Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er mye hjemme, tar meg med på ting og drikker den alkoholen han føler for. Jeg får smake...

Du får smake..... Javel? og du er gravid?

Skrevet

Du får smake..... Javel? og du er gravid?

Jeg får en slurk av hans vin. Er det galt?

Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, det går sannsynlegvis heilt fint.

Skrevet

Og du som drikker en(?) slurk vin. Nå dør sikkert ingen av det. Men hvorfor? Er det så utrolig deilig at du bare MÅ ha? Finnes det ikke andre drikker med god smak som du kan drikke?

Ja, det er det. Jeg savner vin (hvitvin) og synes faktisk at det er så godt at jeg gjerne tar en slurk av mannens glass. Mine leger har sagt til meg at jeg får drikke et glass nå og da om jeg vil. Det vil jeg ikke, så jeg nøyer meg med en slurk nå og da og synes det er fantastisk deilig!

At det skulle bli en diskusjon av dette hadde jeg aldri trodd. Jeg forsvinner nok ut av den nå, men fortsett gjerne dere i mellom...

Skrevet

Ja, det er det. Jeg savner vin (hvitvin) og synes faktisk at det er så godt at jeg gjerne tar en slurk av mannens glass. Mine leger har sagt til meg at jeg får drikke et glass nå og da om jeg vil. Det vil jeg ikke, så jeg nøyer meg med en slurk nå og da og synes det er fantastisk deilig!

At det skulle bli en diskusjon av dette hadde jeg aldri trodd. Jeg forsvinner nok ut av den nå, men fortsett gjerne dere i mellom...

Trenger absolutt ikke å bli noen diskusjon ut av det, men jeg må si at jeg reagerer på at legene dine har sagt til deg at du kan ta deg "et glass vin nå og da", som klart og tydelig strider imot alle anbefalinger fra helsedirektoratet. En skulle jo tro at leger visste bedre.

Skrevet
Mine leger har sagt til meg at jeg får drikke et glass nå og da om jeg vil.

og hvem har flere leger? Trodde alle hadde 1 fastlege hver....

Skrevet

og hvem har flere leger? Trodde alle hadde 1 fastlege hver....

det var da veldig da...

Jeg har en fastlege, men pga andre helseproblemer har jeg også en spesialist.

Skrevet

Ok, beklager. Synes bare det hørtes rart ut. Men det hadde jo sin naturlige forklaring. Synes uansett at det er rart at begge legene dine synes alkohol er greitt i svangerskap. Men, men...

Skrevet

Ok, beklager. Synes bare det hørtes rart ut. Men det hadde jo sin naturlige forklaring. Synes uansett at det er rart at begge legene dine synes alkohol er greitt i svangerskap. Men, men...

Hysterien lenge leve.....Barnet tar nok STOR skade av en slurp vin......

Seriøse studier viser faktisk at det er sunnere for barn at mor drikker i ny og ne (et glass nå og da) enn å være total avholden.

Skrevet (endret)

Hvordan er det sunt for et foster å få promille? Og vi snakket ikke om en slurp her (som hun tok) men et glass i ny og ne, som legene snakket om.

Endret av Jade
Skrevet

Hvordan er det sunt for et foster å få promille? Og vi snakket ikke om en slurp her (som hun tok) men et glass i ny og ne, som legene snakket om.

Jeg har aldri skrevet i dette undeforumet før(da det overornete emnet er så irrelevant som den kan få blitt for meg), men dette måtte jeg bare svare på.

Ja, det er sunt for fosteret med et glass i ny og ne. I Norge, hvor "kampen mot alkohol"(som burde vært avsluttet nu efterhvert, da den har vart i 150 år, og virkelig overlevd seg selv med god amrgin)fortsatt står fast, kan man dog ikke forvente at dette går annet enn ut høyre øre og ut igjen venstre for helsemyndighetene, men forskningen er klinkende klar(og nei, barnet får ikke sjeldnere/oftere ADHD e.l. grunnet ressurssterke/ressurssvake foreldre, så jorunalistens forklaring på hvorfor disse barna har lvaere forekomst av bla. dette, er helt på trynet): http://nrk.no/programmer/tv/puls/1.7218362

Skrevet

Jeg har aldri skrevet i dette undeforumet før(da det overornete emnet er så irrelevant som den kan få blitt for meg), men dette måtte jeg bare svare på.

Ja, det er sunt for fosteret med et glass i ny og ne. I Norge, hvor "kampen mot alkohol"(som burde vært avsluttet nu efterhvert, da den har vart i 150 år, og virkelig overlevd seg selv med god amrgin)fortsatt står fast, kan man dog ikke forvente at dette går annet enn ut høyre øre og ut igjen venstre for helsemyndighetene, men forskningen er klinkende klar(og nei, barnet får ikke sjeldnere/oftere ADHD e.l. grunnet ressurssterke/ressurssvake foreldre, så jorunalistens forklaring på hvorfor disse barna har lvaere forekomst av bla. dette, er helt på trynet): http://nrk.no/programmer/tv/puls/1.7218362

Det står jo veldig klart i den linken at de norske forskerne fremdeles anbefaler nullinntak, fordi det ikke er påvist noen minstegrense for alkoholskadde fostre. Og da syns jeg det er spesielt at legene hennes sier at det er greit, for det er jo norske - ikke danske - anbefalinger de bør forholde seg til. Vi vet jo allerede at danskene har et annet forhold til alkohol enn det vi har, så jeg er vel ikke direkte overraskende at de er mer liberale på alkohol under graviditet også..

