Gå til innhold

Når brudeparet ønsker seg gaver til veldedighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart i bryllup til et brudepar som bl.a. har ønsket seg donasjoner til et veldedig formål. Først syns jeg det virket litt kjipt å ikke gi en håndfast ting, men så bestemte jeg meg likevel for å gi et bidrag som gave likevel. Men jeg lurer på to ting. Først, skriver man i kortet hvor mye man gir, eller er det greit å skrive at man har gitt et bidrag og satt det inn på den oppgitte kontoen? Og det andre, er det da vanlig å gi for den summen man ville kjøpt gave for, eller bør man gi mer fordi det er til et veldedig formål? Jeg så for meg å kjøpe en gave til ca. 500,- fra meg og samboeren. Blir det lite å gi i veldedig gave, syns dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Jeg ville brukt samme sum på en veldedig gave som om jeg hadde kjøpt en tradisjonell gave til brudeparet. Ser ingen grunn til å gi verken mer eller mindre.

Personlig synes jeg 500 kroner er en fin-fin sum å gi, men langvarig erfaring fra dette forumet tilsier at det er stor spredning på hva som anses som "riktig" pris på bryllupsgaver.

Endret av Spinell
Skrevet

Jeg ville brukt samme sum på en veldedig gave som om jeg hadde kjøpt en tradisjonell gave til brudeparet. Ser ingen grunn til å gi verken mer eller mindre.

Personlig synes jeg 500 kroner er en fin-fin sum å gi, men langvarig erfaring fra dette forumet tilsier at det er stor spredning på hva som anses som "riktig" pris på bryllupsgaver.

Enig.

Jeg ville dessuten respektert brudeparets ønske om hvilket formål gaven skulle gå til, og ikke improvisere selv med det du syns er verdig. Dette er deres ønskeliste.

Skrevet

Gi det samme som dere hadde tenkt å gi hvis dere skulle kjøpt gave.

Skrevet

Gi det beløpet dere hadde planer om å kjøpe gave for. Om jeg forsto det rett, så har brudeparet et spesielt formål i tankene? Hold dere til det, som andre har sagt. Ang å skrive beløp på kortet er jeg usikker. Hva med å ikke skrive noe, før dere har sneket på gavebordet (de har kanskje et gavebord til kort?) og se hva andre gjester har gjort.

Skrevet

Enig.

Jeg ville dessuten respektert brudeparets ønske om hvilket formål gaven skulle gå til, og ikke improvisere selv med det du syns er verdig. Dette er deres ønskeliste.

Helt klart! Jeg har et fadderbarn gjennom sos barnebyer. Om jeg skulle ønska et bidrag til et veldedig formål, så skulle det vert til han. Hadde blitt litt snurt om folk da hadde gitt penger til f.eks Amnesty. (nå støtter jeg Amnesty og da, så det hadde ikke vert det verste alternativet, men mitt førsteønske hadde vert fadderbarnet mitt)

Hva om brudeparet ønser et bidrag til kreftsaken fordi de har mista noen til kreft, så kommer halve gjestelista med gaver til kreti og pleti av andre organisasjoner.

Skrevet

Takk for svar. :)

Da ender jeg nok med å gi den samme summen som jeg ville kjøpt gave for, og tror jeg utelukker å skrive sum i kortet. Men er det noen som har forslag til hvordan jeg kan formulere meg?

Jeg skal forresten selvsagt gi til formålet de har oppgitt på sin ønskeliste. :)

Skrevet

om jeg kunne velget eget formål ville det vært flott.

Skrevet

For noen er det "riktig" å gi gave for 500, andre 5000, og andre igjen 1000,-. Man gir det man føler man har økonomi til. Personlig synes jeg 500,- er helt kurant :)

Skrevet

Hva med:

" For å feire deres kjærlighet har jeg donert penger til blablabla og synes det er en utrolig flott ting å ønske seg en gave til andre i gave" + de vanlige koselige tingene som ønsker om et langt og vakkert og sunt og flott og og og og ekteskap! :jepp:

På den måten sier du jo noe om organisasjonen og at du støtter deres ønske?

:goodbye:

Skrevet

Jeg ville gitt samme beløp eller mer enn det jeg hadde tenkt.

Gjest Spinell
Skrevet

Men hva gjør man hvis brudeparet ønsker seg veldedighetsstøtte til et formål eller en organisasjon som en selv tar sterk avstand fra?

Hva bør veie tyngst? Brudeparets ønske eller ens egen samvittighet?

Skrevet

Men hva gjør man hvis brudeparet ønsker seg veldedighetsstøtte til et formål eller en organisasjon som en selv tar sterk avstand fra?

Ja det tenkte jeg også men det virker ikke som om det er det som er situasjonen. Jeg har ingen gode forslag til hva en skulle gjort om paret ville gi pengene til en sekt eller noe en ikke ville støttet.

Gjest Spinell
Skrevet

Ja det tenkte jeg også men det virker ikke som om det er det som er situasjonen. Jeg har ingen gode forslag til hva en skulle gjort om paret ville gi pengene til en sekt eller noe en ikke ville støttet.

Nei, jeg fikk heller ikke inntrykk av at TS hadde det problemet, så spørsmålet var mer generelt ment. Det ville vært vanskelig for meg å gi penger til f.eks misjonsformål.

Skrevet (endret)

Nei, jeg fikk heller ikke inntrykk av at TS hadde det problemet, så spørsmålet var mer generelt ment. Det ville vært vanskelig for meg å gi penger til f.eks misjonsformål.

Nei da måtte du vel enten støttet eller bare kjøpt en gave og sagt noe slikt som, jeg vet du helst ønsket deg penger til misjonsarbeidet men når jeg så disse fine _____ syntes jeg de passet så godt til deg;)Du kan bytte dem om du ikke liker dem.

Eller sagt at ”Det ikke føles helt riktig for meg og støtte misjonsarbeidet”

Jeg tror i så fall jeg ville gått for den siste og kjøpt en fin gave.

Om det var et annet prosjekt som ikke krasjer med tro/livssyn hadde jeg syntes det var direkte frekkt og ikke støtte. Min kusine ville for ca 20 år siden samle inn penger til et blindt barn med fattig familie som hun hadde møtt på en av sine utenlandsreiser. Det var snakk om noen kr som hver skulle gi, men folk ba henne holde opp de var ikke interessert forst liksom ikke poenget. Innsamlingsboksen med bilde av henne har hun enda..

Endret av Sasha Sasha
Skrevet

Ta en prat med brudeparet og forklar at du føler det galt å større organisasjon xxx, om de eventuelt har et alternativ som du føler det mer riktig å støtte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...