AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Vi har satt opp en liten bod i hagen, minste omtrent du får fra Maxbo, (ca. sånn:http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Uterommet/Boder-og-hytter/Redskapsbod-76-m2/) men vår er ca. 5.5 kvadrat. Så vidt jeg forstår den nye plan- og bygningsloven og byggesaksforskriften er den da ikke søknadspliktig. I forskriften heter det at disse ikke er søknadspliktige: a) Mindre frittliggende bygning på bebygd eiendom som ikke skal brukes til beboelse. Mønehøyde kan være inntil 3,0 m og gesimshøyde inntil 2,5 m. Verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) kan være over 15 m2 . Men så er saken at vi har en nabo hvis jorde grenser mot vår hage. Han mener at boden er ulovlig fordi den er nærmere enn 4 meter mot grensen. (ca. 2,5m) Han har gitt tydelig uttrykk for at han skal sørge for at vi må rive den, og har truet med politi om vi ikke gjør det på dagen. Dessuten har han ved flere anledninger oppsøkt meg og truet meg. Jeg kan jo sende byggemelding til kommunen uansett, men da må jeg sende nabovarsel, og jeg vet jo hvordan det vil gå; det blir en himla masse bråk. De andre naboene mener jeg bare skal overse dette, og at boden skal få stå. Noen som har greie på rettigheter her?
Octavia Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Kopiert fra plan og bygningsloven (mine uthevinger): § 29-4. Byggverkets plassering, høyde og avstand fra nabogrense Byggverkets plassering, herunder høydeplassering, og byggverkets høyde skal godkjennes av kommunen. Kommunen skal påse at veglovas bestemmelser om byggegrense og frisikt blir fulgt. Bygning med gesimshøyde over 8 meter og mønehøyde over 9 meter kan bare føres opp hvor det har hjemmel i plan etter kapittel 11 eller 12. Hvis ikke annet er bestemt i plan etter kapittel 11 eller 12, skal byggverk ha en avstand fra nabogrense som minst svarer til byggverkets halve høyde og ikke under 4 meter. Kommunen kan godkjenne at byggverk plasseres nærmere nabogrense enn nevnt i andre ledd eller i nabogrense: a) når eier (fester) av naboeiendommen har gitt skriftlig samtykke eller b) ved oppføring av garasje, uthus og lignende mindre tiltak. Nærmere bestemmelser, herunder regler om avstand mellom byggverk, beregningsmåten for høyde, avstand fra nabogrense og areal på bygning som nevnt i andre ledd bokstav b, gis ved forskrift. I kraft 1 juli 2010, se § 34-3. Kommunen kan altså gi tillatelse til at bygget får stå så nær grensen uten at naboen er enig i det. Du kan sende nabovarselet rekomandert, eller han kan krysse av på mottatt nabovarsel uten å være enig i tiltaket. Uansett kan kommunen overkjøre hans meninger.
HvittHus Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Jeg er redd naboen din har rett. Boden må settes opp minst 4 meter fra nabogrensen. Så hvis han setter hardt mot hardt, blir dere nødt til å flytte boden. Evnt rive den. Men det er uansett ikke lov til å true noen, så kommer han tilbake, så sørg for at du har noen som hører det som blir sagt, eller ta det opp på en telefon el. Så kan du ta kontakt med politiet.
Mikki Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Det er nok Octavia som har rett i dette tilfellet. Boden er ulovlig så lenge du ikke har fått innvilget noen byggesøknad. Du må sende en søknad til byggesakskontoret i din kommune som da eventuelt kan gi deg tillatelse til å bygge denne boden. I tettbygde strøk med små hager er det av og til vanskelig å føre opp slike enkle konstruksjoner lengre en 4 m fra nabogrensa. I slike tilfeller er det nok gode muligheter for at kommunen vil gi tillatelse til oppføring av en liten hagebod selv om den er nærmere nabogrensa enn 4 m og du mangler samtykke fra nabo. Du bør snakke med en saksbehandler i kommunen før du sender inn byggesøknaden, i tilfelle du pga manglende erklæring fra din nabo må ha en ansvarlig søker. Saksbehandleren vil også kunne gi deg informasjon om hvilke poster du kan slippe å fylle ut, hvilke vedlegg du trenger og om søknaden kan bli behandlet innen 3 uker. Naboene har i tillegg en klagefrist på 2 uker. Først når disse 2 ukene er gått kan du sende inn byggesøknaden, inkludert eventuelle naboprotester du har mottatt. Hvis du får avslag fra kommunen, kan du klage til fylkesmannen. Det kan virke omstendig å måtte søke om et lite tiltak. Men har du en vriompeis av en nabo, er det spesielt viktig å opptre korrekt. Det kan jo også hende at naboer kan føle seg veldig overkjørt når en redskapsbod eller garasje blir oppført nær felles nabogrense uten at dette er blitt tatt opp med dem på forhånd. Lykke til med byggesøknaden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå