AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Jeg og samboer tenker å kjøpe bolig sammen da dette blir ett stort lån. Vi vurderer å gifte oss for å få skattefordelene samt den økonomiske sikkerheten. Har funnet ut at man tjener mer på det med å være gift (de juridiske papirene) før man kjøper bolig sammen..Vi har tenkt å gifte oss uansett men tar heller sermoni og fest til senere. Jeg er student og jobber deltid, tjener ca 120 000 i året og han har ca 350 000 i året. Blir det noe skattefordeler ut av dette? Vil dere mene om det er lurt, økonomisk sett?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Jeg og samboer tenker å kjøpe bolig sammen da dette blir ett stort lån. Vi vurderer å gifte oss for å få skattefordelene samt den økonomiske sikkerheten. Har funnet ut at man tjener mer på det med å være gift (de juridiske papirene) før man kjøper bolig sammen..Vi har tenkt å gifte oss uansett men tar heller sermoni og fest til senere. Jeg er student og jobber deltid, tjener ca 120 000 i året og han har ca 350 000 i året. Blir det noe skattefordeler ut av dette? Vil dere mene om det er lurt, økonomisk sett? Litt usikker på inntektsgrensene til skatteklasse 2, men jeg ville sjekket opp dette. Men med tanke på huskjøp er det for mange fornuftig å gifte seg, fordi man da sammen i utgangspunktet vil eie en lik andel av huset. Det man anskaffer seg sammen eies i hovedsak like mye av begge. Nå er det jo selvfølgelig mulig å oppnå denne sikkerheten også ved samboerskap, men det er nok mange som syntes at ekteskap gir en ekstra trygghet rundt akkurat det. Ekteskap er en "sterkere" kontrakt enn samboerskap, og man slipper som regel å sette opp en lengere og muligens mer kompleks kontrakt selv (med mindre det er noe som skal skjevdeles under ekteskapet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå