AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Jeg har fire hunn marsvin. Kjøpte tre marsvin for ni måneder siden og de går i samme bur. Kjøpte det fjerde marsvinet for en måned siden. Men hvordan skal jeg gå fram med å ta det nyeste marsvinet sammen med de tre fra før av? Jeg har prøvd forskjellige måter men funker ikke bra noe av de. Først hadde jeg de alle fire sammen på badet. Ble masse uenigheter og alle gnissa tenner mot hverandre og løp etter hverandre. Takla det ikke bra. Også har jeg latt de gå sammen på badet mens jeg har vært der en gang i uka. Og det går bedre og bedre for hver gang ser det ut som. Men hvordan sette de i samme bur? Jeg prøvde for tre uker siden og å ta de tre marsvina inn til det nyeste siden lukta hennes er der da. Men da klikka de helt og knissa tenner og løp etter hverandre. De stod på bakbeina og sloss akkurat som løver. Jeg har aldri sett at marsvina gjorde sånn før. Og første gangen ble jeg veldig sjokka og tok de fra hverandre. Også gikk det ikke lange tiden før de stod sånn igjen. De er hunn marsvin alle sammen. Og da jeg skilla de for andre gang så beit det ene av de tre eldste marsvina meg i fingeren så det begynte å blø. Og da tok jeg vekk det nyeste marsvinet. Men de tre gamle krangla sånn og det var bare masse uenigheter. Etter det tok jeg alle de fire marsvina i hvert sitt bur. Jeg har heldigvis nok bur. Og de sov i hvert sitt bur til neste dag. Da tok jeg de tre gamle sammen og det gikk fint da. Men har ikke turt å sette det nyeste sammen. Men de er jo sammen på badet da. Selv om det er uenigheter. Men aldri så ille at de har sloss eller bitt meg i fingeren. Jeg måtte jo skille de fordi de gikk jo angrep på hverandre selv om jeg ble bitt så er det verdt det. Er jo værre om de hadde bitt hverandre enn meg. Jeg har tatt overparten på buret ute på gressplenen alle fire marsvina og da gikk det fint selv om de løper etterhverandre og gnisser tenner ol. Men aldri sloss etter den første gangen heldigvis. I dag hadde jeg nok en gang alle fire svina på badet og så at det var ett spesielt ett av de gamle marsvina som takla hun nye best. Har observert at det var det samme marsvinet som takla det best sist også. Og da tok jeg sjansen på å putte det ene marsvinet inn i buret til hun nyeste. Og det gikk overraskende bra De sloss ikke. Og da er det jo ett marsvin mot ett marsvin. Og ikke tre marsvin mot en. Men hvordan skal jeg gå fram nå? Nå er det to og to marsvin men har jo planlagt at alle fire skal være sammen. Har ett digert bur på over 140 langt. Det største buret i dyrebutikken så plass har de nok av. Men skal ikke ha flere enn fire der uansett. Jeg er rådvill for hvordan jeg skal gå fram nå? Er det best å ta ett marsvin avgangen inn til det nyeste? Eller å ta begge to samtidig? Hvor mange dager bør jeg vente. Jeg er ivertfall veldig letta at ivertfall det ene gamle marsvinet mitt har akseptert det nyeste. Det andre gamle går også greit men det siste marsvinet går det ikke bra med. Hun takler det dårligst ivertfall på badet når de er der. Hun bruser seg opp, gnisser tenner, løper etter de andre. Ser at hun sliter spesielt. Så tenkte ivertfall å ta henne inn til de andre sist. Men hva skal jeg gjøre nå? Er det lurt å gjøre sånn som jeg gjør? Vet det ble langt innlegg dette her. Men trenger desperat råd nå. Er bekymra for marsvina mine og redd jeg gjør noe feil.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Tror du bare må ta tiden til hjelp her når du skal introdusere den ene for så mange. Kanskje kan du finne hjelp på http://marsvinforum.diskusjonsforum.no/marsvinforum.html eller andre marsvinforum. Lykke til forresten
breiflabb Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 Det er mange måter og gjøre dette på. Vi hadde 2 marsvin i hvert sitt bur. (De bodde med hver sin kanin) Nå som begge kaninene er døde (siste gikk bort i april), så startet prosessen med og føre disse marsvina sammen. Vi starta med og ha de på fanget samtidig, etterhvert så tok vi de sammen i uteburet. Og etter 2-3 mnd så bor de sammen, kunne sikkert bodd sammen hele tiden tidligere, men vi tok oss god tid, for at det skulle bli riktig for de begge. Tror nok også at det var enklere og føre de sammen siden de begge var "enkemenn" og savnet noen og være i bur sammen med. Begge er også voksne ene er 5 år og han andre er 2. Du må bare prøve deg frem, men er kanskje lettere og introdusere de en og en? Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå