Gå til innhold

naboen er langtidssykmeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enn hvis man ikke er uheldig og lider skade, men grafser til seg av potten likevel?

NAV har som oppgave i å ferske dem.

Har en venn som har jobbet på NAV i maaange år. Han har fersket en eller to i løpet av den tiden (og dette er hans oppgave, samt de fleste på NAV har oppgaven i å følge med på slikt, og det vet hva de gjør mtp dette). Han andre som ble fersket, ble filmet mens han som uføretrygded pga ryggen, sto og bygget et tak.

Slik jeg tolker det må de ha beviser, som gjør at det nettopp kan bevises at en er en trygdemisbruker. Det er nok ikke første gang de opplever en som ts, så at de har sine metoder, det vet jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke folk skal kunne melde ifra til NAV om folk som muligen missbruker trygdesystemet, hvordan skal vi da få bukt på problemet?

Skal alle slippe unna?

Hva med i den andre tråden her inne, hvor en venninne av TS står som alenemor, og bor med barnefar. En kommentar i tråden er "legg lapp i postkassa, og si ifra at hun får melde seg som samboer med barnefar".

Hvor mye får en enslig mor i f.eks. 1 år?

Hvis hun har lurt til seg masse penger, skal hun bare få en lapp i postkassa som advarsel?

Fordi den stakkars ungen (som har far som bor sammen med barnet og fint kan ta seg av det), får sin mor i fengsel, og mor får dårlig råd siden hun må betale tilbake svindelpengene. Er det meningen at vi skal ta med silkehansker på svindlerene? Ikke stille dem til ansvar for sine handlignger?

Hvordan skal vi få slutt på svindlingen, hvis vi ikke gjør noen ting.

Alle norges sykmeldte har ikke møtt veggen heller.... Vi kan ikke gå utifra at alle sammen har det.

Og har dem det, så har vi et kjempe problem i Norge, for da er terskelen for sykemelding for lav. Det er ikke sånn, at nordmenn er det sykligste folkeslaget i verden, som ikke tåler at noen sier Bø til en, fordi da møter h*n veggen.

Skrevet

Må si meg enig med ts. Jeg har veldig lav toleranse for at et menneske ikke skal klare å jobbe, nesten uansett hva som er galt. Det hjelper ingen å sitte hjemme på ræva og bli mer deprimert og sliten og falle helt ut av jobblivet.

Klart naboen har masse energi til å pusse opp et hus hvis han ikke jobber. Vi alle blir sliten, lei, deprimert osv en gang i blant, men da er det bare å bite sammen og holde ut, eventuelt få en liten pause til å lade opp batteriene.

De som er sykmeldt år etter år skal ha ekstremt god grunn til det i mine øyne. Hjelper ikke å være deprimert og sitte hjemme år etter år.

Hva har dette med saken å gjøre?

Dette er ikke noe TS nevner, ergo snakker du ikke om tema.

Hva vet du om mennesker i det store og hele? Fysikk, psykologi? Dette har du rett og slett ingen grunnlag for, med mindre det bare er synsing som er viktig. Om det skulle være synsing, er det din synsing. Men hva slags kunnskap har du for å ha denne synsingen?

Det jeg er drittlei av, er å se at så mange der ute sitter på en synsing som rett og slett ikke er dokumentert eller sett skikkelig grundig på. En ting er å synes at en skal ha en jobb og ha riktig sykemeldingsrett. Men en annen ting er å GAMBLE med fysikk, menneskekroppen, arvelige sykdommer, psykologi etc. Du sitter ikke der og forteller et annet menneske at de skal kunne det samme som deg og forstå det samme kartet som deg. (Du skal kunne det om jeg kan det?)

Det er vist mange her som har problemer med å skjønne seg på fysikk, gener, mennesker generelt.

Skrevet

Nei, men jeg tror det er for enkelt å bli trygdet i Norge,

Da tror jeg rett og slett ikke du har så mye peiling.

Skrevet (endret)

Men dersom sykkelen din blir stjålet og du ikke vet hvem som tok den, men du ser nabogutten på en sykkel som KAN være din, ville du da meldt ham til politiet som en potensiell sykkeltyv?

For det er det som er sammenlignbart.

Ja.

Og, etter din teori. Dersom du melder ham til politiet fordi du har sett ham på noe du tror KAN være din sykkel, uten å egentlig vite, så vil det jo ikke gjøre noe, for dersom det ikke var din sykkel så vil jo ikke noe skje med nabogutten likevel. Bortsett fra å bli dratt inn til politiet og måtte forklare seg i forhold til å ha blitt sett på noe som liknet en sykkel som var stjålet.

Ikke helt sammenlignbart, for NAV i denne saken sitter på opplysninger fra lege og intervjuer som kan verifisere årsakene til hvorfor vedkommende er sykemeldt/trygdet.

Endret av Larsern
Skrevet

Da tror jeg rett og slett ikke du har så mye peiling.

Okay.

Skrevet

NAV har som oppgave i å ferske dem.

Har en venn som har jobbet på NAV i maaange år. Han har fersket en eller to i løpet av den tiden (og dette er hans oppgave, samt de fleste på NAV har oppgaven i å følge med på slikt, og det vet hva de gjør mtp dette). Han andre som ble fersket, ble filmet mens han som uføretrygded pga ryggen, sto og bygget et tak.

Slik jeg tolker det må de ha beviser, som gjør at det nettopp kan bevises at en er en trygdemisbruker. Det er nok ikke første gang de opplever en som ts, så at de har sine metoder, det vet jeg.

Det argumenteres jo flittig i denne tråden at man ikke skal bry seg med hva de trygdede gjør i 'fritida' si. Tror du NAV sitter på enorme ressurser å ta av for å avdekke trygdesvindel når de hele tiden får kritikk får å ikke betale ut nok penger, til nok mennesker?

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke, men jeg tror det problemet må tas tak i i selve "sykemeldingsfasen", kanskje det bør stilles strengere krav eller second opinion ved langvarige sykemeldinger, og det trenges sikkert holdningsendring hos en del leger, jeg tror ihvertfall ikke løsningen er at mann skal begynne å spionere på naboene i håp om å avsløre svindel..

M.a.o jeg tror fremdeles ikke TS er kvalifisert til å diagnosere, evt friskemelde sin nabo.. ;)

Hvem er isåfall det? Legen/NAV? Og hvem skal isåfall avdekke dette hvis ingen skal ha lov til å bry seg?

Skrevet

Det jeg er drittlei av, er å se at så mange der ute sitter på en synsing som rett og slett ikke er dokumentert eller sett skikkelig grundig på. En ting er å synes at en skal ha en jobb og ha riktig sykemeldingsrett. Men en annen ting er å GAMBLE med fysikk, menneskekroppen, arvelige sykdommer, psykologi etc.

Prikken over i.

Er en grunn til at slik info kan skaffes der ute i systemet.

TS kan jo bare snakke med NAV og la de/fagfolk/legene finne ut av dette. Skjønner ikke hvorfor TS spør på et forum hvis hun er interessert i at trygdesystemet skal håndtere dette på en riktig måte?

Skrevet

Så, fordi du er livredd for "dine" penger og tyveri (noe ingen liker), og fordi jeg absolutt mener at du og ts blander dere oppi saker dere ikke har noe med, så skal du og ts tvinge igjennom møter, undersøkelser, etc, etc ovenfor et menneske som trolig er sykt.

Det du ikke tenker på, er at det å sette i gang undersøkelser, møter, osv for ET menneske koster penger også, så tar dere feil i dere mistanker, så risikerer dere å bruke sure penger (på "min bekostning, og det syns ikke JEG noe om).

Syns du er passe ego slik du ser det hele. Du skal ha det undersøkt for din del, i mens vi andre (som også må betale skatt - som heller ikke liker tyveri) som ikke er enige, vel samme det om man tar feil og om dette koster staten ekstra. :eeeh:

For det er jo det du sier.

Dere har ingenting med hva som står i papirene hans engang, så at du bryr nesen din i det, det forstår jeg ikke. Dere klassifiserer dere som et type hverdagspoliti.

