ut i permisjon, blir dette likestilt med å ha en fast stilling. Du trenger ikke å ha en fast stilling for å tjene opp rett til foreldrepenger." Litt uklart om de da tar siste månedslønn eller 6 beste av 10 siste her når det har vært varierende stillingsgrad i perioden.. :klø: "Hovedregelen for beregning av foreldrepenger når du mottar andre stønader Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig." Men i mitt tilfelle f eks der jeg har vært delvis permitert med dagpenger i tillegg til lønn ville de tatt utgangspunkt i de seks beste av de ti siste mind. Dette gjelder dersom man mottar dagpenger fram til permisjonsstart. Nå skal jeg inn i full stilling siste mnd og de vil da ta denne som utgangspunkt. Siden dette er min varige inntekt. Phu.. Jeg blir klam bare av å tenke på dette jeg.. På min jobb har vi hatt masse problemer med NAV fordi de som jobber der ikke kan regelverket og gir feil informasjon. Når feilen så leder til reduksjoner i utbetalinger får man bare beskjed om at "regelverket er sånn og sånn" og at det er beklagelig at man har tatt feil... Dvs de tar INGENTING på egen kappe. Sykt at en så rotete organiskasjon får forvalte pengene våre.. Endret 22. august 2010 av siebaeo
siebaeo Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 (endret) Dette er feil. En regner siste måned før fødsel, eventuelt siste tre måneder om det gir bedre snitt. Det er en vanlig feil at en tror en regner ut fra de beste seks. Det regnes ut hva du taper på å gå i perm. Er en sykemeldt i perm-øyeblikket får en det samme videre i permisjon, har en dagpenger gjelder det samme. Jeg har dette svart på hvitt fra mitt NAV-kontor.. Mulig de opererer på forskjellig måte på de forskjellige kontorene da?? Det står forsåvidt på NAVs nettside og, se mitt forrige innlegg. Mener du de tre siste årene? Klippet fra NAVs nettsider: "Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for arbeidstaker Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du faktisk har når stønadsperioden din starter. NAV skal sammenligne denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. NAV legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene." Endret 22. august 2010 av siebaeo
Hedda-78 Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 "- Hva om man er i vikariat? - Har du hatt et vikariat mer enn seks måneder og går ut i permisjon, blir dette likestilt med å ha en fast stilling. Du trenger ikke å ha en fast stilling for å tjene opp rett til foreldrepenger." Litt uklart om de da tar siste månedslønn eller 6 beste av 10 siste her når det har vært varierende stillingsgrad i perioden.. :klø: Neida, dette er ikke uklart. Avsnittet du har sitert, gjelder hvorvidt man har RETT til foreldrepenger hvis man er i et vikariat, ikke beregningen av størrelsen på beløpet. Det er en utbredt sammenblanding. Man har RETT på foreldrepenger hvis man har jobbet 6 av de 10 siste mnd. Hvor stor utbetalingen blir, derimot, er et helt annet spørsmål, og har ingenting med "6 av siste 10" å gjøre.
siebaeo Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 Neida, dette er ikke uklart. Avsnittet du har sitert, gjelder hvorvidt man har RETT til foreldrepenger hvis man er i et vikariat, ikke beregningen av størrelsen på beløpet. Det er en utbredt sammenblanding. Man har RETT på foreldrepenger hvis man har jobbet 6 av de 10 siste mnd. Hvor stor utbetalingen blir, derimot, er et helt annet spørsmål, og har ingenting med "6 av siste 10" å gjøre. Ok. Da blander jeg nok litt sammen her ( Ved permitering gjelder 6 beste av 10 regelen i forhold til beregningen)
lady84 Skrevet 23. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2010 Når har du termin/skal begynne på permisjonen? Ang ferie, så er det et felt i søknaden der du fører opp ferie. Det blir som du sier en pause i utbetalingen, og starter opp som normalt igjen etterpå. Det er mye å sette seg inn i... Flaks at vi går gravide i noen måneder Skal begynne i perm. 2.Desember. Skal man bli klok på nav før man får unger tror jeg jammen vi bare må knipe igjen alltså
lady84 Skrevet 23. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 23. august 2010 (endret) Takk for svar alle sammen! :-) Er det sånn at man ikke har krav på ferie og dermed ikke kan ta ferie i permisjonen når man ikke er i fast jobb? Har vært i jobb (50-100%) siden jeg var ferdig med studiene i Juli 2009. Jeg vil i utgangspunktet ta full permisjon med 80% lønn, men hva de rekner ut at jeg skal ha i foreldrepenger vil avgjøre om jeg kan det. Så hvordan skal jeg da gjøre det i forhold til søknaden. Kan jeg søke på nytt eller gjøre om på det? Endret 23. august 2010 av lady84
iss Skrevet 23. august 2010 #15 Skrevet 23. august 2010 Du kan ta ferie når som helst og så mye du vil selv om du ikke har jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå