Body Lotion Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Hei Jeg startet på skolen i dag, nærmere bestemt studiespesialisering vg3. Jeg vurdere å ta faget religion og etikk som privatist, og lurer på om noen har noen erfaringer om dette? Jeg er bare i "vurderingsfasen", og er defor veldig usikker. Jeg har tatt et annet fag som privatist, men dette var en skriftlig fag. Jeg ble fornøyd med karakteren på den privatisteksamen Er det stor forskjell mellom skirftlig og muntlig? Noen tips? Ble du fornøyd med din karakter? Hvor lang er forberedelsetiden? Noe annet som er verdt å vite? Takk for svar
CoffeeGirl Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Jeg har tatt opp mange fag via Sonans Privatgymnas, deriblant religion og etikk. Nå fulgte jeg riktignok undervisning, men eksamensformen er den samme Etter min mening er muntlig eksamen "enklere" (og bedre!) enn skriftlige, men du er veldig avhengig av å ha en god dag og å kunne snakke godt for deg. Forberedelsestiden var 30 minutter, eksamen varte i ca 20.
Body Lotion Skrevet 19. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2010 Takk for svar Følte du at du hadde god nok forberedelsestid? Hva er det som er viktig å fokusere på av stoffet? Tok du hele pensum på et halvt år eller ett år? Off, jeg er så usikker på om jeg skal ta det som privatist -.-'
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #4 Skrevet 19. august 2010 Jeg fikk toppkarakter på muntlig privatisteksamen etter å ha lest gjennom pensum på en helg. Det kan godt hende jeg hadde flaks med sensor og oppgave, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd. Fikk en halvtime på å forberede meg. Tror uansett ikke det skal være vanskelig å få en god karakter hvis man forbereder seg godt og kan stoffet. Forbered deg på å sammenligne religioner og livssyn, vurdere forskjeller og likheter mellom sentrale idéer, verdigrunnlag, kvinnesyn osv.
Body Lotion Skrevet 22. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2010 Takk for svar :D Hva slags oppgave fikk du / dere? :] Når var det du / dere hadde eksamen? November?
sjøhest Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Hvis du har greie karakterer fra før, så er det sikkert ikke et problem. Har også tatt fag som privatist og fått 4 uten å lese nesten.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #8 Skrevet 15. september 2010 Fristen for å melde seg opp til privatisteksamen går ut i dag!
Body Lotion Skrevet 15. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. september 2010 Fristen for å melde seg opp til privatisteksamen går ut i dag! Jeg vet :O - men takk for at du sa i fra Har meldt meg opp o.O' Håper ikke jeg kommer til å angre. Uff -.-' Noen som har peiling på hvor jeg kan finne eksempeloppgaver på en muntlig eksamen i Religion og etikk? Har søkt litt rundt på udir.no, men finner ikke noe :]
cornflake girl Skrevet 18. september 2010 #10 Skrevet 18. september 2010 (endret) Jeg vet :O - men takk for at du sa i fra Har meldt meg opp o.O' Håper ikke jeg kommer til å angre. Uff -.-' Noen som har peiling på hvor jeg kan finne eksempeloppgaver på en muntlig eksamen i Religion og etikk? Har søkt litt rundt på udir.no, men finner ikke noe :] Heia Jeg tok privatisteksamen i religion og etikk nå i vår. Gikk så fint atte Du får nok ganske smale oppgaver, dvs om enkelte spesifikke temaer. Ett tips som ble gitt over her vil jeg henge meg på, øv deg på å sammenligne ulike religioner og livssyn, og se etiske modeller i lys av religion, etc. Jeg fikk en oppgave om å 1 - redegjøre for tre etikk modeller (husker ikke hvilke, men tror den ene var Kant, og en av Løgstrup), også fikk jeg en liten tekst som jeg leste under forberedelsestiden, hvor jeg skulle vurdere om mennesken i historien handlet etisk riktig i følge de ulike modellene. Hørt andre som har fått i oppgave å f.eks. sammenligne menneskesynet i kristendommen og islam, o.l. Er ikke så mye fakta som må pugges egentlig, mest det å ha en forståelse for faget. Jeg hadde omtrent ikke lest (hadde 7 avndre eksamener også det semesteret, så religion og etikk ble litt nedprioritert), men rakk fint å lese meg opp under forberedelsestiden! Men er en ide å vite hvor de ulike tingene står i boka, da Så tips: Les igjennom hele greia en eller to ganger, ikke gidd å pugg, men om du får noen tanker underveis mens du leser, skriv de på post it lapper og plasser inne i boka. Lykke til! (og eksempleoppgaver finner du nok ikke, de lages lokalt. Dvs, av eksaminator) Endret 18. september 2010 av cornflake girl
Body Lotion Skrevet 21. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 21. september 2010 Tusen tusen tusen takk :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå