Gå til innhold

Hvor sunn er egentlig YT-drikken med kakaosmak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er veldig glad i YT sin resitusjonsdrikk med kakaosmak. Den smaker fantastisk, og er etter min mening nesten som godteri. Men er den egentlig noe bedre enn vanlig sjokolademelk?

Den inneholder 20 gram protein, 30 gram karbohydrat og 235 kalorier! Føler at det blir litt mye karbohydrater, ettersom det setter i gang fettproduserende hormoner, selv om jeg ikke er på lavkarbo føler jeg at jeg bør holde meg unna det. Har hørt at karbohydrater påvirker fettproduksjonen i mindre grad hvis det inntas med mye protein, stemmer det?

Hva mener dere? Er den grei eller mer innenfor kategorien "snop"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha sammenlignet YT Kakaodrikk med vanlig Litago Sjokolademelk på Tine sine sider, ser det ut som om du like gjerne kan drikke vanlig Litago altså.

YT inneholder en ørliten mengde ekstra mineraler og vitaminer, og ett gram mer med protein per dl, men det er allikevel så mye karbohydrater (og dermed også sukker) at det kan sidestilles med vanlig sjokomelk.

Hvis du vil ha noe med sjokoladesmak og melkeprotein og mineraler etter trening, er faktisk Litago Lettere Sjokolademelk et bedre alternativ :gjeiper:

Her er linker til næringsinnholdet for de tre nevnte drikkene:

http://www.tine.no/produkter/melk/smaksatt-melk-og-milkshake/193647.cms?yt-restitusjonsdrikk-kakao

http://www.tine.no/produkter/melk/smaksatt-melk-og-milkshake/109429.cms?litago-original-sjokolademelk

http://www.tine.no/produkter/melk/smaksatt-melk-og-milkshake/109430.cms?litago-lettere-sjokolademelk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange styrkeutøvere eller fitnessutøvere anbefaler faktisk Litago sjokolademelk i like stor grad som YT. Etter trening er både proteiner OG karbohydrater bra.

Jeg tror du TS bør sette deg litt inn i hva karbohydrater faktisk gjør med kroppen, for du har en ganske unyansert oppfatning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikken er vel ikke "sunn" i den forstand, men etter trening er det bra å få i seg næring fort, og drikken dekker dette næringsbehovet. Det samme gjør antakelig Litago og andre tilsvarende drikker. Banan er også fint rett etter trening, og det inneholder jo langt færre kalorier hvis du er på jakt etter å redusere inntaket av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan er også fint rett etter trening, og det inneholder jo langt færre kalorier hvis du er på jakt etter å redusere inntaket av det.

Derimot inneholder banan bare karbohydrater, og det kan være hensiktsmessig å innta både karbohydrater og proteiner (også litt fett, hentet fra nyere studier) etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder fedme og det å bli slankere så er mitt inntrykk at karbohydrat i kombinasjon med protein er tusen ganger bedre enn karbohydrat alene, grunnet at rent fysiologisk så blir det produsert med fett av karbohydratene når de inntas alene.

Så hvis jeg kutter ut den daglige bananen og det daglige eple så er YR ok? Eller vil YR fortsatt være i samme kategori som f.eks en is eller sjokolade? Er ute etter flat mage nå, så tenker litt utenfor "bare gå i kalori-underskudd"-boksen og vil unngå å "fore fettlagrene" for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YT eller Litago er helt OK ja, da det i motsetning til sjokolade/is inneholder en del protein som er bra etter du har trent, spes. hvis du trener styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karbohydrater-protein=nette karbohydrater.

Dvs 30-20=10 og det er ikke all verdens med mindre du går for ketose.

Litago lett: 7,2-3,5=3,7

3,7X5=18,5

Jeg hadde valgt yt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karbohydrater-protein=nette karbohydrater.

Dvs 30-20=10 og det er ikke all verdens med mindre du går for ketose.

Litago lett: 7,2-3,5=3,7

3,7X5=18,5

Jeg hadde valgt yt..

Så YT er med andre ord ikke så ille? Grunnet høyt protein-innhold i forhold til karbohydrater? Det er ikke heeeelt innenfor godteri/sjokolade-avdelingen? For den er veldig god! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...