Gå til innhold

Hva karakteriserer et godt forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært samboer i fem år nå, og føler det mangler noe viktig i forholdet vårt.

Interessert i å vite hva andre legger vekt på i et forhold....

tror aldri jeg har vært i et forhold som har vært helt bra....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først er det vel viktig at du selv klarer å "identifisere" hva det er, dette viktige, som du selv mener at mangler i forholdet - det som du savner.

Skrevet

Jeg kjenner meg sånn igjen. Alltid er det et eller annet som ikke er bra i mine forhold. Begynner å lure om det er meg det er noe i veien med. Jeg gikk fra min eksmann pga null kommunikasjon. Han taklet ikke ta en samtale. Fant meg en ny som jeg synst var fantastisk på alle måter, men for han er ikke lidenskap viktig svært lite opptatt av sex.

Jeg ser på andre som gjør alt sammen. Reiser på turer, tur i fjelle, går ut å spiser, fester og inviterer venner på besøk og er et godt team på alle områder og det er slik jeg også vil ha det. Vi har kun vært sammen i 1 år. Jeg har vært tolomodig og det er noe som holder meg igjen og jeg er livredd for å angre om jeg gjør det slutt, men har det jo ikke helt bra :(

Skrevet

Tror ingen forhold er perfekte, det nekter jeg å tro. Jeg vil si at vi har et sunt og godt forhold, selv om vi krangler til månen lyser enkelte ganger, men kjeg tenker at det er viktig hvordan en selv har det i forholdet. kommunikasjon, humor, osv. ser hvandre. Vi har begge samme type jobb som gjør at vi ikke får vært så sosiale og er gjerne utslitte i helgene. ikke mye sammenkomster på oss.

Vi er med på fester i ny og ne. hender vi koser da i stedenfor med hjemmelaget/bestilt mat og litt vin. Eller kino.

Men jeg kan sikkert samle opp masse som jeg gjerne skulle hatt mere av, samme med kjæresten sikkert, men prøver å sette så mye pris som mulig på det som er mulig å få ut av oss to.

Om noen forstod hva jeg mente...

Skrevet

Det jeg liker med forholdet vårt er at vi tillater hverandre å være individer. Samtidig som vi står sammen om ting når det trengs. Jeg vet han støtter meg i mine valg, og jeg hans. I tilleg stoler vi på hverandre, og vet hva vi har i bunnen, derfor gjør det ingenting om vi krangler om ting eller ikke har de lange dype samtalene på plass hver dag, for vi vet at vi har hverandre hvis vi trenger det.

Jeg syns det er viktig å ikke "spise opp" den andre parten..

Men hva som er viktig for folk er jo så forskjellig. Du må nesten bare tenke over hva du trenger for å ha det bra :jepp:

Gjest Consensio
Skrevet

Et godt forhold er når det er gjensidig forståelse og respekt i tillegg til at man elsker hverandre.

Det betyr ikke at alt er en dans på roser. Jeg og mannen min har perioder hvor vi går hverandre på nervene, småkrangler og trenger noen timer hver for oss, men i bunnen er det likevel respekt og forståelse.

Kommunikasjon er også en viktig faktor, det å kunne prate med hverandre uten å anklage, kjefte, kritisere med mer, men prate med hverandre, dette gjelder andre mennesker også, på en måte som gjør at dialogen ikke blir fylt av misforståelser og frustrasjon.

Skrevet

Kan man le av det meste sammen- til og med av hverandre når en har hatt en krangel, sitter og furter, og skuler bort på den andre- og spruter ut i latter en halvtime senere fordi det hele egentlig kanskje var en bagatell, ja da kommer man ganske så langt...

Skrevet

Det jeg liker med forholdet vårt er at vi tillater hverandre å være individer. Samtidig som vi står sammen om ting når det trengs. Jeg vet han støtter meg i mine valg, og jeg hans. I tilleg stoler vi på hverandre, og vet hva vi har i bunnen, derfor gjør det ingenting om vi krangler om ting eller ikke har de lange dype samtalene på plass hver dag, for vi vet at vi har hverandre hvis vi trenger det.

Jeg syns det er viktig å ikke "spise opp" den andre parten..

Men hva som er viktig for folk er jo så forskjellig. Du må nesten bare tenke over hva du trenger for å ha det bra :jepp:

skriver meg på her :)

Skrevet

Kan man le av det meste sammen- til og med av hverandre når en har hatt en krangel, sitter og furter, og skuler bort på den andre- og spruter ut i latter en halvtime senere fordi det hele egentlig kanskje var en bagatell, ja da kommer man ganske så langt...

....ønske, ønske......

Det var veldig godt sagt...

Skrevet

....ønske, ønske......

Det var veldig godt sagt...

Skrevet

Alle forhold har mangler! Tror det viktigste for meg er at begge parter er med og jobber for forholdet, uansett hva som trenger å jobbes med. Kjæresten min er ikke så flink til å snakke om vanskelige ting så jeg må liksom lirke ham til å komme på glid, men han er ikke redd for å få frem ting som er viktige. Vi har mye latter sammen, trives med å være med hverandre, har omsorg, hjelper hverandre hvis det er noe, det er så mange ting som er med og gjør et forhold bra. Ikke minst det at vi ikke dveler ved ting men legger dem bak oss og lar det være fortid.

Skrevet

Kan si litt om hva jeg legger i et dårlig forhold for dem har jeg hatt noen av:

-dårlig kommunikasjon, hater å snakke om følelser/forhold/problemer

-sårer hverandre og mister respekten og sexlivet

-bruker maktmiddel for å få den andre til å krype

-ser problemene tidlig men tror dette vil løse seg

-begrense frihet

-dobbelkommunikasjon

-går før en krangel er ferdig, den andre sitter igjen med mye frustrasjon

-jeg må bli flinkere til å sette grenser

Hva jeg ønsker hos en partner:

-bli tatt på alvor

-snakke ofte om følelser

-masse humor

-gir meg frihet

-gjensidig forståelse

-møtes på halvveien

-avslutte en krangel før natten kommer

-må ha selvtillit og være trygg på seg selv

-se meg

Trulte

Gjest MikeWaters
Skrevet

Mye som er viktig i forhold som fungerer over langen, men noen nøkkelpunkter er ofte:

- Mye og god kommunikasjon

- Felles opplevelser

- Felles verdigrunnlag

- Respekt, toleranse og en følelse av likevekt

- Bevegelse, stillstand dreper de fleste forhold

- Erfaring fra tidligere forhold

Skrevet

God kommunikasjon

Fortståelse

Tilgivelse

Humor

Minst èn felles interesse

Skrevet

Jeg tipper du,ts, ser etter en beskrivelse i denne tråden som kanskje setter fingeren på det du kanskje mangler i ditt forhold ??

Derfor åpner du en tråd om karakteristikker for et godt forhold.

Du har fått mange gode detaljerte svar, men overordnet for meg personlig så er et godt forhold :

-når man respekterer hverandre

-man er likeverdig

-det finnes en åpenhet og ærlighet i forholdet

-det er god kommunikasjon

-man viser sine ydmyke sider og kjærlighet til partner

-man har omsorgsfølelse

Tillit,engasjement og sterke ønsker er en kraft, denne kraften kan dyrkes i et forhold som har de rette ingrediensene.

Det er med på å skape en god balanse mellom partnerne.

Mye av dette høres kanskje ut som floskler, men det er sannheten i et velfungerende forhold. Hvordan handlingene og uttrykk vises er jo helt individuelt sammen med opplevelsene man har.

For deg er det kanskje snakk om hvilke ønsker du har om forholdet ditt, og hvilke behov er det som IKKE tilfredsstilles i forholdet ? Gjennom litt tankebearbeiding her, og rette ord på rett følelser vil gi deg og partneren din et grunnlag for en samtale ihvertfall.

Skrevet

Veldig enig i dette: -Bevegelse, stillstand dreper de fleste forhold

Og dette: -man viser sine ydmyke sider

Meget viktig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...