AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Heialle sammen! Jeg skal gå ned 8 kg, og har satt opp en matplan som jeg tror jeg kan klare. Ser den bra ut? Har dessverre litt vanskeligheter med å finne ut hvor mange kalorier det er osv. Står ikke alltid på kaloritabellene... Har planer om trening to ganger i uka (løping/yoga/pilates/styrketrening), og går turer daglig. Håper noen kan hjlpe meg:) Frokost: To egg En håndfull mandler Lunsj 1: To knekkebrød med ost/brunost/naturell ost Lunsj 2: Skyr/Mager Kesam med Fun light Mellommåltid: Frukt Middag: Mye grønnsaker, bønner, linser, kylling og fisk. Kveld: Frukt, Mager Kesam eller Skyr Drikker aldri brus, går mest i vann og Farris. Som "godteri" spiser jeg popcorn, men kun i helgene.
Cleopatrah Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Heialle sammen! Jeg skal gå ned 8 kg, og har satt opp en matplan som jeg tror jeg kan klare. Ser den bra ut? Har dessverre litt vanskeligheter med å finne ut hvor mange kalorier det er osv. Står ikke alltid på kaloritabellene... Har planer om trening to ganger i uka (løping/yoga/pilates/styrketrening), og går turer daglig. Håper noen kan hjlpe meg:) Frokost: To egg En håndfull mandler Lunsj 1: To knekkebrød med ost/brunost/naturell ost Lunsj 2: Skyr/Mager Kesam med Fun light Mellommåltid: Frukt Middag: Mye grønnsaker, bønner, linser, kylling og fisk. Kveld: Frukt, Mager Kesam eller Skyr Drikker aldri brus, går mest i vann og Farris. Som "godteri" spiser jeg popcorn, men kun i helgene. Hei. Nå er ikke jeg noen ernæringsekspert, men trener regelmessig og VET hvordan en diettplan bør være, dog jeg ikke er så flink til å følge den selv. Har fått ernæringsveiledning av fagfolk og de anbefaler å komme i gang med en frokost som inneholder både proteiner, fett og karbohydrater, noe du får i deg. Frokst får som kjent i gang forbrenningen, og det er ikke tull. Unn deg gjerne mer til frokst og heller mindre på kveldstid. Karbohydrater i kombinasjon med fettholdige matvarer er en dårlig kombinasjon som du helst bør spise like før eller like etter trening. Bytt gjerne ut mandlene med noen nøtter hvis du liker det. Legg gjerne til mer salat, men unngå karb. sammen med fetaost f.eks. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Frokst får som kjent i gang forbrenningen, og det er ikke tull. Unn deg gjerne mer til frokst og heller mindre på kveldstid. Som en sidenote... Nå er det ikke nødvendigvis sånn at det som er allment kjent er sant. Se f.eks. her
Cleopatrah Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 Som en sidenote... Nå er det ikke nødvendigvis sånn at det som er allment kjent er sant. Se f.eks. her Bra innlegg. Jeg for min del er kjempesulten når jeg står opp og kan ikke la være spise for å fungere. Men du har et poeng, når jeg var til kostholdsveiledning, så ble jeg fortalt at han spiste bare to til tre ganger dagen, og sverget IKKE til mange små måltider, og karbofri diett. Dette funker selvfølgelig heller ikke for alle. Jeg tenker nesten det her kan diskuteres i det vide og brede, og har mindre med en matplan å gjøre. Bottom line - vil du slanke deg så spis mindre kalorier enn du forbrenner. As simple, and as hard as that.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 Tusen takk for svar Mulig jeg dytter i meg et knekkebrød om morgenen i tillegg til det andre hvis jeg føler jeg ikke er mett nok, men akkurat nå pleier jeg å bli bra mett av mandlene og eggene. Jeg tåler dessverre ikke så mange nøtter, mandler og cashewnøtter er det det går i. Bruker ofte cashewnøtter i middagsmaten. En salat til lunsj hadde kanskje vært noe... hvis ikke det var for at jeg hater å lage salat, hehe. Men ikke fetaost i salaten?
Gjest *Maja* Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 (endret) Jeg har begynt på en "diett" (slanker meg ikke, men vil ha mer tonet kropp) som funker fint for meg... Frokost: 2 knekkebrød med solsikkeolje og kokt skinke + en drueklase Mellom: Salatkylling/avocadosalat med gulerot Lunsj: Frukt/bærsalat Middag: Kylling stekt med div. soyasauser, solsikkeolje og honning med ris, chili og løk. Kvelds: Frukt eller et knekkebrød eller 2 med solsikkeolje Spiser små, men jevne måltider(utenom middagen, den er ganske stor og god), da det funker for meg slik at blodsukkeret mitt holdes jevnt. Trener i tillegg minimun 4 ganger i uka... Har en spisedag i uka der jeg går på kalorioverskudd, men spiser fremdeles bare sunne matvarer som nøtter, tørket frukt, grov pasta, kokosmelk baserte sauser etc. edit skrivefeil Endret 18. august 2010 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #7 Skrevet 19. august 2010 Hvor mange kalorier er det i disse matplanene dere? Har dere regnet på det? Jeg synes det ser ut som utrolig lite mat!
Cleopatrah Skrevet 19. august 2010 #8 Skrevet 19. august 2010 En salat til lunsj hadde kanskje vært noe... hvis ikke det var for at jeg hater å lage salat, hehe. Men ikke fetaost i salaten? Altså, feta ost er helt konge om du velger en karbofri diett, noe du ikke har gjort. Men i mais, pasta og krutonger er det karbohydrater, i feta osten fett. Så derfor den kombinasjonen ikke gir vekt-tap. Karohydratene stimulerer kroppen til å produsere insulin, som gir økt opptak av næringsstoffer, samt fett. Og det vil vi jo ikke. Anonymbruker, hvorfor ikke registere en profil her? Jeg ble inspirert til å prøve skjerpe mitt eget kosthold litt. Kanskje vi kan gjøre det sammen?
Thorn Skrevet 19. august 2010 #9 Skrevet 19. august 2010 Hvor mange kalorier er det i disse matplanene dere? Har dere regnet på det? Jeg synes det ser ut som utrolig lite mat! Enig med denne. Jeg registrerer alt jeg spiser på Grete Roede sin vektklubb, og selv om jeg føler at jeg spiser kjempemye, kommer jeg likevel ikke opp i nok kalorier hvis jeg spiser sunt med minst mulig fett. Og jeg tror jeg spiser mer enn de eksemplene her... men det kommer vel helt an på hvor mye olje, nøtter, frø og den slags som brukes. Altså, feta ost er helt konge om du velger en karbofri diett, noe du ikke har gjort. Men i mais, pasta og krutonger er det karbohydrater, i feta osten fett. Så derfor den kombinasjonen ikke gir vekt-tap. Karohydratene stimulerer kroppen til å produsere insulin, som gir økt opptak av næringsstoffer, samt fett. Blir litt feil å si bastant at kombinasjon av karbohydrater og fett ikke gir vekttap. Jeg går helt fint ned i vekt med en slik kombinasjon, så lenge jeg klarer å holde meg unna raske karbohydrater og altfor mye frukt. Kaloriunderskudd er vel hovedpoenget?
Cleopatrah Skrevet 21. august 2010 #10 Skrevet 21. august 2010 Blir litt feil å si bastant at kombinasjon av karbohydrater og fett ikke gir vekttap. Jeg går helt fint ned i vekt med en slik kombinasjon, så lenge jeg klarer å holde meg unna raske karbohydrater og altfor mye frukt. Kaloriunderskudd er vel hovedpoenget? Ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå