Gå til innhold

Leie leilighet med betingelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer betalte for 3 uker siden depositum for en leilighet som er helt perfekt - sånn foruten at den ikke er ferdig oppusset. Det var bare et par dagers arbeid gjenstående, og utleier lovte at det hele skulle være ferdig om 2 uker så vi kunne flytte inn den 15. august. Siden det var et "oppussingsprosjekt" betalte vi minimalt med depositum (tilsvarende en måneds husleie) og det er alt som er betalt foreløbig. Leieavtale er heller ikke underskrevet.

Så langt er èn av de 4 tingene på listen over ting som måtte fikses, gjort. Vi har gitt husleier ny "frist" til fredag, men tviler på at alt vil være ordnet innen den datoen. Vi ser derfor for oss 3 alternativer, og lurer vel mest på om dere, i huseiers sted, ville godtatt 2 av disse. Første alternativ er det vi håper han IKKE velger, for da står vi husløse, men kommer selvfølgelig til å la ham velge det også...

1) Gi oss depositumet tilbake, vi finner oss en ny leilighet.

2) Vi flytter inn med avtale om at alt skal være fikset innen utgangen av neste måned. Så lenge huset ikke er fikset ift. avtale, betaler vi ikke husleie (han har allerede lovt oss september gratis). Så om det fikses i september, begynner vi å betale i oktober, etc.

3) Vi flytter inn med avtale om at vi får avslag i husleie tilsvarende det beløpet det vil koste oss å få det manglende oppussingsarbeidet fullført (av fagfolk). Feks. om det koster oss ca 15000 å få det fullført, slipper vi 3 måneders husleie, etc. Vi har ikke fått noen prisoverslag enda men skal sjekke det i morgen.

Tviler sterkt på at han klarer å finne noen andre som vil ta leiligheten umiddelbart når den fremdeles har disse manglene, men samtidig står vi husløse 1. september om han ikke godtar alternativ 2 eller 3.

(For informasjon, det som må fikses er - mangler vinduer i et rom (inkludert karmer), manglet varmsvannbereder (fikset), manglet rekkverk på veranda (påstartet, ikke fullført), en dør som må blokkeres eller skiftes.)

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg tror i dette tilfellet, men generelt vet jeg at man ikke betaler depositum før leiekontrakt er underskrevet. Da går man i banken og oppretter en depositumskonto (banken skal se kontrakt), utleier betaler 800 kr som det koster å opprette en slik konto og når leieforholdet avsluttes avsluttes også kontoen. Leietager får rentene.

Dette er vanlig prosedyre. man bør ikke betale depositum før man flytter et sted og ihvertfall ikke før kontrakt er underskrevet.

Men jeg håper det løser seg for dere.

Skrevet

Vi bor ikke i Norge for tiden; dette er visstnok vanlig prosedyre i dette landet (depositum idet man sier man vil ha leiligheten, kontraktskriving ved innflytting). Vi har kontrakt på at han har mottatt depositum.

Skrevet

Ja, da må du jo se på lovene til landet du er i, og hva som er normalt der. Eller fortelle oss hvor dere er.

Skrevet

Typisk utleiere å sløve med sånne ting med en gang de får leid ut. MAS, MAS og MAS. Utleier kommer ikke til å gjøre noe med det med mindre dere henger på ham til han får jobben gjort.

Skrevet

Typisk utleiere å sløve med sånne ting med en gang de får leid ut. MAS, MAS og MAS. Utleier kommer ikke til å gjøre noe med det med mindre dere henger på ham til han får jobben gjort.

Selv om jeg er utleier selv må jeg nesten bare si meg enig i dette. Selv om jeg selvfølgelig ikke er sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...