Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråden burde vel helst havnet under Samliv og relasjoner, og barn og familie i samme slengen såvel som her i Økonomi avdelingen. En jente, som vi kan kalle nesten-venninne/godt bekjent, har satt i gang pengerulla så det holder i det offentlige. Jeg har kjent henne litt siden hun ble gravid, og til barnet i dag er 7 måneder gammelt. Hun bodde fra start sammen med barnefaren som ikke hadde jobb. Selv slet hun med å finne jobb, og da hun ble gravid ga hun like godt opp. Men da barnet ble født hadde de ikke penger til å få det til å gå rundt.. Barnefaren flyttet vekk fra henne, eller i allefall på papiret, men flyttet uoffisielt rett inn igjen. Flere ganger har hun fortalt meg hvor praktisk det der siden hun pga det fikk overgangsstønad og også noen andre tillegg jeg ikke helt husker. På toppen av det hele vet jeg at de fester flere ganger i uken, og overlater barnet til bestemoren. Hun er den som satte meg i kontakt med den jenta i første omgang, hun er min nærmeste nabo. Jeg prater ofte med henne over gjerdet og får inntrykk av at hun ofte er sliten. I blant har jeg sagt i fra til min venninne og liksom kommentert at Lillegutt ofte er på besøk hos bestemor, så koselig :) Jeg tror ikke hun tenker over hvor ofte han er der. Hun har av og til spurt meg til råds om ting som økonomi, og hvordan hun skal gjøre det med jobb, barnehage og eventuelle studier, men jeg ser ikke for meg at hun får noe løsning på det hele før hun slutter å svindle staten og tar i et tak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En liten telefon til NAV hadde jeg i hvertfall tatt..

Skrevet

Ring NAV og tips de om at damen og barnefar faktisk er samboere, selv om han på papiret bor et annet sted. Trygdesnylteri har jeg virkelig ikke sansen for, altså!

Skrevet

Ring NAV og tips de om at damen og barnefar faktisk er samboere, selv om han på papiret bor et annet sted. Trygdesnylteri har jeg virkelig ikke sansen for, altså!

Enig!

Skrevet

Enig! :nei:

Skrevet

Hva med ting mennesker har fortalt dere i fortrolighet? Har dere ingen selvrespekt lengere? Sladrehanker burde selv bli angitt dersom de gjør noe galt.

I stedet for å sladre til nav så burde du heller kanskje hjelpe henne og skaffe henne en jobb?

Skrevet

Når hun med viten og vilje, og i vinnings hensikt, oppgir feil info til Nav bryter hun faktisk loven. Vår trygdesystem er til en viss grad basert på tillit, og det er umulig å kontrollere all info som oppgis ved søknader m.v.

Jeg ville meldt dette til Nav, jeg er tilhenger av at loven følges og liker ikke at andre svindler til seg velferdssamfunnets goder. Og mine skattepenger, som skal gå til de som har rett på de.

Heldigvis har Nav kontroll etter hvert litt ganske så dyktige, og de undersøker både etter tips og ved stikkprøver. Selvrespekt? Spør hun som svindler hvordan det er med den saken.

Skrevet

Så barnefaren bor altså på en annen adresse men er mye på besøk hos barnemoren? Eller har han bare oppgitt adressen til en kamerat og bor i skjul hos barnemoren?

Kan du ikke prate med barnemoren først?

Hvis det er umulig, kan du prate med bestemoren?

Jeg syns det ville være synd om de kom i fengsel, for det vil gå utover barnet som i dette tilfellet er uskyldig. Jeg er sååå imot å ta fra foreldre barn når man egentlig ikke må. Mange barn som har blitt traumatisert pga dette...

Skrevet

Så barnefaren bor altså på en annen adresse men er mye på besøk hos barnemoren? Eller har han bare oppgitt adressen til en kamerat og bor i skjul hos barnemoren?

Kan du ikke prate med barnemoren først?

Hvis det er umulig, kan du prate med bestemoren?

Jeg syns det ville være synd om de kom i fengsel, for det vil gå utover barnet som i dette tilfellet er uskyldig. Jeg er sååå imot å ta fra foreldre barn når man egentlig ikke må. Mange barn som har blitt traumatisert pga dette...

De kommer nok ikke i fengsel, men må som oftest betale tilbake beløpet de feilaktig har fått. Ingen barn som blir fratatt foreldre på grunn av trygdesvindel ;)

Skrevet

Denne tråden burde vel helst havnet under Samliv og relasjoner, og barn og familie i samme slengen såvel som her i Økonomi avdelingen. En jente, som vi kan kalle nesten-venninne/godt bekjent, har satt i gang pengerulla så det holder i det offentlige. Jeg har kjent henne litt siden hun ble gravid, og til barnet i dag er 7 måneder gammelt. Hun bodde fra start sammen med barnefaren som ikke hadde jobb. Selv slet hun med å finne jobb, og da hun ble gravid ga hun like godt opp. Men da barnet ble født hadde de ikke penger til å få det til å gå rundt.. Barnefaren flyttet vekk fra henne, eller i allefall på papiret, men flyttet uoffisielt rett inn igjen. Flere ganger har hun fortalt meg hvor praktisk det der siden hun pga det fikk overgangsstønad og også noen andre tillegg jeg ikke helt husker. På toppen av det hele vet jeg at de fester flere ganger i uken, og overlater barnet til bestemoren. Hun er den som satte meg i kontakt med den jenta i første omgang, hun er min nærmeste nabo. Jeg prater ofte med henne over gjerdet og får inntrykk av at hun ofte er sliten. I blant har jeg sagt i fra til min venninne og liksom kommentert at Lillegutt ofte er på besøk hos bestemor, så koselig :) Jeg tror ikke hun tenker over hvor ofte han er der. Hun har av og til spurt meg til råds om ting som økonomi, og hvordan hun skal gjøre det med jobb, barnehage og eventuelle studier, men jeg ser ikke for meg at hun får noe løsning på det hele før hun slutter å svindle staten og tar i et tak.

Gjengs mening her på kvinneguiden er at om noen stjeler, svindler, myrder, voldtar eller gjør noe som helst ulovlig, så har du til helvete å holde nesen din unna deres saker!

Jeg derimot vil påstå at her tar du telefon til NAV med engang, forbanna snyltere og avskum er dem! Mange som snylter på staten i dag, og på kvinneguiden er det tydeligvis mange som mener det er helt greit.

Ikke rart at vi har veldig mange trygdede i dette landet!

Skrevet

De kommer nok ikke i fengsel, men må som oftest betale tilbake beløpet de feilaktig har fått. Ingen barn som blir fratatt foreldre på grunn av trygdesvindel ;)

Jeg meldte et familiemedlem for å gjøre akkurat det samme som TS beskriver, det ble 30 dager fengsel.

Skrevet

Han fengsles ikke, hun fengsles om hun har svindlet mer enn grunnbeløpet som pr dags dato er drøyt 75 tusen. Rettspraksis er streng på dette, nettopp fordi det handler om fellesskapets midler. Og siden barnet har en tilgjengelig far vil ikke det at hun er mamma bli særlig vektlagt i straffeutmålinga. Beløpet må alltid tilbakebetales, og det kan være tøft nok siden det nesten alltid er penger som er brukt opp.

Skrevet

Ikke ring til nav. Lever heller et anonymt brev til henne der hun får sjangsen til å ordne opp dette selv, altså, at hun må si til nav at hun og barnefaren har flyttet sammen igjen. og viss hun ikke gjør dette vil du anmelde henne.

Skrevet

Jeg ville nok meldt i fra, men ha også i bakhodet at det er ikke sikkert du vet hele historien. Hu er som du selv sier en nesten-vennine/godt bekjent. Og det er ikke sikkert hu har fortalt alle sidene ved saken. Men det finner vel NAV ut hvis de tar en nærmere titt.

Skrevet

Sånne som med viten og vilje ljuger til seg penger de ikke har rett på fra NAV er grunnen til at mange andre som virkelig sliter må kjempe seg gjennom systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...