MissMas Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Jeg er lei av folk som bare ser den negative siden ved det å være et menneske. Folk som mener mennesker er verdens verste skapninger og at de aldri utretter noe godt. Det er jo ikke slik, det er mye mennesker gjør som er godt! Det finnes mennesker som frivillig bruker fritiden sin på å redde dyr (enten de er født ville eller har vært kjæledyr), det finnes mennesker som jobber for de fattige barna i Afrika. Og så videre. Mennesker har både gode sider og fæle sider. Hva mener dere? Skal man være flau over å være menneske bare fordi noen mennesker er onde? Eller skal man tenke litt positivt også og være stolt av det gode mennesker gjør?
Berentsens Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Jeg opplever ikke noe særlig til den negativiteten til mennesker som du snakker om. Selvsagt er det mennesker som gjøre mye galt, men det betyr at alle mennesker er ille.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Jeg er et menneske og jeg har så vidt jeg vet aldri gjort noe ondt mot andre. Derfor har jeg jheller ingen grunn til å være flau. Hva andre gjør er ikke min feil.
Optimist6 Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 Jeg personlig kan ikke huske at jeg har vært noe annet enn mennske, det er også vanskelig å forestille meg hvordan det er å være en f.eks mus eller en nesehorn. Har særlig ikke mye valg enn å være et menneske. Dermed er jeg nok stolt å være et menneske. Som alle andre skapninger har vi gode og onde sider. Det gjelder å bruke begge sidene fornuftig. De som er meget onde, vet ikke verdien av å være et menneske. (min personlig mening)
Most Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 Stort sett ganske flau over å være menneske. Mer egoistiske og selvsentrerte skapninger skal man lete lenge etter.
Kråkesaks Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 Det ville vært litt merkelig om jeg hadde vært flau over å være menneske. Hva skulle jeg ellers vært og hvem skulle jeg vært flau overfor?
Gjest brutal_mann Skrevet 18. august 2010 #7 Skrevet 18. august 2010 Jeg er lei av folk som bare ser den negative siden ved det å være et menneske. Folk som mener mennesker er verdens verste skapninger og at de aldri utretter noe godt. Det er jo ikke slik, det er mye mennesker gjør som er godt! Det finnes mennesker som frivillig bruker fritiden sin på å redde dyr (enten de er født ville eller har vært kjæledyr), det finnes mennesker som jobber for de fattige barna i Afrika. Og så videre. Mennesker har både gode sider og fæle sider. Hva mener dere? Skal man være flau over å være menneske bare fordi noen mennesker er onde? Eller skal man tenke litt positivt også og være stolt av det gode mennesker gjør? Jeg tror at egoisme og ondskap er den rådende egenskapen hos menneskeheten. Å lyve og å bedra er de vanligste presonlighetstrekkene en finner hos mennesker. Det er riktigat de finnes noen gode menneker, men de er forsvinnende få. For å leve et godt liv er det nok påtvingende nødvendig å være en dass. En trenger ikke være flau for at det er slik. Men jeg tror en får det MYE bedre om en erkjenner at det ER slik.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 18. august 2010 #8 Skrevet 18. august 2010 Hva mener dere? Skal man være flau over å være menneske bare fordi noen mennesker er onde? Synes ikke man skal skamme seg eller være flau over seg selv på bakgrunn av andre menneskers handlinger.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #9 Skrevet 18. august 2010 Det er ikke bare noen mennesker som har personlighetstrekk som er ødeleggende for andre. Hvis man ønsker seg en god partner eller gode venner som ønsker en alt godt må man lete lenge etter nåla i høystakken.
Djungelvrål Skrevet 18. august 2010 #10 Skrevet 18. august 2010 (endret) Jeg har fått til endel ting jobbmessig og jeg har en fantastisk snill, åpen og høflig sønn. Har også greid meg bra etter en noe vond barndom, en totalt fraværende far og senere bortgang av mor og stefar. Har bra jobb, hus og en fantastik samboer. Det er jeg stolt over. Kommer ikke på noen utpregede onde ting jeg har gjort mot noen. Aldri tenkt på at jeg er flau over å være menneske.. Onde menneskers handlinger gjør ikke at JEG skammer meg! Endret 18. august 2010 av Vinnie
Larsern Skrevet 18. august 2010 #11 Skrevet 18. august 2010 Jeg tror at egoisme og ondskap er den rådende egenskapen hos menneskeheten. Å lyve og å bedra er de vanligste presonlighetstrekkene en finner hos mennesker. Det er riktigat de finnes noen gode menneker, men de er forsvinnende få. For å leve et godt liv er det nok påtvingende nødvendig å være en dass. En trenger ikke være flau for at det er slik. Men jeg tror en får det MYE bedre om en erkjenner at det ER slik. Styres ikke alle handlinger av egoisme, enten materiell eller 'spirituell'? Den første er jo opplagt, men selv de som f.eks hjelper andre uten å få noe igjen gjør det jo fordi det gir dem en følelsesmessig verdi?
Djungelvrål Skrevet 18. august 2010 #12 Skrevet 18. august 2010 Eller fordi man ha et helghjertet ønske om å hjelpe noen.....Empati.
K.A. Skrevet 18. august 2010 #13 Skrevet 18. august 2010 Jeg tror at egoisme og ondskap er den rådende egenskapen hos menneskeheten. Egoisme, ja. Ondskap? Den blir litt drøy. Om man definerer ondskap som å ikke bry seg om konsekvenser for andre bare det går bra for en selv, er jo dette det samme som egoisme. Om ondskap derimot er at man går av veien for å lage kvalm, selv om det vil medføre ubehageligheter for en selv, er dette noe du ikke finner i mange mennesker. Angående egoisme: hvilke dyr er det som ikke er egoistiske? Hvordan er vi verre enn noen andre dyr? Forskjellen her er jo bare at vi setter ord på det og filosoferer over det.
Larsern Skrevet 19. august 2010 #14 Skrevet 19. august 2010 Eller fordi man ha et helghjertet ønske om å hjelpe noen.....Empati. Empati er jo også en form for egoisme? Man handler jo ikke ut fra empati dersom man selv ikke oppfatter det som verdifullt?
Djungelvrål Skrevet 19. august 2010 #15 Skrevet 19. august 2010 (endret) Tenk deg en som jobber i rusmiddelomsorgen. Endel av jobben er å få menesker rusfrie og tilbake til livet. Man lykkes sjelden med dette og de aller fleste ruser seg igjen og igjen, det er en utakknemlig jobb. Likevel er det folk som jobber og har håp for disse selv om gevinsten er liten. Av alle som prøver å bli nyktre hver dag er det kanskje 1 av 3000 som greier det. Da må det vel dreie seg om engasjemang (skrives det slik??) og et ustoppelig håp og tro på mennesket uten særlig gevinst for en selv? Egoet blir ikke særlig styrket i en slik jobb..... Endret 19. august 2010 av Vinnie
Ego Skrevet 19. august 2010 #16 Skrevet 19. august 2010 Jeg er blant dem som generelt skjemmes over å være menneske. Joda, det finnes bra folk - men generelt sett er vi ikke helt gode. Bare det at vi i grunn er smarte nok til å vite hvor mye vi ødelegger for alt rundt oss - at vi sitter med evnen til å utslette nærmest alt liv - uten å ta oss sammen av den grunn... Grøsser bare ved tanken!
Larsern Skrevet 19. august 2010 #17 Skrevet 19. august 2010 Tenk deg en som jobber i rusmiddelomsorgen. Endel av jobben er å få menesker rusfrie og tilbake til livet. Man lykkes sjelden med dette og de aller fleste ruser seg igjen og igjen, det er en utakknemlig jobb. Likevel er det folk som jobber og har håp for disse selv om gevinsten er liten. Av alle som prøver å bli nyktre hver dag er det kanskje 1 av 3000 som greier det. Da må det vel dreie seg om engasjemang (skrives det slik??) og et ustoppelig håp og tro på mennesket uten særlig gevinst for en selv? Egoet blir ikke særlig styrket i en slik jobb..... Javisst, men da er det jo engasjementet som er givende, altså drives vedkommende av engasjementet og verdien det har for seg selv?
Mann 42 Skrevet 19. august 2010 #18 Skrevet 19. august 2010 Stort sett ganske flau over å være menneske. Mer egoistiske og selvsentrerte skapninger skal man lete lenge etter. Det er SÅ feil. Blant annet av den grunn at mennesker, til forskjell fra ALLE andre dyr, kan velge å IKKE være egoistiske og selvsentrerte. Vi kan være altruister med fullt overlegg.
Mann 42 Skrevet 19. august 2010 #19 Skrevet 19. august 2010 Javisst, men da er det jo engasjementet som er givende, altså drives vedkommende av engasjementet og verdien det har for seg selv? Og dette er ikke bra?
Most Skrevet 19. august 2010 #20 Skrevet 19. august 2010 Det er SÅ feil. Blant annet av den grunn at mennesker, til forskjell fra ALLE andre dyr, kan velge å IKKE være egoistiske og selvsentrerte. Vi kan være altruister med fullt overlegg. Ja mennesker KAN velge å ikke være egoistiske og selvsentrerte. Men det faktum at de ferreste gjør det viser jo hvor håpløse mennesker er. Inkludert meg selv, for all del. Selv om jeg tror at dyr kan både føle og tenke så lever de stort sett på instinkt. De utfører bare sin del av kretsløpet. Mennesker derimot, med all sin intelligens, misbruker både planter og dyr til vår egen fordel. Vi gjør ikke vårt for at ting skal gå rundt på denne kloden, vi ødelegger ting i stedet. Til tross for at vi så veldig godt vet konsekvensene. Men det er viktigere for oss å opprettholde levestandaren vår.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå