Gå til innhold

Problemer med splitter ny husleiekontrakt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet en husleie kontrakt med en person for 5 dager siden, som jeg nå angrer på, for det har dukket opp en ny person som jeg heller mye gjerne vil skal flytte inn istedet for.

Jeg har ringt og sagt til personen at jeg vil annullere kontrakten, men hun setter seg på bakbeina og vil ikke annullere den, som jo nok er forståelig. Men det er noe ved denne personen jeg ikke liker og jeg tok henne bare som en nødløsning før jeg i det hele tatt visste om denne nye og bedre personen som nå er klar for å ta over leilighete.

Jeg ga henne neon grunner til hvorfor jeg ville annullere den nye kontrakten, men hun virket ikek som ville godta de grunnene.. Så derfor sa jeg at det var opp til henne om hun ville bli med på å annulere hele greia eller at jeg sier henne opp idag også har hun 3 mnd på seg.

Hun har ikke flyttet inn eller noe som helst. Eneste som har skjed er at kontrakten har blitt skrevet under.

Har jeg lov til å si henne opp? Eller må jeg ha en spesiell grunn? jeg bir i samme huset ovenpå forresten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel benytte deg av gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder, men jeg tviler på at du får annulert kontrakten på det grunnlaget at du egentlig ikke liker henne.

Skrevet

Du får nok ikke annulert den, dere har vel signert den begge to går jeg ut ifra.

Skrevet

Du kan vel benytte deg av gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder, men jeg tviler på at du får annulert kontrakten på det grunnlaget at du egentlig ikke liker henne.

Man trenger vel grunner for å si opp leietagere? De har kraftig vern og kan ikke sies opp bare fordi man liker noen andre bedre. Dette gjelder ihvertfall dersom du skal leie ut en leilighet eller hus. Dersom du skal leie ut deler kan du begrunne det med at du har behov for resten selv.

Jeg leier selv ut og jeg er rimelig sikker på at man ikke bare kan si opp leieforhold sånn helt uten andre grunner enn at man heller vil ha inn noen andre, så lenge vedkommende betaler for seg.

Slik jeg ser det har du rotet det skikkelig til og jeg tror ikke du med loven i hånd kan si henne opp før du enten har behov for plassen selv, hun ikke oppfyller sine plikter som leietager (selv da kan det være problematisk) eller at kontrakten har løpt ut (men selv da er jeg usikker på om du kan kaste leieboere ut).

Skrevet

Hvordan tror du det hadde blitt om man bare kunne annulere enhver kontrakt etter eget forgodtfinnende?

Skrevet

For å si henne opp må du ha gode grunner, som f.eks. at leiligheten skal pusses opp (og den må da være ubeboelig under oppussingen), at du eller noen i din husstand skal bo der selv.

At du liker noen andre bedre er IKKE gyldig oppsigelsesgrunn.

Skrevet

Jeg ga henne neon grunner til hvorfor jeg ville annullere den nye kontrakten, men hun virket ikek som ville godta de grunnene.. Så derfor sa jeg at det var opp til henne om hun ville bli med på å annulere hele greia eller at jeg sier henne opp idag også har hun 3 mnd på seg.

Du kan ikke si henne opp uten videre nei. Ta en titt i husleieloven du.

Gjest Melina*
Skrevet

Jeg leide kun i en kort periode, men sånn jeg forstår det skal det mye til for å si opp en leieboer også? Eneste saklige grunner er vel hvis hun ikke betaler husleie, eller du skal flytte inn i leiligheten selv, eventuelt overlate den til familie.

Vil anbefale deg til å sette deg inn i Husleieloven før du leier ut. Både utleier og leietaker har plikt til å lese kontrakten, men det tyder ikke på at du har gjort det, siden du så åpenlyst ikke vet hva årsakene til oppsigelse må være.

Skrevet

Det der kan du faktisk bare drite i. Heldigvis, mener jeg, så har leietakere et sterke oppsigelsesvern her i landet. Det er jo tross alt boligen deres det er snakk om.

Skrevet

Må si som flere andre at hvis du skal drive utleie er virkelig på tide du setter deg inn i husleieloven! Jeg er så lei av å høre om utleier som ikke har den minste idè om hva de holder på med.

Gjest annemor30
Skrevet

Må si som flere andre at hvis du skal drive utleie er virkelig på tide du setter deg inn i husleieloven! Jeg er så lei av å høre om utleier som ikke har den minste idè om hva de holder på med.

På lovdata finner du husleieloven som er lurt å sette seg inn i når du skal leie ut bolig:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...