Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke et dumt spørsmål. Skjønner godt at du lurer. Ofte ser jo folk på deg som et spørsmålstegn om man sier hvor mange uker man er på vei. Men jeg syns det bare er bra at de har gått litt vekk i fra månederregningen, for det er så diffust. Sier man f.eks at man er i 8. mnd så kan jo dette være alt fra 32 uker til 35 uker.

Mamma har ikke peiling på uker, for da hun fikk barn så regnet de alltid i måneder, har hun fortalt. Tanten min, som faktisk måtte ligge innlagt på sykehuset av frykt for prematurfødsel (dette hadde skjedd to ganger) kunne heller ikke svare meg på i hvilken uke hun "slapp ut" av sykehuset. Hun sa bare at det var i 6.mnd. Syns det var litt rart, for hvilken uke man er i, er jo det som teller . Er jo stor forskjell på et foster som f.eks er 23 uker og 27 uker.

Oj, dette ble litt OT. Men iallefall, her er en slags oversikt du kan se på:

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

Det er ikke et dumt spørsmål. Skjønner godt at du lurer. Ofte ser jo folk på deg som et spørsmålstegn om man sier hvor mange uker man er på vei. Men jeg syns det bare er bra at de har gått litt vekk i fra månederregningen, for det er så diffust. Sier man f.eks at man er i 8. mnd så kan jo dette være alt fra 32 uker til 35 uker.

Mamma har ikke peiling på uker, for da hun fikk barn så regnet de alltid i måneder, har hun fortalt. Tanten min, som faktisk måtte ligge innlagt på sykehuset av frykt for prematurfødsel (dette hadde skjedd to ganger) kunne heller ikke svare meg på i hvilken uke hun "slapp ut" av sykehuset. Hun sa bare at det var i 6.mnd. Syns det var litt rart, for hvilken uke man er i, er jo det som teller . Er jo stor forskjell på et foster som f.eks er 23 uker og 27 uker.

Oj, dette ble litt OT. Men iallefall, her er en slags oversikt du kan se på:

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

Blir helt forvirra kanskje teit men hvorfor regnes det sånn?

Annonse

Teller man sånn Imli, blir svangerskapet 10 mndr langt, fordi 40 delt på 4 = 10.

Det blir jo ikke det. Hvis man regner at 4 uker er èn mnd ja, da blir svangerskapet 10 mndr langt. Men nå er det jo faktisk bare februar som er akkurat 4 uker. Men jeg tenker ihvertfall sånn at; f.eks igår 20.august, var det 4 mnd igjen til 20.desember som er min termin, og da er jeg 5 mnd på vei. Er nok mer nøyaktig den lista som SummerJoy skrev, men det blir ikke så fryktelig feil å bare regne seg bakover fra termindato :)

Endret av Jesse

Teller man sånn Imli, blir svangerskapet 10 mndr langt, fordi 40 delt på 4 = 10.

Nei, det blir riktig slik. Skjønner ikkje kvifor så mange syns dette er så vanskeleg? Eg tok det i alle fall som noko sjølvsagt at eg var 6 mnd på veg når det var 3 mnd igjen til termin...

• 5 år senere...

Mest logisk det imli sier. Da er man jo 9 måneder på vei på termindagen. Noe alle kan forstå, selv om de ikke vet hvordan graviditeter fungerer og hvor lenge de varer.

1 dag man er 9 mnd på vei? :P

Anonymous poster hash: 5eee3...39d

Se på kalenderen din, nesten alle månedene har flere dager enn 4 uker.

September har 4 uker og 2 dager.

1 - 7.sep   = 1 uke

8- 14         = 2 uker

15 - 21      = 3 uker

22 - 28      = 4 uker

29 - 30       = 2 dager

Så september varer i 4 uker og 2 dager.

Anonymous poster hash: 941ec...f01

Annonse

De fleste føder rundt termin. Det er ikke mange dager man er 9 mnd på vei?? Iflg den logikken

Anonymous poster hash: 5eee3...39d

Det er litt vanskelig å ta opp en 5 år gammel diskusjon. Ja, selvsagt er man 9 mnd på vei kun 1 dag. Akkurat som man er 5 mnd og 3 dager på vei kun 1 dag. Hva er poenget ditt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...