Suzy Skrevet 2. oktober 2003 #1 Skrevet 2. oktober 2003 Har begynt et nytt og bedre liv denne høsten - det vil si at jeg har begynt å trene. Så langt har jeg klart å få sammen dette programmet; Mandag - stram opp time på treningssenteret Tirsdag - svømmer 1000 m Onsdag - apparattrening på treningssenteret Torsdag - svømmer 1000 m Fredag - Spinning/stram opp time på treningssenteret Jeg vil bli fastere i fisken - det er målet med treninga - og få mere overskudd. Er dette nok aktivitet - riktig type aktivitet? Jeg har ikke kuttet noe ned på maten - spiser normalt norskt kosthold - og regner med at med økt muskelmasse så vil jeg forbrenne bedre på sikt. Er det mulig å bli smalere uten å slanke seg? Suz - litt sprek
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #2 Skrevet 2. oktober 2003 Synes dette hørtes litt mye ut jeg. Har selv prøvd å trene fire-fem ganger i uka. Jeg holder ut i to uker, og så trener jeg ikke på flere måneder. Holder det ikke med tre ganger i uka tror du? Det kommer litt an på hvor mye du trener fra før av. Er du vant til 4 ganger i uka, klarer du sikkert fem...
Suzy Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2003 Synes dette hørtes litt mye ut jeg. Har selv prøvd å trene fire-fem ganger i uka. Jeg holder ut i to uker, og så trener jeg ikke på flere måneder. Holder det ikke med tre ganger i uka tror du? Det kommer litt an på hvor mye du trener fra før av. Er du vant til 4 ganger i uka, klarer du sikkert fem... Jeg er vant til å svømme to ganger i uka og det fungerer helt smertefritt for meg :D Det hører med til helhetsbildet at svømminga er om morgenen før jobb - og jeg legger gjerne apparattreninga til morgenen før jobb fordi jeg føler at den ikke stjeler tid fra resten av dagen da. Jeg har drevet på i tre uker og jeg er ikke fanatisk - så dukker det opp noe kutter jeg ut treninga den dagen - det er jo ikke værre... Suz
Gjest lekebøll Skrevet 2. oktober 2003 #4 Skrevet 2. oktober 2003 Vil absolutt tro at dette er nok - variert og fint program! Resultatene er selvsagt avhengig av at du trener riktig - og på rett nivå - men det er jo selvsagt. :smile:
Suzy Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2003 Vil absolutt tro at dette er nok - variert og fint program! Resultatene er selvsagt avhengig av at du trener riktig - og på rett nivå - men det er jo selvsagt. :smile: Ja det sier seg selv. Høres bra ut at dette er passe, for dette er en treningsmengde jeg mestrer og ikke minst typer trening jeg liker :D Suzy
punkyB Skrevet 2. oktober 2003 #6 Skrevet 2. oktober 2003 Ja det sier seg selv. Høres bra ut at dette er passe, for dette er en treningsmengde jeg mestrer og ikke minst typer trening jeg liker :D Suzy Det er jo kjempeviktig som du sier at man trener noe man liker - det skal jo ikke være et ork. Enig med lekebølla at det ser bra ut - ganske variert. Hadde jo villet trent den spinningtimen så ofte som mulig (dvs. 1 g/uka) siden du trener både stram opp og styrke 2 andre dager.
Tuddelidu Skrevet 4. oktober 2003 #7 Skrevet 4. oktober 2003 Kroppen trenger restitusjonstid også da, 24-48 timer. Uten tilstreklig med tid, får du mindre utbytte av treninga. Jeg ville kanskje ikke ha trent HVER dag.
Gjest lekebøll Skrevet 4. oktober 2003 #8 Skrevet 4. oktober 2003 Kroppen trenger restitusjonstid også da' date=' 24-48 timer. Uten tilstreklig med tid, får du mindre utbytte av treninga. Jeg ville kanskje ikke ha trent HVER dag.[/quote'] Det er det som er smart med Suzys program; hun svømmer mellom hver økt. Så lenge det ikke virker steintungt å gjennomføre dette, så ser ikke jeg på det som noe problem. Restitusjon trenger ikke å være fullstendig hvile - men annerledes aktivitet, for eksempel svømming.
Tuddelidu Skrevet 4. oktober 2003 #9 Skrevet 4. oktober 2003 Jeg får ikke lov av gymlæreren min å trene så ofte Selv om jeg svømmer
Gjest Candyfloss Skrevet 4. oktober 2003 #10 Skrevet 4. oktober 2003 Det hørtes da veldig mye ut :o Men så lenge det funker for deg, er det vel greit. Husk å gi kroppen pause også! :D
Amber Skrevet 4. oktober 2003 #11 Skrevet 4. oktober 2003 Jeg synes programmet er fint og variert, men jeg ville hatt en hviledag imellom. Kan du ikke heller dele det opp bedre, dvs trene i helgen og? Du bruker mye muskler når du svømmer også! Og musklene trenger hvile.
Gjest Petruska unplugged Skrevet 4. oktober 2003 #12 Skrevet 4. oktober 2003 Vil bare si at programmet ditt virker supert det, variert og fint. Hvis ikke du synes det er mye å trene så ofte er det helt topp. Ang. det som ble sagt lenger opp om kroppens restitusjonstid vil jeg bare si at det gjelder ved styrketrening i splittprogram at hver enkelt muskelgruppe svarer best på treningen om den får hvile minst 48-72 timer mellom hver økt. Det er mange som misfortår det dithen at man ikke kan trene hver dag. Trener selv mest styrke og trener hver dag likevel. Men når man trener splittprogram (deler opp kroppen slik at man trener f.eks. kun 2 muskelgrupper hver økt) bytter man jo muskelgrupper hver økt så da får jo musklene den hvilen de trenger. Ved kondisjonstrening trenger du ikke å ta slike hensyn, du kunne forsåvidt trent 2 økter om dagen om du ønsket det (da hadde du jo sannsynligvis blitt litt overtrent etter en stund men..). Du kjenner det fort på kroppen din om den trenger mer hvile. Fortsett som du gjør og lytt til kroppen din, det er viktig!
Tuddelidu Skrevet 4. oktober 2003 #13 Skrevet 4. oktober 2003 På skolen får vi altså ikke lov til å gjøre det sånn, selv om det er utholdenhet med svømming vi trener. Og dette er godt utdannede gymlærere, så... Selv om det føles greit for deg, gjør det at du får mindre utbytte av treningen enn du optimalt sett kunne ha fått. I tillegg bruker en veldig mange flere muskler enn en kanskje tror når en svømmer. Nå er ikke 1000 m veldig langt, men det er nok.
Gjest lekebøll Skrevet 4. oktober 2003 #14 Skrevet 4. oktober 2003 ... og det er forskjell på utøver, med treningsbakgrunn, Tuddelidu. Suzy er, ettersom jeg har forstått, voksen - og sannsynligvis med treningsgrunnlag - treningsopplegg i skolen for ungdom - det er noe helt annet.
Tuddelidu Skrevet 4. oktober 2003 #15 Skrevet 4. oktober 2003 Hvem har sagt at jeg er en skoleungdom? Og har noen sagt noe om min treningsbakgrunn? (Ikke det at det spiller noen rolle her, men uansett...) Det blir også sagt i hovedinnlegget at hun har "begynt å trene nå i høst", noe jeg tolker dit hen at hun ikke er i topp fysisk form fra før av (noe jeg selvsagt kan ta feil i). Men uansett, dette har jeg klippet fra JudoMania online (av alle steder :kgsmil: ) Restitusjonstiden er selvsagt avhengig av hvor hard selve treningsøkten har vært. Andre faktorer som spiller inn er den fysiske og psykiske tilstanden til utøveren, hvilke muskler og organer som belastes og hvilken type trening man gjennomfører. Husk også at en person som har bra kondisjon har kortere restitusjonstid enn en person med dårlig kondisjon. Eliteutøvere innhenter seg på omtrent halvparten av tiden enn en normalt trent person. Kondisjonstrening med lav intensitet og en varighet på omtrent 60 - 90 minutter krever vanligvis restitusjon i 12 - 36 timer. Høyere intensitet medfører lengre innhentingstid. Enkelte treningsformer kan kreve opptil 5 - 6 døgn restitusjonstid. Det er ikke nødvendig med 100% restitusjon før man kan trene neste økt. Omtrent 90% kan i mange tilfeller være nok. Like vel bør man sørge for å restituere seg 100% et par ganger hver uke. Dersom man er såpass seriøs at man legger opp treningen for flere måneder på forhånd, bør man legge inn enkelte uker med fullstendig hvile. Slik jeg tolker dette, ville det kanskje vært en fordel å ta en dag veldig rolig eller hvile, og heller ha en økt i helgen. Ellers vil jeg også legge til, som et lite tips, at kanskje det kunne vært en ide å øke litt på lengden etter hvert? Ta det rolig selvsagt, men ingenting er bedre enn å presse seg selv litt ekstra :kgsmil:
Tuddelidu Skrevet 4. oktober 2003 #16 Skrevet 4. oktober 2003 Hvorfor skulle det forresten være noe annet for en ungdom/skoleelev å trene 5 ganger i uka enn en voksen?
Gjest lekebøll Skrevet 4. oktober 2003 #17 Skrevet 4. oktober 2003 Tuddelidu, jeg regner med at du er skoleelev, siden få voksne har gymlærer. Jeg mener Suzys opplegg er veldig bra. Så lenge hun ikke føler seg overtrent, så synes jeg det er godt lagt opp - og tror ikke det er behov for mer restitusjon. Forskjell på ungdom og voksne: treningsopplegg for unge skal legge vekt på motivasjon. Voksne klarer ofte dette selv.
Tuddelidu Skrevet 4. oktober 2003 #18 Skrevet 4. oktober 2003 Ja, jeg synes også opplegget er bra, jeg prøver bare å komme med et tips. Mange voksne går også på skole, for ikke å snakke om høyskole (f.eks. kroppsøving). Motivasjonen må jeg nok stå for selv, selv om jeg går på skole. Tror heller det er enklere å holde seg motivert for en ungdom, iallefall til en viss grad, da de ofte har mer tilbud om å være med på forskjellige aktiviteter. Men det er nå bare min teori :kgsmil: Men uansett motivasjon eller ikke, så trenger begge restitusjon!
Gjest lekebøll Skrevet 4. oktober 2003 #19 Skrevet 4. oktober 2003 Tuddelidu, da. :smile: Jeg sier ikke at du ikke skal komme med tips - jeg bare kommenterer at jeg ikke er helt enig med deg akkurat nå. Poenget mitt var ikke å stemple deg som "ungdom" fremfor "voksen" - jeg gikk bare ut i fra at du var skoleelev, på bakgrunn av det du skrev. Grunnen til at jeg sier at motivasjon skal være en stor del av kroppsøving for barn og unge, er at det er en stor del av pensum for alle treningsledere. Dermed blir det nødvendigvis mye fokus på dette når det gjelder ungdom.
Tuddelidu Skrevet 4. oktober 2003 #20 Skrevet 4. oktober 2003 Neida, jeg skjønner jo det, blir bare veldig "oppi" dette nå :oops: Synes forøvrig gymlærere er dårlige til å motivere, jeg... :evil:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå