Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg er en ny student med en økonomi som ikke tåler så store forbruk og uplanlagte impulskjøp. Men jeg er ny med dette, og har egentlig ingen anelse om hvordan man gjør dette på smartest mulig måte. Men tenkte hvertfall at jeg skulle lage meg et system med mat hvertfall, og lurte derfor på om noen av dere hadde forslag til hvordan det best lønner seg å gjøre det. Å handle litt hver dag uplanlagt regner jeg med ikke er det mest fornuftige man kan gjøre, og det er stort sett det jeg har gjort hittil. I helga tenkte jeg jeg skulle sette meg ned å skrive et månedsbudsjett/ukesbudsjett (hva er lurest?), og det er bare å komme med tips og inspirasjon! Klarer jeg å holde meg under 2000 kr? Vi er 4 jenter som bor i studentbolig og kan lage middag sammen noen ganger, sånn at vi bytter på hvem som lager middag, så det er jo også en ting å ta i betraktning. (Og enda et ekstraspørsmål; synes dere det er lurere at vi bytter på hvem som betaler middagen, eller at man spleiser på hver middag?)

Takk for det hvis noen svarer, er kanskje litt vanskelig uten at jeg lurer på noe konkret, bare spør om noe jeg absolutt ikke har peiling på, og derfor vet jeg ikke helt hva jeg skal lure på heller!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett deg ned og skriv ukesmenyer, handle inn hver fredag om det er en dag som passer for deg, for en uke av gangen.

Sett av for eksempel en hundrelapp eller to til småting du kanskje har glemt underveis.

Ved siden av ukesmenyen, skriver du ned evnt andre ting du trenger, som oppvaskmiddel, bind/tamponger, shampoo og balsam med mer.

2000kr burde du klare deg på ja.

Skrevet

Å lage ukesmenyer har aldri funka for meg. Jeg vet jo ikke hva jeg har lyst på om 4 dager. Så å handle inn stort en dag har heller aldri vært min greie. Da er det for mye mat som blir kasta fordi det blir ødelagt før jeg rekke rå spise den. Det som derimot passer meg er å gå gjennom reklamebladene når de kommer i posten på mandager og se hva som er på tilbud. Jeg bodde en periode like ved 4 matbutikker og da handla jeg litt her og litt der.

Skrevet

Hei!

Er nok lurt å gjøre som LukaFrost foreslår, følg med på tilbudsvarer. Tror nok det lureste dere kan gjøre er å bli enige om en sum som er passelig å bruke til felles middag, og så lage ut i fra den summen er har til rådighet. Det blir fort uenighet dersom en serverer tomatsuppe og en annen lasagne.. Ellers så kunne dere jo ha en fellekasse som alle betaler inn i hver mnd og som dere bruker på felles middag, toalettpapir, såper ol som dere deler på ellers. Greit å feks ha felles krydder, ketchup og sånt som alle bruker av i stedet for å ha hver sin.

Skrevet (endret)

Vil anbefale dere å spleise på hver middag dere lager sammen. Det kan hende at en venninne lager veldig billig middag en gang, mens annen lager litt dyrere - spørs hva dere skal spise. Så spleis hver gang! Det er mest rettferdig :)

Det er slik jeg og mine venninner alltid har gjort.

Om vi skulle lage taco, så spiste ikke jeg ost og rømme, men det gjorde de andre, og derfor var jeg ikke med på å spleise ost og rømme f.eks. Og jeg og to venninner var de eneste som likte guacamole, så dette spleiset vi tre på f.eks.

Når vi skulle handle middag gikk en eller flere ut og handlet og delte det som var til fellesmiddagen på antall personer som skulle være med på middagen. Dette var enkelt og greit hver gang.

I kjøleskapet hadde vi hver vår hylle og en felleshylle der vi kunne sette hva vi ville. Vi visste jo som regel hvem sitt det var uansett, og alle spiste jo forskjellig så dette ble den beste løsningen. Noen ganger skrev vi navn på, også.

Så hadde vi en liten fryseboks, så om du har det kan det være lurt om du lager for mye mat alene en gang, å fryse det ned. Og når det er gode tilbud kan du/dere kjøpe inn mye og fryse det ned.

Det er ofte lurt å se på gode tilbud som de forskjellige matbutikkene sender ut hver uke. Når det var billig kylling til 29.90 så kjøpte vi det, og når det var billig fisk eller kjøtt så kjøpte vi det. I hverdagen går tiden med til skole, undervisning og selvstudium, så det er vel helst fredag og i helgene man koser seg med god mat uansett.

Det er veldig lurt å ta med matpakke og drikke på skolen, da sparer du MYE penger.

Kanskje du kan handle 2 ganger i uken? F.eks en gang på lørdag og en gang på onsdag - ettersom.

Der jeg bodde hadde vi en boks på kjøkkenet som vi la penger på som gikk til kluter, oppvaskkost, skuremiddel og sånne ting vi trengte til renhold av bad og do og kjøkken og gulv.

Når en oppdaget at vi trengte "en sånn greie man har i doen", så tok hun bare penger fra boksen og kjøpte det. Og om noen oppdaget at vi trengte oppvaskmiddel eller kost, så kjøpte en annen det.

Vi la på 50 kr hver innimellom når det var lite penger igjen i boksen. På den måten slapp vi krangler om hvem som skulle kjøpe ditt og datt, og alle la på like mye penger hver gang.

Så drakk vi en del brus i studietiden, så når vi pantet flaskene la vi disse pengene i boksen også. Det var en del av avtalen. Selfølgelig, viss noen ville beholde sin egen pant fra sine egne flasker, så hadde ingen nektet henne dette.

Vi hadde også vaskeliste, der vi vasket kjøkken, stue, bad, gang og trappoppgang hver vår uke. Våre egne soverom gjorde vi som vi ville med ;)

Det værste var når det gjaldt å vaske opp etter seg på kjøkkenet. Vi hadde en avtale om at alle skulle rydde inn i oppvaskmaskinen etter seg når man hadde rotet eller brukt noe, og at man skulle vaske opp stekepanner, kjeler osv. Men ofte hadde en eller annen dårlig tid, og skulle gjøre det når hun kom hjem, man da glemte hun det. Så noen ganger hopet det seg opp på kjøkkenbenken...og ingen tok på seg ansvaret ;)

Når det gjaldt å vaske klær, så hadde alle hver sine vaskemidler og alle vasket sine egne klær, og vi hadde hvert vårt tørkestativ.

Uhm ... kanskje dette var litt utenfor det du spurte om ... men sikkert kjekt å lese likevel :)

Endret av meridian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...