Dette er selvsagt ingen kritikk til den brukeren jeg siterte forrige gang, hun var jo klar på at hun ikke ønsket å ta de glassene hun fikk "lov til" å ta.

Skrevet

Det står jo veldig klart i den linken at de norske forskerne fremdeles anbefaler nullinntak, fordi det ikke er påvist noen minstegrense for alkoholskadde fostre. Og da syns jeg det er spesielt at legene hennes sier at det er greit, for det er jo norske - ikke danske - anbefalinger de bør forholde seg til. Vi vet jo allerede at danskene har et annet forhold til alkohol enn det vi har, så jeg er vel ikke direkte overraskende at de er mer liberale på alkohol under graviditet også..

Dette er selvsagt ingen kritikk til den brukeren jeg siterte forrige gang, hun var jo klar på at hun ikke ønsket å ta de glassene hun fikk "lov til" å ta.

Jeg var også overrasket over at mine leger sa det var greit, men jeg vil gjerne presisere at de ikke anbefalte det, men mer sa at var lov i forbindelse med prat om mat og annet svangerskapsrelatert (av typen "hva skader fosteret"). Det var ingen oppfordring, men fosteret dør ikke dersom jeg skulle befinne meg i selskap og ønske å ta et glass (og de mente ett -1- glass og ikke ett glass +..). Det ville vært mer krise med rått kjøtt og bløte upasteuriserte oster, da kan fosteret faktisk dø.

Når det gjelder anbefalinger i forhold til alkohol, så vet jeg også om andre land enn Danmark som har et mer avslappet forhold enn vi har i Norge. Jeg tolker det litt som at man anbefaler å kutte ut all alkohol litt fordi det finnes en hel del gravide som vil drikke (og kanskje ganske mye) dersom man gir inntrykk av at litt er greit. "Litt" er også vanskelig å definere for mange. Noen mener at et glass nå og da er litt, mens andre mener at litt er 2-3 hver helg. Mine leger kjenner meg godt og vet antagelig at jeg ikke har alkoholproblemer og at det dermed er relativt trygt å gi en slik beskjed.

Når det gjelder anbefalinger fra Helsedirektoratet, så tenker jeg at man ikke nødvendigvis tar alt som kommer fra den kanten dønn alvorlig heller. De anbefalte jo hele befolkningen to vaksiner i forbindelse med svineinfluensaen (den store epidemien) uten at det kanskje var noe sjakktrekk.. Jeg spurte min fastlege rett ut i forhold til dette den gangen også og sa jeg ikke ønsket å ta den. Det var tydelig vanskeligere for ham å åpenlyst mene noe annet enn Helsedirektoratet den gangen, men det skinte gjennom at han kanskje synes det hele var noe overdrevet og han kom ikke med grunner til hvorfor den burde tas (noe han gjerne gjør når han mener noe annet enn meg).

Skrevet

Hm, så du går ut ifra at legene aldri kommer med sine personlige oppfatninger, men forholder seg helt strikse til helsemyndighetenes råd? Da er mitt inntrykk nemlig at du tar feil(jeg har byttet fastlege, og fikk rimelig forskjellige anbefalinger både i forhold til det ene og det andre(det hadde dog ingenting med svangerskap å gjøre)).

Ellers mistenker jeg helsemyndighetene for å være i overkant ignorantee i dette spørsmålet, all den tid det ikke er påvist negative effekter at små enkeltinntak av alkohol(alle daglige inntak er dog å fraråde, da det er påvist skader på babyer/barn som har vært utsatt for mengder helt ned til mengder tilsvarende et glass vin daglig). Jeg går igrunnen ut ifra at det er med dette som med spørmålet om rødvinen(hvorvidt litt rødvin hver dag er grunnet): Da det allerede er "opplest og vedtatt" her i landet at alkohol er Djevelens verk, ignorer man selvsagt alle forskningsrapportene som viser at rødvin er sunt, at et glass vin i ny og ne ikke er skadelig for gravide osv. Resultatet av denne politikken ser man en lørdags natt klokken 03, men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Men jeg mener at det er helt forferdelig å drikke når man er gravid; selv om det bare er en slurk. Det er liten sannsynlighet for at det vil skje noe med barnet; men hvorfor ta sjansen når det bare er snakk om alkohol. Hadde det vært snakk om livsnødvendig medisin eller lignende så hadde saken vært en annen. Man klarer da å være voksen nk til å la være å drikke i 9 mnd! Dersom behovet for å drikke er så stort når man er gravid har man kanskje et problem med alkohol.

Jepp. Ti slurker med alkohol over ni måneder skaper et stort alkoholproblem..

Jeg tenker at problemet ligger like mye hos deg da. Trodde også at det fantes flere gravide som smakte på sin manns vin, men jeg skjønner her at jeg må være den eneste i verden som gjør det.

Koko......

Annonse
Skrevet

Jepp. Ti slurker med alkohol over ni måneder skaper et stort alkoholproblem..

Jeg tenker at problemet ligger like mye hos deg da. Trodde også at det fantes flere gravide som smakte på sin manns vin, men jeg skjønner her at jeg må være den eneste i verden som gjør det.

Koko......

Hvorfor ligger problemet hos meg da? Og hva slags problem har jeg? Jeg har vel min fulle rett til å mene at å drikke alkohol under svangerskapet er uakseptabelt, tror nok de fleste mener at å røyke og drikke når man er gravid er en uting. Dersom man bare MÅ drikke alkohol, så mener jeg at man har et problem. Og jeg kan heller ikke skjønne at du kan synes at det er så godt med alkohol når du vet at du utsetter barnet ditt; lite sannsynlig at noe skjer, men dog er sannsynligheten der. Er det virkelig så viktig for deg å drikke den slurken med vin at du er villig til å gå i mot anbefalinger fra Helsedirektoratet og utsette barnet ditt for det?

Jeg tror, og håper, at det ikke er mange gravide i Norge som tar seg en slurk vin/øl etter de har fått vite at de er gravid, såpass godt opplyst er vi her i Norge. Men noen svake mennesker er det jo! :kjefte:

Skrevet

Hvorfor ligger problemet hos meg da? Og hva slags problem har jeg? Jeg har vel min fulle rett til å mene at å drikke alkohol under svangerskapet er uakseptabelt, tror nok de fleste mener at å røyke og drikke når man er gravid er en uting. Dersom man bare MÅ drikke alkohol, så mener jeg at man har et problem. Og jeg kan heller ikke skjønne at du kan synes at det er så godt med alkohol når du vet at du utsetter barnet ditt; lite sannsynlig at noe skjer, men dog er sannsynligheten der. Er det virkelig så viktig for deg å drikke den slurken med vin at du er villig til å gå i mot anbefalinger fra Helsedirektoratet og utsette barnet ditt for det?

Jeg tror, og håper, at det ikke er mange gravide i Norge som tar seg en slurk vin/øl etter de har fått vite at de er gravid, såpass godt opplyst er vi her i Norge. Men noen svake mennesker er det jo! :kjefte:

Nå velger jeg å tolke Helsedirektoratets anbefalinger som litt mindre rigide enn at ingen alkohol i svangerskapet også gjelder en ørliten slurk hvitvin i ny og ne.

Problemet ligger hos deg (i mine øyne) fordi du virker helt overstressa på dette med alkohol og sammenligner ti slurker i løpet av ni måneder med både røyking og drikking. En slurk er ikke det samme som å drikke (og i alle fall ikke å røyke!). Jeg synes hele diskusjon er totalt absurd og det at jeg må forsvare min handling når jeg helt åpenbart ikke gjør noe galt er vanvittig utrolig.

Jeg sa jeg skulle ut av diskusjonen sist. det fikk jeg åpenbart ikke til. Jeg gjør et nytt forsøk, for ærlig talt så gidder jeg ikke forsvare det lenger når man har med så idiotiske folk å gjøre som det du åpenbart må være.

(for øvrig, da vi fylte ut Helsekort for gravide - jordmor og jeg - og hun spurte meg om jeg drakk alkohol, sa jeg det som det var. En slurk i ny og ne. Hun krysset av på avholdende...)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg synes også de som hakke på andre fordi de tar en slurk, tar litt vel hardt i.

Selv har jeg f.eks tatt både to og tre Munkholm i løpet av en kveld. Vil fort tro det er like mye alkohol til sammen i disse som i en liten slurk med vin(?)

Totalavholdsanbefalingen er jo fordi ingen skal tro at det er trygt å drikke alkohol.

Skrevet

Jepp, det står at norske forskere nekter å akseptere nye funn som strider mot deres overbevisning og derfor kverulerer på resultatene i stedet.

Skrevet

Sjønner virkelig ikke kva vi krangler om her?! Alkohol i svangerskapet er IKKE ok!! UANSETT!! Er det så vanskeli å holde seg borte, så ikke bli gravid da vell!!

Men, eg er overasket over hvor mange som har sagt til meg at det er "greit med ett glass i ny og ne" folk på polet - "eg har to friske barn å jeg nøyt et glass i ny og ne", venninner - "eg viste ikke at eg var gravid før eg var ti uker på vei, du er bare 9 så ta deg ett glass" Eg blir provosert!! Det gjor jo IKKE noe bra for barnet, det KAN gjøre skade, så hvorfor gjøre det?! Eg er 22 år gammel, var ute så å si hver helg før, men har ikke smakt en dråååååpe siden eg ble prøver!! Syns det er en selvfølge, å dere som "anbefaler" ett glass i ny og ne, dere skremmer meg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...