Gå til innhold

Første gang på Bali!

Kremen85

Anbefalte innlegg

Vi er et ungt par som planlegger en 19dagers Bali-tur nå snart.

Skulle gjerne hørt litt om andres erfaring fra stedet, spesielt om følgende:

- Hva som er billigst av å bestille hotell på nett, eller å ordne det selv når man er fremme!?

Nettsider skryter av billigere priser, enn de som hotellene selv operer med. Men er dette sant, eller kan man også forhandle seg til gode priser over disk?

- Når det gjelder flybilletter er jo markedet enormt; og vi har brukt finn, skyscanner, lastminute, osv.

Har funnet tur-retur for under 15.000kr for 2 pers. Syns egentlig prisen er upåklagelig, men vil gjerne høre om noen har tips angående flybilletter også?

- Prisnivå? Har hørt at det er billig å shoppe, spise ute, utflukter, osv. Noen som har erfaring og evnt eksempler?

- Hva "må" vi se/gjøre/oppleve på Bali?

- Hvordan er strendene? Blir bølgene problemer for "vanlig" bading? Haifare? Andre ting?

Håper å få noen svar fra dere som har vært der, eller vet noe om stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var der i oktober, men jeg var der på jobbtur så det er ikke alt jeg kan svare på.

Hvis dere er sporty så vil jeg anbefale dere å dra opp til Ubud, bo der noen netter, og dra på sykkeltur. Et fantastisk landskap! Jeg er ikke av de sprekeste, men turen er lagt opp til at de fleste greier det. Når dere skal være så lenge som 19 dager bør dere dra til en av Gili-øyene, gjerne Gili Trawangan, der det er litt liv og røre. Der bør dere være et par dager. Her er det full avslapping uten biltrafikk!

Sjekk der du kjøper billetten om hva du trenger, vi måtte f.eks. kjøpe visum der nede, så slike ting må du regne med kommer i tillegg.

Det er mange store gode hoteller der nede, men her vil jeg rett og slett anbefale dere å stikke innom et reisebyrå og høre om noen har erfaring.

Det er veldig billig der nede og mange shoppingmuligheter. Men ta turen opp til Ubud, vi bodde på et rått hotell der!! Strendene er flotte, det er bare å bade i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som dere har funnet billetter til en grei pris, men er det lenge til avreise? Er dere tidlig ute, kan dere finne enda billigere billetter. Kilroytravels kan brukes hvis dere er studenter, men på finn kommer vel disse opp som alternativ, mener jeg.

Vil nok anbefale dere å bo i Kuta-området, da der er best utvalg av hoteller. Hvis dere bestiller på nett på forhånd, er det mulighet å "bestille for to uker og bare betale for en" en del nettsteder. Ellers har vi ofte dratt uten mer enn en eller to netter med forhåndsbooking, der er et stort utvalg av bosteder og man får da muligheten til å se hotellrommet før man bestemmer seg. Eneste gangen vi måtte bruke litt tid til å finne egnet hotell, var da vi skulle feire jul der og ville ha høyere standard som "julegave" til oss selv....

Hva må man se?

Surfekurs er moro.

Dreamland - fantastisk surfing, men litt heftig for bading.

Ubud er verdt et besøk, kunst, kokkekurs, musikk og danseoppvisning.

Dykker dere? Fine dykkeforhold, spesielt hvis dere tar turen til Gili Islands (masse skilpadder og hai) eller Amed/østkysten. Også vrakdykking.

Trekking? Vulkanske fjell med soloppgang er vakkert. Langbukse og gode sko bør dere ha med, det er kaldt å starte vandringen høyt til fjells kl. 03-04.

Lovina i nord kan anbefales hvis du vil oppleve delfiner.

Du kan dra på rafting. (har ikke prøvd det selv)

Elefantsafari (litt kommers.....)

Dagstur med båt.

Men det er utrulig deilig å bare tusle ned på stranda en formiddag, nyte sola, spise deilig frikt som blir skrellet og servert på stranda, oppleve verdens flotteste solnedgang, spise nydelig og veldig billig mat.

Kos dere masse!

PS: Ingen haifare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Flere som har noe å komme med?

Planen er å reise ca 1 september.

Har hørt at det er billig med "privatsjåfør-sightseeing" her også? Noen som har prøvd dette?

Og hva med prisnivå på shopping og å spise ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å leie bil med sjåfør er helt vanlig på Bali. Få gjerne hotellet til å komme med anbefalinger på sjåfør, ofte har de en "bror" eller "cousin" som har bil og kjører rundt. Mange private taxier å få tak i. Jeg har en del kontakter der som kan anbefales, hvis du ønsker. Bil med sjåfør for en dag koster fire-fem-hundre kroner, alt etter hvor langt du skal kjøre. De venter gjerne på deg noen timer hvis du skal shoppe, eller henter deg til avtalt tid dagen etter hvis du velger å bli over (feks en natt i Ubud)

Shopping av typiske "turistting" er veldig billig, og du SKAL prute. Saronger, klær, suvernirer, smykker osv koster lite. Fake merkeklær er billig.

Det selges mye originale merkeklær, mye surfeklær til nokså rimelig penge. Å spise ute koster fra 20 kr (lunchrett med øl) til ganske dyrt, alt etter hvor du går.

www.kudeta.net må oppleves! (Fikk ikke til å lage link....)

Endret av reiseglad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Avreise ble noe senere enn planlagt, men er nå fastsatt til 9 September, med hjemreise 29 September.

pga nasjonal ferietid var det vanskelig å finne hotell i Kuta området som vi helst ville. Men etter x-antall mail til hoteller og mye leting etter disse på google-maps; fant vi etterhvert det svært fine jboutique spa-hotel.

Fikk kontakt med daglig leder og han tilbød oss i tillegg gratis oppgradering av rommet.

Et par siste spørsmål:

Noen som har reist hit i september tidligere? Veldig variert fra forskjellige vær-nettsteder med hva slags gjennomsnitt-vær Bali/Kuta-området har i september.

Noen erfaring med hva som lønner seg å gjøre i forhold til valuta?

Er det Indonesiske rupies som gjelder, eller kan det være vel så lett med USD?

Reisefeberen sniker seg innpå... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bry deg så mye med værmeldingene, det er godt klima på Bali og om det regner litt under regntiden, så er det egentlig deilig. Har en venninne der akkurat nå, og jeg hører ikke hun klager på været, nei. Har vært der både i juni-juli, i oktober, november og desember, og det er kun en gang jeg husker det regnet MYE. Det var i desember. (Solbrent ble jeg lell.....)

Ta ut rupir i minibanker eller betal med kort, det gir best kurs. Noen er rå på vekslingskurser :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bali er f-a-n-t-a-s-t-i-s-k!

Var der to uker i sommer med en venninnegjeng. Vi var riktig nok på Kuta og hadde strand- og partyferie. Skal dere dit er en tur innom Engine Room og Bounty Discoteque et must.

Når det gjelder prisnivå er alt patetisk billig. Både spise ute, drikke ute, shoppe, alt av spabehandlinger, taxi osv. Det eneste som koster litt er turistutflukter, men det er fortsatt billig i forhold til europeiske priser.

Vi tok ut rupi i minibanker der nede ettersom vi trengte det. Ikke alle steder tar USD.

Vær forresten obs på at det koster $25 (om ikke jeg husker heelt feil) å komme inn i landet, det må du ha i cash når du lander. Det samme gjelder forøvrig utreise, men da mener jeg du må ha 150k rupi. Fikk forresten et tips om at det kan lønne seg å veksle/ta ut i vekslingsbodene på flyplassen, de skal visstnok ha god kurs. Det fikk jeg selvfølgelig vite etter å ha kommet meg vel inn på Bali.

Vi fløy med Qatar Airways som anbefales på det varmeste. Det er en veldig, veldig lang reise, og du kommer garantert til å bli sliten. Qatar har behagelige plasser selv på økonomiklasse, god mat og god service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Flere som har noe å komme med?

Hei,

Bali er et spennende og flott reisemål etter min mening, men det er selvsagt smak og behag som alt annet. Noen blir betatt av øya ved første besøk og lengter tilbake så snart de kommer hjem, mens andre velger andre reisemål. Har vært på Bali fire ganger men det er fortsatt mye jeg ikke har sett og opplevd. Jeg gir allikevel noen tips jeg kommer på i farten, så får du vurdere utifra ønsker og magefølelsen om tipsene passer deg

Bali er en øy med alt fra vakker natur, severdigheter og opplevelser til sol og strand, full fart og uteliv. Det spørs jo hva du liker og vil oppleve. Kan blant annet anbefale en tur til nord-Bali - fantastisk natur og det ruvende fjellet Kintamani. Bratan Lake som er en innsjø er også severdig. Her ligger også Tanah Lot som er et flott gammelt tempel liggende på vannet.

Kan også anbefale et kveldsbesøk på Hard Rock Cafe i Kuta, her er det flott å sitte med kaldt drikke og noe godt å spise mens man ser på den vakre solnedgangen. Hard Rock Cafe liggger nede ved den berømte Kutastranden som er et populært sted for surfere.

Nå begynner det å bli noen år siden vi har vært der, men du kan allikevel kanskje finne noe flere tips, informasjon og ikke minst inspirasjon på min hjemmeside med noen reisebrev og masse bilder fra Bali :)

http://www.janovebrenden.no/documents/64.html

http://www.janovebrenden.no/documents/62.html

God tur, og er det noe jeg kan svare på er det bare å maile :)

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo fantastisk ut!

Er kjempespente og nysgjerrige nå! Når vi har såpass mange dager der, så håper jeg at vi får tid til å oppleve mye!

Både strand,sol&bad, utestedene som er nevnt, shopping og ikke minst noen form for utflukter.

Kunne også godt tenkt meg å prøvd å fiske tunfisk! Noen som har vært med på sånn havfiske før?

Hørt at det er dyreparker og masse aper på øya. Noen som har opplevd dette og vet hvor man kan oppsøke det?

Surfekurs er også noe som står høyt på lista!

Leser jo mange steder om at det er så fint å surfe ved Kuta. Men hvordan er det da med vanlig bading? Mye voldsomme bølger?

Dessverre hadde vi ikke tenkt på vaksinene før nå. de skal jo tas en viss tid før, og fikk høre at nå var det "for sent" allikevel.

Andre som har dratt hit uten å ta vaksinene og vet noe mer rundt dette?

Det dukker opp nye spørsmål hele tiden og vi er veldig glade for alle svarene deres! Har enda ikke hørt noe spesielt negativt om Bali, men vil gjerne høre det også om noen har noe å tilføye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo fantastisk ut!

Er kjempespente og nysgjerrige nå! Når vi har såpass mange dager der, så håper jeg at vi får tid til å oppleve mye!

Både strand,sol&bad, utestedene som er nevnt, shopping og ikke minst noen form for utflukter.

Kunne også godt tenkt meg å prøvd å fiske tunfisk! Noen som har vært med på sånn havfiske før?

Hørt at det er dyreparker og masse aper på øya. Noen som har opplevd dette og vet hvor man kan oppsøke det?

Surfekurs er også noe som står høyt på lista!

Leser jo mange steder om at det er så fint å surfe ved Kuta. Men hvordan er det da med vanlig bading? Mye voldsomme bølger?

Dessverre hadde vi ikke tenkt på vaksinene før nå. de skal jo tas en viss tid før, og fikk høre at nå var det "for sent" allikevel.

Andre som har dratt hit uten å ta vaksinene og vet noe mer rundt dette?

Det dukker opp nye spørsmål hele tiden og vi er veldig glade for alle svarene deres! Har enda ikke hørt noe spesielt negativt om Bali, men vil gjerne høre det også om noen har noe å tilføye..

Først og fremst, gled deg! Bali er paradis på jord. Studerte der i fire mnd, og saknar det kvar dag! Kunne ha skrive ein laaang tråd, men føler dei andre har fått med seg det meste. Når det gjeld apane, så reiser du til Ubud i apelandsbyen der. Kjempeartig opplevelse, men litt skremmande og ;) Er ikkje slik at dei går fritt i gatene akkurat. Bali Zoo er også ein hit! Ellers når det kjem til bading på strendene (spesielt Kuta beach), så kan bølgene vere ganske ekstreme ja, og med undervannsstrøm og slikt. Var stort sett rødt flagg/svart med hodeskalle kvar gong vi var der, men vatnet var fullt av folk likevel. Såg ein dokumentarserie for ei lita stund sidan som gjekk på nrk2, bondi beach heitte den. Der var det eit par episodar frå Kuta beach, og livreddarane sa at det var den stranda i heile verda der det døydde mest folk pga bølgene, strømmane osv. Samtidig, dette merka eg ingenting til då eg bada der (hadde ofte 2+ i promille òg...), og eg synst ikkje strendene i feks Tyrkia er noko verre.

Utanom dette:

-Ikkje bli stucked i Kuta! Kuta kan du finne på Mallorca, i Tyrkia, Ayia Napa osb. Altså partygate med turistar, fyll, gateboder og spetakkel. Bali har så utruleg mykje meir å by på. Samtidig: festing på Bali er fantastisk! Prøv Apache reaggebar ved sidan av Bounty! Verdas beste plass.

-I seminyak (10-15 min frå Kuta, avhengig av den kroniske rush-trafikken) ligg det ein restaurant som heiter Ku De Ta. Den ligg på niande plass over dei beste restaurantane i heile Asia. Veeldig eksklusiv. Vi betalte vel ca 300-400 kr per person for middag der. Avslutt gjerne kvelden på uteplassen Hu'u. Kjempestilig plass, har vunne ein eller anna pris på Bali men hugsar ikkje kva. Ligg like ved Ku De Ta (to min med taxi). Sjekk også ut gata Oberoi som ligg i Seminyak, der er det mange gode restaurantar (Rumor og Ultimo blant anna) og litt finare butikkar og slikt.

-Dykkekurs: Anbefalar Crystal Divers i Sanur. Dansk intruktør, Else, dødskul dame!

-Ikkje bruk narkotika, dødsstraff ;)

KOS DEG :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da var vi endelig fremme!

Lang flyreise, men fantasisk service på Thai Airways! :)

Er det noen som har noen skreddere å anbefale her?

vi har tenkt oss en tur til Gili-øyene og apeskogen først og fremst. Har noen erfaring med de som driver med disse utfluktene? det kryr jo av ivrige folk som tilbyr disse turene, men er det noen man kan/bør stole mer/mindre på enn andre?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monkey forest besøker du ved å finne en sjåfør for en hel dag som kjører dere til feks. Ubud, risterrassene og Monkey forest på en og samme dag. Organiser turen selv, så kan dere ta pause når dere selv vil bruke den tida dere trenger. Monkey f. er ærlig talt ikke den store attraksjonen...... Unnagjort på en liten halv time, innpåslitne apekatter som drar av deg solbrillene er ikke min greie.

Til Gili kan du gjerne ta en hurtigbåt. Den koster litt, men går fort unna. Jeg har en gang brukt en et slags "sjørøverskip" over til Lombok, det var ganske kult. Masse sand på dekket som du kunne ligge å sole deg på :-)

Gili Air = svært rolig.

Gili Meno = litt mere folk

Gili Trawangan = party og dop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått mange gode tips..

Jeg har vært der tre ganger (3 måneder på skolen)(en måned ferie) (Bodde der 6 mnd med kjæresten min), og har bodd på "hotel Lusa". Ligger veldig sentralt i kuta.

www.hotellusakuta.com/

Er veldig fin beligenhet.. 5 min unna stranda, og 15 min til hovedgata (alt i gåavstand).

Jeg bodde på dobeltrom, og koster ca 200pr natt.. Prisen stemte ihvetrfall med hva som var oppgitt på nettstedet.

Rommet var rent, og du kan få room-service vær dag om du ønsker:) Er fint svømmebasseng med solsenger rundt.

Rommene har også air-condition, og varmtvann. Du kan få internett på rommet og. (

1) Tirta empul- Tirta betyr "hellig vann", og er et tempel hvor mange balinesere kommer for å "rense" kroppen/sjelen. De bader i hellig vann som kommer fra vannkilder. Her er det også et basseng med fisker, og veldig fin natur rundt. Jeg dro hit etter å ha vært ved "Gunung batur" som er en vulkan, er kjempe fint her! og veldig fin utsikt, og du kan dra ned til "lake batur", som er en innsjø rett nedenfor. Passer bra å ta turen til "Batur" og "tirta empul" sammen, fordi det ligger i samme retning.

2) Bali bird park/reptile park (ubud) - her kan du se masse fugler, og reptiler.. du kan også holde store pappegøyer, og øgler og skilpadder:) En annen dyrepark er "Bali safari" veldig populær, har lyst til å dra dit selv men ikke fått gjort det enda:P Her tror jeg du kan ri på elefanter, holde aper, løver.. osv..;) er også en slags lekepark med "berg og dal baner".. har hørt det er bra der iallefall:)

4) Waterboom (Kuta) - om man blir lei stranda, så kan man dra hit en dag:) Jeg syns det var kjempe gøy, men sklier osv..

5) Nusa lembongan (liten øy, ikke så langt fra kuta/denpasar) her er det kjempe fint å snorkle, er kjempe fint å snorkle på bali, og er masse fint å se under vann. Har ikke snorklet der selv, men har prøvd å snorkle vest på bali (negara, kjæresten min kommer derfra), men er ikke så mye å se vest i negara, så tror det er bedre å dra til "Nusa lembongan". Men du burde prøve å snorkle iallefall:)

6) Om du er interessert i surfing, er det kjempe lett å få leid surfeutstyr osv på stranda... men om man vil dra til et profesjonelt sted kan jeg anbefale "rip curl surf school". Var hos dem vi hadde surfeskole da jeg studerte her. Du finner skolen på double 6 beach, rett ved siden av restauranten zanzibar eller blue ocean, om jeg ikke husker feil..

7) Nusa Dua- strand som ligger nærme kuta/denpasar.

8) Kan også anbefale å dra til Lovina, og dra på delfinsafari. Her kan du også bade i varme kilder:)

Var litt av hva alt bali har og by på... gled deg iallefall! Bare å sende en pm om du har noen flere spørsmål.. jeg kan fortelle i det uendelige:P hehe

Endret av Hanneli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi endelig fremme!

Lang flyreise, men fantasisk service på Thai Airways! :)

Er det noen som har noen skreddere å anbefale her?

vi har tenkt oss en tur til Gili-øyene og apeskogen først og fremst. Har noen erfaring med de som driver med disse utfluktene? det kryr jo av ivrige folk som tilbyr disse turene, men er det noen man kan/bør stole mer/mindre på enn andre?

:)

Så nå at du hadde kommet fram=)

Kan anbefale lisa taylor.. ligger i poppies 2:)

vet desverre ikke om noen turistbyråer, siden jeg kun har dratt rundt med kjæresten min=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi har fått mange flotte opplevelser her på Bali! Og tipsene har hjulpet oss masse!

