AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Jeg har siden mars vært til og fra på lavkaloridiett og gått ned nesten ti kilo. Nå er det på'an igjen etter sommerferien, men jeg sliter litt med å finne matvarer jeg kan spise som mellommåltider. Helst ville jeg hatt et eple, noen gulrøtter, salat osv. men jeg får problemer med luft og smerter i magen når jeg spiser for mye frukt og grønnsaker pga irritabel tarm. Yoghurt og melkeprodukter går bra, men de metter ofte lite fordi jeg må spise lite av det pga kaloriinnhold. Er det noen som har tips til meg hva jeg kan spise som kjappe mellommåltid som metter litt men har lavt kaloriinnhold når frukt og grønt ikke er et alternativ? Forsøker å holde meg på 100-200 kcal på mellommåltidene.
Gjest Nanne70 Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Siden du har irritabel tarm er det kanskje ikke helt optimalt med grove knekkebrød? Wasa Fiber Balanse inneholder kun 35 kcal pr stk, og du kan variere med pålegg som f.eks. lettere Norvegia i skiver (36,9 ckal/skive), kalkunskinke (13,8 kcal/skive), kokt egg (78,7 kcal i et middels stort egg) osv., og litt agurk, paprika og tomat etc. som pynt. Potetlefse/lompe med litt mager smøreost, røkelaks eller skinke og kryddergrønt er også godt og mettende. Røkelaks er forholdsvis kaloririkt, men det har jo også med mengden å gjøre. Proteinene metter godt. Ulike typer supper er også godt og mettende, men se opp for ferdig/posesupper som inneholder mye salt.
Suzy Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 Hva med et hardkokt egg eller to? Ikke veldig kaloririkt, men veldig preoteinrikt og metter dermed godt. Vet ikke noe om det fungerer for irritabel tarm altså. Mager kesam har vel mindre kalorier enn yoghurt og mer proteiner - og hva med cottage cheese?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Siden du har irritabel tarm er det kanskje ikke helt optimalt med grove knekkebrød? Wasa Fiber Balanse inneholder kun 35 kcal pr stk, og du kan variere med pålegg som f.eks. lettere Norvegia i skiver (36,9 ckal/skive), kalkunskinke (13,8 kcal/skive), kokt egg (78,7 kcal i et middels stort egg) osv., og litt agurk, paprika og tomat etc. som pynt. Potetlefse/lompe med litt mager smøreost, røkelaks eller skinke og kryddergrønt er også godt og mettende. Røkelaks er forholdsvis kaloririkt, men det har jo også med mengden å gjøre. Proteinene metter godt. Ulike typer supper er også godt og mettende, men se opp for ferdig/posesupper som inneholder mye salt. Grove knekkebrød er ikke helt bra nei, bør holde meg unna dem, men de litt lysere er ok. Lompe har jeg ikke tenkt på en gang Halvfabrikata funker dårlig dessverre.. glemte å inkludere det i listen.. Takk for tips TS
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Hva med et hardkokt egg eller to? Ikke veldig kaloririkt, men veldig preoteinrikt og metter dermed godt. Vet ikke noe om det fungerer for irritabel tarm altså. Mager kesam har vel mindre kalorier enn yoghurt og mer proteiner - og hva med cottage cheese? Egg går jo såklart, kanskje med litt cottage cheese til? Hm. Ikke dumt. Takk for tips TS
Gjest Coarvi Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Cottage Cheese, eller Skyr Naturell som du blander med f.eks havregryn, bær, kanel, honning eller hva det skulle være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå