Gå til innhold

Lesvos - typisk gresk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det står at man der kan oppleve det ekte Hellas, osv. Er det noen som har vært der og kan fortelle litt om det?

Hadde satt stor pris på reisetips!

:)

Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Tja, kommer litt ann på hvor man skal være på øya.

Det er vel egentlig mindre turisme der, bortsett fra på noen få store feriesteder. Om man for eksempel reiser til Plomari så får man opplevd å sitte på en restaurant og ikke se så mange turister.

Det finnes ett sted nordvest og sørvest på øya om jeg ikke tar feil, husker ikke navnene, som er veldig turistmagneter. Her er det strender, utesteder og juggel.

Øya er veldig liten, og egentlig ganske kjedelig om man vil oppleve litt, men deilig om man bare vil slappe av. De som bor der sa til meg at turistsesongen avsluttes i september/oktober, og at mange hoteller stenger for sesongen, så å dra dit om en stund blir bortkastet, da venter du heller til April/Mai når det blomstrer opp igjen.

Når det gjelder "ekte gresk", så tror jeg ikke Lesvos er den beste øya. Det er ikke så mange byer med hvite hus og blå tak akkurat.

Endret av Consensio
Skrevet

Nei, nei, nei.

Altså, misforstå meg ikke - Lesvos er et FANTASTISK sted. Men reiseselskapene legger alt for mye vekt på "ekte gresk" innen arkitektur. Her finner du ikke de hvite husene md blå vinduer og dører - som vi nordmenn forbinder med Hellas - men de tidlig-greske grå og brune murbyggene.

Som innlegget over meg sier er det flere turistmagneter på stedet. Jeg har nettopp tilbragt en måned på Lesvos, i en liten by hvor de nordiske reiseselskapene (etter min kunnskap) ikke har hoteller, og det var fantastisk! Mye turister, ja - men de var tyrkiste, greske og italienske. Det kan jeg overleve ;)

Hvis du bestemmer deg for å reise til Lesvos, er det et par steder du bør få med deg:

Stranda i Skala Eresou - en fantastisk strand med nydelig vann!

Solnedgang fra takterrassen på "Gatos restaurant" i Molivos

Å reise fra kloster til kloster på "se men ikke røre"-tur (veldig aktuelt dersom du er interessert i kirkehistorie og arkitektur :) )

Plomari er kjent som ouzo-hovedstaden, dersom det er aktuelt :gjeiper:

Det ligger en knøttliten landsby oppe i fjellene (i skyggen av Olympen-fjellet) som heter noe sånt som Agiassos, som har en fantastisk nydelig kirke og et helt herlig turistmarked! Fantastisk opplevelse.

Skrevet

Lesvos er en kjempetrivelig øy!! Men det er ikke her man finner de hotteste nattklubbene, og det er lite juggel å få kjøpt.. så det kommer helt an på hvilke forventninger du har til ferien din. Jeg har reist til Lesvos/Plomari i 8år, og anbefaler det hvis du vil ha en litt avslappende badeferie! ( men for all del.. det finnes utliv der også)

Drar faktisk tilbake igjen idag.. woohoo!! 5 timer til flyet går - GLEDER MEG!!

Skrevet (endret)

Takk for fine og informative svar alle sammen!

Vi endte opp med å bestille tur til Lesvos, Molivos, og vi drar i midten av september. Vi er en storfamilie med ett lite barn, så vi er ikke ute etter party, heller koselig familieferie med god mat og godt vær.

Ellers kan jeg jo si at reisekatalogen ikke har med de hvite/blå husene på bildene, og at de nok faktisk mener at Lesvos er den beste tradisjonelle, greske øya. Og ut fra det dere skriver høres det ut som om det stemmer!

Hører gjerne fra deg som er der nå når du kommer hjem :)

Endret av alicante
Skrevet

Øya er veldig liten, og egentlig ganske kjedelig om man vil oppleve litt, men deilig om man bare vil slappe av.

LITEN? Lesvos er den tredje største greske øyen! Forovrig en veldig fin øy å feriere på:) :)

Gjest Consensio
Skrevet

LITEN? Lesvos er den tredje største greske øyen! Forovrig en veldig fin øy å feriere på:) :)

Vi kjørte over hele øya, og ja, den er ganske liten. Og vi var over HELE øya.

Skrevet

fortsatt tredje største øyen i Hellas;) et areal på 2144 kvadratkilometer og over 100 000innbyggere. Bare Kreta og Evia er større:)

Skrevet

Jeg reiser dit til uka. Gleder meg.....

Skrevet

God tur:) litt misunnelig:)

Skrevet (endret)

- men rakk dere å se og oppleve alt som er på øya? Vi ferierer på Chios. Det er Hellas 5. største øy, og man kan godt kjøre over hele øya på en ferie, men etter 20 år har vi fortsatt steder å se og plasser og utforske :) Jeg kan ikke tenke meg at ikke det samme gjelder for Lesvos.

Endret av Mixelite
Gjest Consensio
Skrevet

- men rakk dere å se og oppleve alt som er på øya? Vi ferierer på Chios. Det er Hellas 5. største øy, og man kan godt kjøre over hele øya på en ferie, men etter 20 år har vi fortsatt steder å se og plasser og utforske :) Jeg kan ikke tenke meg at ikke det samme gjelder for Lesvos.

Ja, jeg vil tro vi fikk oppleve så og si alt ja. Vi var på Ouzofabrikken, kildebad, lokale restauranter så avsides at de knapt hadde sett en turist før, vi fikk være med en fisker ut på vannet, vi lå på stranden og koste oss, vi var på toppen av fjellet, vi var i storbyen og shoppet, vi ble med en restauranteier hjem til hans familie og fikk guidet tur blandt oliventrær og sitrontrær og være med på fest hos dem og mye, mye mer.

Jeg og min mann er begge utforskere. Vi vil gjerne oppleve det meste og helst det og der ikke mange turister har vært før oss.

Vi var der i litt over en uke, og hadde mer enn god nok tid til å utforske det aller meste av øya. Jeg satt faktisk å så på kartet her om dagen, og jeg klarte ikke finne en plass på øya som er mulig å komme til som vi ikke var innom på en eller annen måte.

Skrevet

Det finnes tydeligvis måter å utforske på og måter å utforske på :)

Skrevet

Mine venninner er storfornøyde med stedet i alle fall. De vil gjerne ha meg med så jeg kan få litt luft under vingene, men jeg er liksom ikke helt den dametypen som trives best med damer, som trives best med damer, liksom...

Det finnes sikkert mangt å se og oppleve der, men jeg forbinder det med lesbested nr. èn. ;)

Skrevet

Mine venninner er storfornøyde med stedet i alle fall. De vil gjerne ha meg med så jeg kan få litt luft under vingene, men jeg er liksom ikke helt den dametypen som trives best med damer, som trives best med damer, liksom...

Det finnes sikkert mangt å se og oppleve der, men jeg forbinder det med lesbested nr. èn. ;)

hehe, nei.. dette er absolutt ikke lesbested nr 1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...