Gå til innhold

Hvor mye tjener du, og hvor mye bruker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg tjener for godt i forhold til hva jeg sitter igjen med i løpet av en måned...

Inntekten min er ca 13 000 i mnd ca, og jeg betaler en 4000 i husleie og 2000 til andre regninger i mnd. Da er vi oppe i 6000. 2000 går til mat, jeg bor alene, og da har jeg jo 4000 igjen. Jeg skulle liksom putta det på sparekonto, men likevel har jeg ikke noe igjen etter månedens slutt!

Hvordan står det til med dere og budsjettering, noen som har gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ca 29k utbetalt

13000 bolig

4000-5000 mat/spise ute

4000 sparing

1500 forsikringer

5000 tull og tøys

Bufferkonto på 100k så jeg har litt å ta av hvis det kniper.

Er null problem å spare inn penger på mat og tull og tøys. Lever jo bare en gang og har råd til det.

Skrevet

Min inntekt/forbruk er ikke sammenlignbart, men for å svare på siste spørsmålet ditt, når du er alene så burde du absolutt klare å spare en del av de 7000 ja.

I forhold til å budsjettere så er det lurt å ta vare på kvitteringene fra alt du kjøper i en eller to måneder. Så går du gjennom dem, regner ut hvor mye du har brukt på mat, og hvor mye du har brukt på andre ting (hygieneartikler, klær, osv.). Nå ser du kanskje at du har brukt unødvendig mye på ferdigmat og lignende (kanskje du også ofte kaster rester og mat som har gått ut på dato?). Tenk gjennom hva du trenger i løpet av en uke (lag "menyer"), sett opp et realistisk og fornuftig ukesforbruk og så handle inn for en uke, verken mer eller mindre. Blir stor forskjell.. mange som har fått seg en overraskelse der ;)

Se på prisene i ulike butikker, velg det billigste. Mange billigmerker er like bra som de dyre. Lag større middager og frys ned i porsjoner. Dropp brus, kjøp heller konsentrert saft og bland ut om du må ha noe søt drikke. Ikke kjøp vann, gjør det heller til en vane å fylle på en flaske og ha med deg. Ikke kjøp mat/drikke/snop på kiosker og bensinstasjoner, det er dyrt.

osv....

Er mange måter å få mer ut av hver krone, men her var ihvertfall litt. Lykke til :)

Skrevet

Utbetalt ca 57.000 kr i mnd. Sitter igjen med 40,000 kr etter alt basic er betalt.

Skrevet

Typisk mannfolka på KG å hevde seg her med liksomlønna si.

Skrevet

hehe, tar det som et kompliment. Det er faktisk folk som tjener mer enn andre. Er det så utrolig å tjene det jeg tjener da ? Flere jeg kjenner som tjener MYYYE mer enn meg.

Du kunne vel kanskje ha spurt hva jeg drev med før du kommenterte slik du gjorde :)

Skrevet

Har en del venner/fam som tjener rundt det samme som boyboy, så utenkelig er det ikke.

En jeg kjenner driver eget foretak, med 5 ansatte. Går som det knaker og han kan lett ta ut 100k i mnd til seg selv.

Skrevet

Har en del venner/fam som tjener rundt det samme som boyboy, så utenkelig er det ikke.

En jeg kjenner driver eget foretak, med 5 ansatte. Går som det knaker og han kan lett ta ut 100k i mnd til seg selv.

Enig, kjenner flere selv.

Men svaret var jo ikke akkurat relevant for TS sin problemstilling...

Skrevet

Tipset er vel å sette opp budsjett for perioden frem til neste lønning.

Ellers:

* Handle mat stort - en gang i uken.

* Bruk kontanter så mye som mulig - lettere å se hva som går/er igjen.

* Sett opp fast trekk til sparekonto hver måned.

* Ta vare på kvitteringer og hold øye med hvordan du ligger an i forhold til budsjett.

Min inntekt og utgifter er ikke sammenlignbar, så ser ikke behov for å gå noe mer inn på det.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Vel, jeg kjenner ganske mange kvinner og menn som har det samme utbetalt. Hva i all vide verden er så "liksomlønn" med det?

Skrevet

Utbetalt ca 57.000 kr i mnd. Sitter igjen med 40,000 kr etter alt basic er betalt.

Kan jeg spørre hva du jobber med og hvilken utdanning du har?

Skrevet

Jag sparar väl 4500 kr per månad. Tricket för mig är att automatiskt dra pengarna från lönekontot dagen efter lönen kommit in. En del går till långtidssparande i fonder, en del går på vanliga sparkontot och en del går till pensionssparande.

När lönen kommer in och räkningar ska betalas så är det mycket pengar in och ut på samma gång, då märks det inte lika tydligt att jag lägger pengar på sparning i samma veva.

I slutet av månaden är det stor risk att jag har använt pengarna på tull i stället.

Så har jag gjort (men med mindre summor) sedan jag var fattig student, och ökat sparandet med ökad lön.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Kan jeg spørre hva du jobber med og hvilken utdanning du har?

Nå veit ikke jeg hva slags utdanning boyboy har, men dersom du f.eks får deg jobb offshore på rigg, så er ikke dette spesielt vanskelig å dra inn i løpet av en mnd.

Skrevet

Jeg begynner snart i ny fulltidsjobb og vil derfor tjene mye mer enn jeg tidligere har gjort. (Har vært student) Samtidig har jeg flyttet sammen med kjæresten, nå har vi ikke avklart nøyaktig hvor mye jeg skal betale her, og jeg er usikker på hvor mye jeg skal skatte, men jeg håper at jeg kan spare ca 20 000 i måneden. Sparingen vil gå til en solid bufferkonto, BSU samt annen sparing til egenkapital.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg begynner snart i ny fulltidsjobb og vil derfor tjene mye mer enn jeg tidligere har gjort. (Har vært student) Samtidig har jeg flyttet sammen med kjæresten, nå har vi ikke avklart nøyaktig hvor mye jeg skal betale her, og jeg er usikker på hvor mye jeg skal skatte, men jeg håper at jeg kan spare ca 20 000 i måneden. Sparingen vil gå til en solid bufferkonto, BSU samt annen sparing til egenkapital.

Hva slags årslønn er det du har som nyutdannet dersom du kan klare å spare 20.000 i mnd? Med begynnerlønn på 380' i året og 31% skatt, så har jeg rett under 22.000 utbetalt, og jeg synes årslønna mi er relativt bra i forhold til mange andre begynnerlønninger.

Skrevet (endret)

Hva slags årslønn er det du har som nyutdannet dersom du kan klare å spare 20.000 i mnd? Med begynnerlønn på 380' i året og 31% skatt, så har jeg rett under 22.000 utbetalt, og jeg synes årslønna mi er relativt bra i forhold til mange andre begynnerlønninger.

Årslønna vil være på minimum 480 000. Det er snakk om en selgerjobb, og er derfor ikke relevant i forhold til utdanningen min. 480 000 er lønna om jeg selger til budsjett, noe jeg må, ellers vil jeg jo miste jobben. Selger jeg over budsjett, vil jeg tjene mer. :)

Endret av Iah
Skrevet

Har spart 3-4000 i måneden til sparekonto i mange år (Husker ikke eksakt for jeg har nettopp økt beløpet). Dessuten har jeg hatt fast trekk til aksjefond på 300 kr. i en årrekke. Det er ikke allverdens i forhold til lønn, men jeg har i tillegg "spart" ved å betale ned studielån og billån ganske raskt, + at jeg har betalt inn ekstra til boliglånet innimellom.

Har også betalt inn ekstra når jeg har fått skattepenger tilbake og ved utbetaling av feriepenger.

Dermed blir det litt uoversiktlig. I utgangspunktet har jeg imidlertid gjort det samme som Fürstina: sørget for automatisk trekk til sparekonto, og jevnlig litt ekstratrekk til lånene på lønningsdag.

Mitt beste tips kommer i grunnen fra nedbetaling av studielån. Der fikk jeg avtale om å betale inn månedlig i stedet for kvartalsvis. I tillegg økte jeg innbetalingen med et par hundrelapper i måneden i forhold til det jeg måtte betale. Hvis lånekalkulatoren på Lånekassens sider hadde rett så reduserte jeg nedbetalingstiden med nesten 2 år på den måten.

Skrevet

För övrigt:

Jag gillar att ha marginaler, och buffertar. Kanske är jag nervös för något eller överdrivet försiktig, men jag vet också att jag inte har föräldrar eller syskon jag kan fråga om pengar i fall det behövs. Så jag behöver ha buffert för dåliga tider och katastrofer själv.

Hur gör jag:

Varje månad kommer X antal kronor in på lönekontot.

Ca 1/2 av detta för jag över på ett räkningkonto som är gemensamt med maken.

Dessutom sätter jag in en fast summa på ett matkonto i en butik (maken gör samma sak)

Jag sparar en summa till vårt gemensamma sparkonto för på kortare sikt (semester, ny soffa, service av bil etc)

Jag sparar en summa till långtidssparande i fonder/aktier.

Och jag har kanske 1/4 av min utbetalade lön till luncher, kläder, bio, leksaker, kalas, skor till mig och barnen etc.

Vårt räkningskonto är tänkt att ha en marginal för de riktigt DYRA månaderna och jämna ut kostnaderna så månaderna verkar lika dyra.

Våra bolån är amorteringsfria just nu (banken rekommenderar det då vi har renoveringar att göra inom de närmaste åren), vi har rörlig ränta men "betalar fast" en summa till ytterligare ett konto för bolånen., Den summan är nästan dubbel så hög som lånen just nu, och på så sätt sparar vi upp en marginal för räntehöjningar och en buffert för kommande renoveringar.

På så sätt sparar vi pengar i olika högar för olika syften, vi lever lite "fattigare" än vi borde men har marginaler för att räntan går upp, någon blir långtidssjuk och får bara delar av lönen, någon blir arbetslös, eller något riktigt dyrt går sönder på huset.

Till exempel fick jag riktigt dyra tandläkarräkningar för något år sen; totalt 22.000 på 2 månader. Jag är glad att jag kunde betala dem med våra marginaler och inte behövde be familj om lån, lägga upp avbetalning eller dra in på vardagslivet.

Skrevet

Ca. 20 000 utbetalt.

- Husleie, 1000 kr.

- Mobilregning, 500 kr.

- Sparing, 10 000

Bruker ca. 8-9000 på meg selv i måneden. Klær, arbeidsmat osv.. :) (Bor hjemme), skal flytte om ei lita stund, og her er vårt budskjett over det:

Husleie (nedbetaling av lån: 6 000 kr.

Kommunale avgifter: 700 kr.

Strøm: 1000 kr.

Mat: 3000 kr.

Tv, mobil, internett: 1000 kr.

Forsikring: 500 kr

Bensin: 500 kr.

Dette er hva mine faste utgifter blir, da vi deler utgiftene 50/50. :)

Betaler for øyeblikket litt lite skatt, men etter å ha satt opp skatten, regner jeg med å sitte igjen med ca. 6000 kr i måneden, som jeg kan bruke på klær, reise, sparing, frisør osv...

Skrevet

Det var fjernt av boyboy å oppgi månedslønn - og netto...!!

Det betyr at han sannsynligvis betaler minst kr 20.000 i skatt/mnd og at hans brutto mmnd lønn minst er 77.000.

Da har han en brutto årslønn på rundt 1 million.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...