Gå til innhold

Forlate en baby alene hjemme i huset en halvtime?

Anbefalte innlegg

Gjest skuffet
Skrevet

Jeg må høre hva flere her inne tenker om dette: mannen min ringte fra treningstur i skogen, han har punktert sykkelen, lang vei hjem, lang vei å gå for å finne taxi (kanskje en halvtimes gange),så han foreslår at jeg kjører opp dit for å hente han og sykkelen, at jeg skal vekke det eldste barnet og ta det med, og la minstemann på 1 år være alene hjemme imens, for han kommer seg jo ikke ut av sprinkelsenga. Jeg er så sjokkert over at han kunne foreslå noe sånt!!! La en 1 åring være alene hjemme, selv om han sover og det kun er en halvtime. Hva om det hadde begynt å brenne? Hva om han fikk mareritt, våknet og skrek? Han våkner ofte, er veldig lettsøvd. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å foreslå noe sånt!!

Hvis han hadde skadet seg oppi skogen, så hadde jeg selvfølgelig kjørt dit, men da hadde jeg vekket begge barna og tatt begge med i bilen, ikke etterlatt ett barn hjemme alene! Overreagerer jeg? Er det ikke fullstendig bak mål å forlate en hjelpesløs 1 åring alene i huset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.

Skrevet

Nei, vet du hva. Der var han korttenkt, altså.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det!

Skrevet

En halvtimes gange er da ikke all verdens? Nei, voksne mannen kan finne en løsning selv.

Skrevet

Nei, hadde ikke gjort det.. Uansett, han kunne klart å gått en halvtime for å finne taxi, om det ikke var lenger! Har selv trillet pungtert sykkel flere kilometer, og det går helt fint!

Skrevet

Er dette tull? Foreslo virkelig en voksen mann noe slikt?

Gjest navnelapp
Skrevet

Menn har mykje rart for seg. Ein bekjent av mannen min var heime med barna, for kona skulle på kino med venninner. Dei sov søtt, så han tok seg like godt ein joggetur i haustmørkna. Det hadde sikkert gått fint, hadde det ikkje vore for at han datt på hålka, og slo seg så hardt i bakhovudet at han havna på legevakta. Han hamna i ishuset, kan du seie...

Skrevet

Hadde aldri jeg gjort :kgbaby:

Og litt sånn på siden, man vet aldri når babyer begynner å klatre ut av sprinkelsengen. Noen gjør det aldri mens noen begynner tidlig. Uansett, det kommer brått på.

Gjest Tsunade
Skrevet

Han er på treningstur i skogen, og så skal en ettåring være alene hjemme fordi far ikke orker å gå en halvtime ekstra og må hentes?? Hadde blitt forbanna over et slikt forslag, jeg! :kjefte:

Skrevet

Jeg hadde ledd...for jeg hadde aldri i verden trudd han var seriøs.

Det kan han da umulig være?

Isåfall blir det for drøyt.

Han hadde fint kunne gått hjem selv eller bestilt taxi om han skal være så pysete.

Skrevet

uff nei.. Det hadde jeg aldri gjort. Mye kan skje, både med dere og med barnet som er alene hjemme.

Hørte om en historie som hadde skjedd en bekjent av en bekjent (aner ikke om det er sant eller vandrehistorie.. men kan jo skrive den for det..)

Et foreldrepar skulle bort på ferie, de skulle ta fly.

Bestemor skulle være barnevakt for babyen på noen måneder.

Bestemor var forsinket.

De ringte henne, hun var 20 min unna.

Foreldrene reiste i den tro om at bestemor skulle komme om 20 min.

De måtte reise for å rekke flyet.

Barnet ble satt i en bilstol på gulvet i stua.

Foreldrene dro på ferien.

Bestemor kræsjet og havnet på sykehuset.

Babyen ble funnet død senere..

Her var det jo maks uflaks.. Men jeg bare grøsser når jeg tenker på denne historien...

Gjest Nanette
Skrevet

Aldri i verden om man skal forlate en liten baby hjemme alene i en halvtime!

Skrevet

uff nei.. Det hadde jeg aldri gjort. Mye kan skje, både med dere og med barnet som er alene hjemme.

Hørte om en historie som hadde skjedd en bekjent av en bekjent (aner ikke om det er sant eller vandrehistorie.. men kan jo skrive den for det..)

Et foreldrepar skulle bort på ferie, de skulle ta fly.

Bestemor skulle være barnevakt for babyen på noen måneder.

Bestemor var forsinket.

De ringte henne, hun var 20 min unna.

Foreldrene reiste i den tro om at bestemor skulle komme om 20 min.

De måtte reise for å rekke flyet.

Barnet ble satt i en bilstol på gulvet i stua.

Foreldrene dro på ferien.

Bestemor kræsjet og havnet på sykehuset.

Babyen ble funnet død senere..

Her var det jo maks uflaks.. Men jeg bare grøsser når jeg tenker på denne historien...

Dette er en veldig kjent vandrehistorie.....

Men, er enig med de andre.

Skrevet

Foreldrene ringte aldri for å høre hvordan det gikk?

Spesielt når de visste at bestemor var forsinket, så ville det vel vært normalt å ringe for å sjekke at alt gikk greit.

Og om ingen tok telefonen, total panikk, få naboen/venner til å sjekke.

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Foreldrene ringte aldri for å høre hvordan det gikk?

Spesielt når de visste at bestemor var forsinket, så ville det vel vært normalt å ringe for å sjekke at alt gikk greit.

Og om ingen tok telefonen, total panikk, få naboen/venner til å sjekke.

Stusset litt på dette jeg også :klø:

Er nok bare en vandrehistorie for å skremme andre.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Har ikke barn og tør ikke uttale meg om akkurat det med å la barnet være aleine.

Men jeg reagerte på dette med mannen din jeg.

En halvtimes gange er ingenting!

Selv med punktert sykkel som man må trille ved siden av.

Jeg ville syntes det var ganske ukult og usexy om mannen min ringte meg og sa "hei, jeg er ti minutter unna med bil, halvtime til fots, kunne du henta meg eller..?"

Skal nevnes at jeg er vant til å gå store avstander (går gjerne fram og tilbake til byen i stedet for å ta bussen, det tar meg 40 minutter hver vei å gå) og kanskje har en annen oppfatning enn mannen din om hva som er langt.

Synes du var flink som stod på ditt, selv om du nok gjorde det av litt andre grunner enn jeg reagerte på :)

Skrevet

Stusset litt på dette jeg også :klø:

Er nok bare en vandrehistorie for å skremme andre.

Ja, det er jo ingen som er borte på ferie en uke uten å snakke med barnevakten i mellomtiden. Dessuten blir alltid nærmeste pårørende kontaktet når en person er bevisstløs en uke, som denne bestemoren må ha vært.

Jeg synes en halvtime er lenge å være borte fra en baby, men noen ganger ville jeg nok veiet fordelene opp mot ulempene. Jeg har vært barnevakt og blitt kjørt hjem etterpå, synes ikke det var så veldig farlig akkuratt selv om ungen var alene i huset i 5 minutter. Det med at man kan skli på isen osv er et dårlig argument for det kan jo like gjerne skje om du har med deg ungen, eller hjemme for den saks skyld.

Skrevet

Ja, det er jo ingen som er borte på ferie en uke uten å snakke med barnevakten i mellomtiden. Dessuten blir alltid nærmeste pårørende kontaktet når en person er bevisstløs en uke, som denne bestemoren må ha vært.

Det var vel ikke sånn at de ikke ringte på en uke, men da bestemoren kræsjet og ble kjørt på sykehuset tok det jo litt tid (noen timer?) før noen fikk høre om babyen som var alene.

Da var det for sent.

(Men ser at Jens påpeker at det er en veldig kjent vandrehistorie, så da er det sikkert det..)

Uansett om det er sant eller ikke, så tenker jeg at det kan jo faktisk skje... Små babyer kan gulpe mye og bli kvalt i eget oppkast, bli overopphetet, sulte (men da må det vel gå noen dager..)

For ikke å snakke om hvor traumatisk det må være, skrike og lure på om det kommer noen snart i lang tid før det endelig kommer noen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...