Troilltøva Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 en venninne og jeg skulle på butikken i dag og la merke til at en liten jente på sikkert ikke mer enn 3 år gammel sto rett utenfor der du går inn i selve butikken, ikke på utsiden men utom butikken på innsiden av bygningen. hun sto der med en liten handlevogn og smilte og var fornøyd, skikkelig søt jente av utenlandsk opprinnelse. det var ikke så mange på butikken akkurat da og jeg la merke til at hun ikke var sammen med noen. da vi hadde plukket med oss det vi skulle ha og gå til kassen for å betale står enda jenta alene, men nå inne i butikken for å spise av smågodte, den ene butikkdama sa i fra at hun ikke fikk lov til det og hun hørte på det og var fortsatt smilende og søt. venninna mi har jobben i barnehagen der hun går og kjente henne igjen og prøvde og spørre hvor mammaen og pappaen var, men hun pratet tydeligvis ikke så godt til og forstå hva hun mente. hun bare gjentok "mamma, pappa" og mumlet noe/sa noe på deres språk kanskje for alt vi vet. men hun forsto ikke hva vi mente virket det som. så var det en annen kunde som sa at hun trodde moren satte på utsiden av bygget, så min venninne prøvde og si til den lille jenta at hun kanskje burde gå til mamma, og viste henne hvor hun var. men jenta forsto lite av hva venninnen min mente, men gikk mot der da venninnen min tok hun med etter flere forsøk for å få hun til og forstå hva hun mente. så kom jeg på at jeg har sett den samme lille jenta noen ganger leke alene i ei gate, ikke en veldig traffikert gate og jeg vet ikke hvilket hus hun bor i heller men har ikke sett noen voksne ute rundt om der da jeg har truffet hun. jeg diskuterte det med venninna mi etterpå og sa at jeg synes det var rart at de ikke passet på jenta bedre enn det der, hun var jo så liten! og var lenge alene inne på butikken. dessuten er det 2 dører i det bygget, en dør mot der moren antakelig satt, og en på andre siden av bygget hvor ungen kunnet ha gått ut (skyvedører) der og mot parkeringsplassen og veien uten at moren ville fått det med seg. så sier min venninne at ja de har forskjellige måter og oppdra ungene på i de kulturene så det er bare sånn. og det kan jeg godt forstå at det er, de er nok mer "fri" i oppdragelsen. men altså...??? :klø: noen synspunkt?
Gjest ung mamma Skrevet 19. august 2010 #2 Skrevet 19. august 2010 Jeg hadde også reagert som deg på dette, her er det uansvarlige foreldre som forsømmer sitt foreldreansvar. En 3 åring kan ikke sose rundt alene, i gater eller butikker. Jeg hadde tatt kontakt med moren i denne konkrete situasjonen du var i, og jeg hadde ikke nølt med å kontakte barnevernet heller. Kanskje trenger mor bare litt hjelp og rettledning? Eller kanskje er hun ikke skikket til å være mor? Det er vurderinger du egentlig ikke behøver å ta stilling til, men du har ansvar for å melde fra når du får mistanke om omsorgssvikt. Jeg har meldt fra til barnevernet ved 2 anledninger, ble godt mottatt og kjente etterpå en lettelse ved at jeg sa ifra om min mistanke. Jeg vet ikke hva det har ført til, men stoler på at barnevernet følger opp når de får inn bekymringsmeldinger.
Troilltøva Skrevet 19. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2010 ja tenkte på en bekymringsmelding, men nå vet jeg jo ikke navn eller hvem moren eller faren ser ut eller hvor de bor heller da jeg ikke har sett noen av de som nevnt i første innlegg, og det gjør det kanskje ikke noe lettere :S men siden venninnen min har hatt hun i b.hagen vet hun sikkert navn o.l. men hun har vell sikkert ikke lov og fortelle det? jeg fikk med meg navnet til jenta da (siden venninnen min brukte navnet hennes da hun snakket til jenta) og vet hvilken b.hage hun går i.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2010 #4 Skrevet 19. august 2010 Jo, spør venninnen din, tror ikke hun/du behøver å bekymre dere for det med taushetsplikt. Dersom man tror/mistenker at et barn er utsatt for omsorgssvikt (finnes selvfølgelig grader av omsorgssvikt, men det er opp til bv å vurdere), så skal ikke taushetsplikten stå i veien for å melde fra. Taushetsplikten er underordnet barns ve og vel, dvs hensynet til barnet i dette tilfelle veier tyngre enn evt brudd på taushetsplikten.
Troilltøva Skrevet 19. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2010 har spurt venninnen min litt, og hun kunne ikke gi informasjon med tanke på taushetsplikten. men hun kunne ta det opp med sine kollegaer og ta det videre der, eller så kan jo jeg gi en bekymringsmelding selv. men siden jeg bare vet navnet på jenta og hvilken barnehage hun går i så begrenser det seg vell i hva de får ut av det? eller?
Sulosi Skrevet 19. august 2010 #6 Skrevet 19. august 2010 Det stemmer at venninden din ikke kan gi ut noe informasjon til deg om barnet. Hun har som barnehageansatt tausehetsplikt. Unntaket er dersom hun misstenker omsorgssvikt men da må barnehagen henvende seg til barnevernet. Det du kan gjøre er å legge inn en bekymringsmelding med den informasjonen du har, at du ser henne mye alene, fornavnet og barnehagens navn. Hvis barnevernet vil gjøre noe med det kan de ta kontakt med bhg for å få ut info.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå