Gå til innhold

Se, her er ni-åringen med pappa på jobb

Cuckold

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2010/08/18/nyheter/innenriks/trafikkulykke/13007619/

Niåringen som fikk stå bakpå pappas søppelbil hadde sikkert aldri hatt det så morsomt før, men dette er jo helt i strid med dagens syn på hvordan barn skal skjermes for alt som er farligere enn å sitte bak en PC-skjerm eller delta i organiserte fritidssysler. Overingeniør Torodd Jansen fortjener antagelig en pokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krisemaksimering.

Jeg er mer skeptisk til foreldre som ikke engang forventer at ungene skal ta seg småjobber/sommerjobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt det er mange som aldri burde ha barn.

Nå synes jeg ikke det er innlysende at denne pappaen må tilhøre disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke det er innlysende at denne pappaen må tilhøre disse.

Du må huske på at det er mange som lever under den oppfatningen at 'barneoppdragelse' og 'foreldreansvar' skal være ensbetydende med at barnet har en silkeglatt oppvekst strippet for både utfordringer og skrubbsår. Dersom barnet knekker benet eller får en følelse av å befinne seg i fare så har man feilet som forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Vel... Dette er en jobb med betydelig klemfare. Både under tømmin og kjøring (rygget over f.eks.) Samt faren for å falle av bilen i fart. Selv fall i lave hastigheter er veldig farlige, spesielt for barn som ikke har fullt utviklet apparat for konekvenstenking.

Slik sett er jeg enig i at å ha denne ungen med på denne jobben var en feilaktig avgjørelse.

Jeg er ingen hysterisk forelder. Jeg har mine unger med på fjellturer i bratt terreng, støtter og pusher ungen i sine idretter der én av idretten ar høyt skadepotensiale (langt forbi fotball og ishockey). Jeg fikk klager i barnehagen av andre foreldre fordi jeg lot mine unger klatre alt for høyt i trærene. men alt dette er situasjoner der ungene ha full kontroll på situasjonen og selv bestemmer hva som skal skje når. Det gjør en ikke bak på en søppelbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel... Dette er en jobb med betydelig klemfare. Både under tømmin og kjøring (rygget over f.eks.) Samt faren for å falle av bilen i fart. Selv fall i lave hastigheter er veldig farlige, spesielt for barn som ikke har fullt utviklet apparat for konekvenstenking.

Slik sett er jeg enig i at å ha denne ungen med på denne jobben var en feilaktig avgjørelse.

Jeg er ingen hysterisk forelder. Jeg har mine unger med på fjellturer i bratt terreng, støtter og pusher ungen i sine idretter der én av idretten ar høyt skadepotensiale (langt forbi fotball og ishockey). Jeg fikk klager i barnehagen av andre foreldre fordi jeg lot mine unger klatre alt for høyt i trærene. men alt dette er situasjoner der ungene ha full kontroll på situasjonen og selv bestemmer hva som skal skje når. Det gjør en ikke bak på en søppelbil.

Jeg skal være med på at det denne faren gjorde ikke var helt uproblematisk, jeg ville ikke kritisere moren om hun hadde innvendinger, men når en fremmed mann tar opp kamera for så å gå til pressen vidner det om et hysteri som ikke er til barns beste. Dette dreier seg altså ikke om et barnehagebarn, gutten var ni år. Da jeg var på den alderen klatret jeg i høye trær og syklet på tohjulssykkel. Det er ikke sikkert søppelbilen kjørte raskere enn det gutten og kameratene normalt pleier å sykle. Og han kunne ha slått seg enda mer om han falt ned fra et tre.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen hysterisk forelder. Jeg har mine unger med på fjellturer i bratt terreng, støtter og pusher ungen i sine idretter der én av idretten ar høyt skadepotensiale (langt forbi fotball og ishockey). Jeg fikk klager i barnehagen av andre foreldre fordi jeg lot mine unger klatre alt for høyt i trærene. men alt dette er situasjoner der ungene ha full kontroll på situasjonen og selv bestemmer.

Høres bra ut :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Jeg kan være med på at barn utsettes for betydelig klemfare bakpå en søppelbil, samt en reell fare for å bli rygget over. Treklatring er jo også en aktivitet barn tar initiativet til selv. Men når det gjelder faren for å dette av (eller ned), kan jeg ikke se at treklatring skal være så mye bedre enn å henge bakpå en søppelbil. Begge steder får det konsekvenser hvis man mister taket, dette gjelder jo også i høyeste grad fall i bratt terreng. Henge bakpå en søppelbil kan synes mer kunstig enn å henge i ett tre (mye lettere å dokumentere for barnevernet er det også), men man gjør stort sett det samme i ett tre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter virkelig ikke hva som er problemet. Søppelbiler suser ikke akkurat gjennom gatene når de henter søppel. At øvrigheta er tvunget til å reagere på at regelverket ikke er overholdt, er så sin sak. Men den knehøna som tok opp filmen og gjorde seg geskjeftig, skjønner jeg overhodet ikke. Og ikke de bekymrede røstene her på forumet heller. Guttungen hadde sikkert en artig opplevelse sammen med pappaen sin, og var nok ikke i større fare enn om han hadde lekt i et klatrestativ. Lurer på hvor lenge det er til man mener at det eneste forsvarlige er å la barna vokse opp i polstrede celler, iført hjelm og knebeskyttere. Just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

...klippe litt..

Lurer på hvor lenge det er til man mener at det eneste forsvarlige er å la barna vokse opp i polstrede celler, iført hjelm og knebeskyttere. Just in case.

Å pakke inn barna er nok gunstig for den fysiske helsa på kort sikt, med det fører bare til andre, mindre synlige problemer. Det er en sammenheng mellom overbeskytting av barn, og senere psykiske problemer, det er jeg overbevist om. De som overbeskytter barna fratar dem muligheten til erfare ting. Man kan ikke bare si til ett barn at vannet er for kaldt å bade i, det må erfare at det er for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerte også på den saken der med litt blandede følelser. Guttungen hadde det sikkert storveis når han fikk være med pappa på jobb og stå bakpå bilen og jeg tror det er mye som kan forårsake mer skade enn å ramle av en søppelbil. Mulig de er særs trege her jeg bor men de bryter ikke akkurat lydmuren når de kjører.

Og jeg tviler på at gutten fikk stå der ved rygging eller når det var bevegelige deler i sving.

Men så er det jo det med HMS som enhver arbedsplass har. Tviler på at det er tillatt å ha barn så nær maskinelt utstyr som det der og det sto jo også i artikkelen at det manglet en eller annen form for sikringsbøyle på den bilen. Og er det egentlig lov å ta med barn på jobb når man arbeider hos et renovasjonsselskap? Så slik sett kan jeg forstå reaksjonene i forhold til lover og regler og arbeidstilsyn.

Men tror gutten hadde det helt topp og at reell risiko var minimal. Far holdt nok et øye med poden.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror gutten hadde det helt topp og at reell risiko var minimal. Far holdt nok et øye med poden.

Hvor god sikt tror du faren hadde når han kjørte søppelbilen?

Er ikke lett å se det som står bakpå.

Synes ikke et barn har noe der å gjøre. I tillegg til å falle av er det jo også klemfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke et barn har noe der å gjøre. I tillegg til å falle av er det jo også klemfare.

Såvidt jeg kunne se fra bildet så sto vel faren bakpå også - på andre siden av bilen. Klemfaren inntreffer vel hovedsaklig når bilen løfter og tømmer dunker og da står de etter det jeg har sett ved siden av bilen, men klart - arbeidstilsynet ville nok hatt et og annet å si om dette her. Jeg er enig i at barn legalt sett neppe har noe der å gjøre (uten at jeg kjenner forskrifter og retningslinjer for renovasjonsarbeid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det var faren som kjørte og en annen kollega som stod bak sammen med han.. Men det spiller ingen stor rolle hvem som stod hvor.

Poenget var egentlig at sjåføren har dårlig/ingen oversikt over det som skjer bak. Hvis gutten detter av mens han rygger - hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemfare? Hvor da? Det er ikke klemfare med mindre han klatrer opp i kompaktoren mens noen opererer det hydrauliske panelet, noe som ikke kan gjøres med mindre bilen står i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var faren som kjørte og en annen kollega som stod bak sammen med han.. Men det spiller ingen stor rolle hvem som stod hvor.

Poenget var egentlig at sjåføren har dårlig/ingen oversikt over det som skjer bak. Hvis gutten detter av mens han rygger - hva skjer da?

Mens han rygger i 60? Rygger søppelbiler, der du kommer fra? Her i byen ser man ikke noe til det. De kjører til fortauskanten, stopper, henter søppel, og kjører videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her utvikler man nye premisser underveis for å gjøre en fjær til fem høns. Det står ingenting i artikkelen om at denne sjåføren var så uforsiktig at han til og med kunne få seg til å rygge med folk bakpå. Inntil det har kommet informasjon om noe annet får vi tro at dette foregikk på normalt vis, slik vi ser de kjører når de er innom en gang i uken. Og det stod altså en annen mann bakpå bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...