Men første utflukten vår var dessverre ikke en spesielt bra tur. Turen varte i 13 timer (Delfiner i Lovina, to forskjellige templer, hot springs, waterfall, ris terassene osv) og hadde kun et planlagt måltid. Dette spiste vi ikke fordi det var på et virkelig guffent sted hvor alt var skittent. Insektene var i maten allerede før vi fikk den servert.

Allikevel var det en fin opplevelse å kjøre rundt i båt for å se delfinene og gøy å se et tempel + noe av det andre.

Vi valgte heller å følge tipset om leie en taxi neste gang. Da dro vi til Monkey forrest, Bali Zoo, markedet i Ubud, et par kjøpesentre osv. Var mye bedre når vi selv bestemte stoppesteder og vi hadde en virkelig flott dag! :)

Vi ble veldig glade i Geger beach. Syns det var deilig her til en avveksling fra bølgene på Kuta (bor på Dekuta hotell 100m fra Kutastranden). Men dreamland beach var også fantastisk til tross for store bølger! Bildene herfra ser jo ut som de perlene man ofte ser utenpå reisemagasiner osv.

Surfing håper vi å få prøvd litt mer de siste par dagene her. Jeg hadde dessverre et par ganske nylig brukne tær når vi kom hit, og har ikke turt å surfe mer enn en gang i frykt for å ødelegge resten av ferien :P

Bali har vanvittig mye fint å by på, men vi har også fått se mindre fine sider av stedet. Regner med å komme tilbake hit, men frister å utforske andre steder i Asia også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Annonse

Hei:)

Vi er et ungt par som skal dra på jorda rundt reise! Da skal vi innom bali:) 8 netter! Vi tenkte å ta en tur over til Giliøyene? Vet noen hvor disse båtene går fra? Er det praktisk å bo i nærheten av der de båtene går fra? Vi gleder oss masse! Kom gjerne med tips til fine og grei pris hoteller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når drar du?

Jeg skal til Bali i februar. Jeg og kjæresteb min planlegger å dra til Gili:)

Han fant mye informasjon om hvordan man kommer seg dit fra bali, og hoteller osv.. sjekk på http://wikitravel.org/en/Gili_Islands

Ellers så kan jeg oppdatere når jeg kommer hjem igjen:)

Er fjerde gangen jeg er på Bali nå, og du må glede deg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Vi er et ungt par som skal dra på jorda rundt reise! Da skal vi innom bali:) 8 netter! Vi tenkte å ta en tur over til Giliøyene? Vet noen hvor disse båtene går fra? Er det praktisk å bo i nærheten av der de båtene går fra? Vi gleder oss masse! Kom gjerne med tips til fine og grei pris hoteller:)

Her er et par tips:

Båt går fra Padang Bai eller Benoa Harbour, men der er shuttle bus fra de fleste steder, så dere kan gjerne bo i Kuta og bli plukket opp på hotellet og kjørt til båten. Vi har reist med den "sjørøverskta" på denne linken, ganske fin tur:

http://www.gili-paradise.com/go-to-gili-island.php'>http://www.gili-paradise.com/go-to-gili-island.php

Ellers sto det mer om hvordan komme seg over til Gili her:

http://www.gili-paradise.com/

Har også reist med den lokale ferga over til Lombok, litt mere slitsom reise, men likevel en opplevelse, og rimeligste alternativ. Du må ta buss over Lombok da, opp til båthavna i nord, hvor du finner båtanløp til Gili.

Vi bodde på Gili Air, den roligste av øyene. De som er ute etter mere party, bor gjerne på Trawangan. Hotellet vårt på Air het Gili Indah Hotel, rolig og avslappende. Så var vi på øyhopping på de andre øyene, og fikk dykket med skilpadder og hai.

http://www.lombok-network.com/gili_islands/villa_karang.htm

God tur til Bali og Gili Islands!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...