Håper ts gjør det, og tar feil så det ljomer etter. Eller nei forresten, "mine" skattepenger skal ikke gå til slikt.

Samme argumentasjonen kan jo brukes til å legitimere flere typer kriminalitet, kanskje spesielt svindel og hvitsnippkriminalitet. Det er kostbart og krever gjerne kontroversielle metoder for å avdekkes, og enorme verdier unndras hvert år. Dette har ikke noe med 'mine' penger å gjøre, så å vinkle dette som misunnelse eller jantementalitet blir tåpelig.

Og som tidligere sagt så er ikke papirene hans min eller noen andres sak, bortsett fra NAV og eventuelle konsulenter de benytter for å behovsprøve trygd.

Vel, aline svarte på det for meg i grunn.

Ja, sånne som deg. Sånn som deg, som "griner" over skattepengene "dine".

Som jeg gjentar: de er ikke dine. Ikke mine heller. De er statens. Sure penger for all del, men sånn er det her i vårt land.

Så vil du kanskje si:

Ja, men hadde det ikke vært slike som han som ts sikter til, så hadde man fått lavere skatter, etc.

Mye mulig, men jeg tror de fleste er rederlige og ikke misbruker legene, eller sykemeldingene. For all del, det finnes, men legene er ikke så dumme at de lar både rykte og deres jobb gå til dundas. At folk tror så dårlig om legene er jo synd, da mange leger er veldig dyktige og de færrste sykmelder i hytt og pine uten grunn.

Og som sagt, man burde virkelig vite hva man snakker om før man sier noe (til NAV i dette tilfellet), for å ta hensyn til naboen og hans sykdom burde hun gjøre, og heller tenke det beste om han, før hun dømmer han nedenom og hjem.

Skjønner ikke engang at ts vet at det er han som gjør oppussingarbeidet en gang jeg, men hun har vel kikkert eller noe, som gjør at hun vet at han gjør alt dette.

Hvem er staten? Er staten bare et organ som 'tar' pengene våre og bruker dem på godtbefinnende? Nei..

Skrevet

hvis ingen skal ha lov til å bry seg?

Folk skal bry seg, men med litt omhu. Problemet er at folk liker å leke lege med saksen og fortelle folk hva de kan og ikke kan ut i fra en snev informasjon de har fått. Det synes jeg er en kjedelig innstilling. Saken er enkel: Har du følelse av at noen driver med trygdesvindel går du gjerne til NAV og utlyser din bekymring over dette. Er du usikker på hva et menneske kan takle, eller har lyst til å sysle med menneskers sykemeldinger får du bli lege.

Skrevet

Folk skal bry seg, men med litt omhu. Problemet er at folk liker å leke lege med saksen og fortelle folk hva de kan og ikke kan ut i fra en snev informasjon de har fått. Det synes jeg er en kjedelig innstilling. Saken er enkel: Har du følelse av at noen driver med trygdesvindel går du gjerne til NAV og utlyser din bekymring over dette. Er du usikker på hva et menneske kan takle, eller har lyst til å sysle med menneskers sykemeldinger får du bli lege.

Det er jo dette synet jeg prøver å få aksept for i denne debatten.

Skrevet

Å være syk er ikke enkelt, naboen har fått en versjon av den syke, noe som nødvendigvis ikke er den korrekte sykdommen. FOR naboen har INGEN rett til å vite hvorfor han er syk.

Nettopp.

NAV er nok heller ikke interessert i å vite min forklaring på naboen min sin sykdom. Det de er interessert i, er bekymringsklagingen. Sykdommen til vedkommende får de finne ut av selv gjennom dokumenter og info fra legen til vedkommende.

Er ikke interessant å høre på synsingen til snokete naboer som lusker rundt hekken og studerer sykdommer og mulige tårer fra sykemeldte!

Gå til NAV om en er så bekymret.

Skrevet

asså hva med de skikkelig rike som ikke betaler skatt, sender pengene sine til cayman islands etc, bruker dyktige advokater til å finne smutthull i loven etc?? ville tro det er ti ganger mer enn hele trygdesvindel"budsjettet" tilsammen...

sier ikke det er greit med trygdesvindel, trygdesvindel gjør jo f.eks at minstesatsene for de som virkelig trenger det er så lave at mange i prinsippet er fattige som stønadsmottakere, særlig hvis de er ung ufør...

men altså,just saying, tror det er snakk om langt større summer og da gjelder det også mennesker som er langt fra ressurssvake- men føler ingen blir særlig opprørt ang det??

ellers er jeg enig med at en skal passe seg for å forhåndsdømme uten å kjenne til alle sider av saken.

Skrevet

men altså,just saying, tror det er snakk om langt større summer og da gjelder det også mennesker som er langt fra ressurssvake- men føler ingen blir særlig opprørt ang det??

ellers er jeg enig med at en skal passe seg for å forhåndsdømme uten å kjenne til alle sider av saken.

Men hva skal en gjøre. Gå til NAV å si at en mistenker Jens Stoltenberg? Det er rett og slett ikke nyttefult. Skulle ønske det var nytteverdig.

Er en irriterende faktor, men nå er det da sånn det er.

Men jeg er ganske enig og støtter også det siste.

Skrevet

asså hva med de skikkelig rike som ikke betaler skatt, sender pengene sine til cayman islands etc, bruker dyktige advokater til å finne smutthull i loven etc?? ville tro det er ti ganger mer enn hele trygdesvindel"budsjettet" tilsammen...

sier ikke det er greit med trygdesvindel, trygdesvindel gjør jo f.eks at minstesatsene for de som virkelig trenger det er så lave at mange i prinsippet er fattige som stønadsmottakere, særlig hvis de er ung ufør...

Smutthull er å omgå loven, trygdesvindel er å bryte den. En vesentlig forskjell.

Når det er sagt så har jeg ikke all verdens til overs for nullskatteytere heller som hever utbytte på bedrifter de har tjent seg rike på ved hjelp av f.eks den norske staten, men som er undratt skatt fordi de er registrert utenlands.

Skrevet (endret)

Det argumenteres jo flittig i denne tråden at man ikke skal bry seg med hva de trygdede gjør i 'fritida' si. Tror du NAV sitter på enorme ressurser å ta av for å avdekke trygdesvindel når de hele tiden får kritikk får å ikke betale ut nok penger, til nok mennesker?

Det er jo dette synet jeg prøver å få aksept for i denne debatten.

Problemet er at det er legen og NAV som sitter på dokumentasjonene og det fagmessige.

En burde ha bevis for å mene 100% at et menneske utnytter trygdesystemet, ikke en Syk arm som kanskje ikke er syk når TS ikke vet det. Jeg husker en tråd hvor TS mente at naboen burde klippe plenen hennes fordi naboen gikk på trygd og ikke gjorde noe.

Og var ikke naboen trygdesvindler fordi hun solte seg også!

Skulle likt å sett denne dokumentasjonen: Naboen min går på trygd og hun gidder ikke å klippe plenen min, men hun gidder å sole seg i det offentlige. Er hun trygdesvindler?

Har en mistanken om trygdesvindel og vil utlyse den, går en bare til NAV.

En sitter ikke på nett og forteller at naboen til folk er trygdesvindlere pga en arm som muligens ikke er skadet (eller at naboen ikke er syk nok til å sole seg), da vite og mistenke såfall fortsatt betyr to forskjellige ting.

Trygdesvindler skal bli brukt med litt omhu. En kaller ikke en nabo det ut i det blå! Jeg reagerer sterkt på at folk her gjør det, merker jeg. Så at folk blir provosert på alle som skriker trygdesvindler har jeg absolutt full forståelse for.

Jeg tror det er dette folk ikke vil rote opp i når de blir provosert i slike tråder. Mange her har ikke klaget på mistanken, men grunnlaget i TS`s innlegg. Hadde folk forholdt seg til en mistanke om trygdesvindel hadde h*n sikkert fått en enkel beskjed om å oppsøke NAV.

Endret av AnneBonny
Skrevet

Problemet er at det er legen og NAV som sitter på dokumentasjonene og det fagmessige.

En burde ha bevis for å mene 100% at et menneske utnytter trygdesystemet, ikke en Syk arm som kanskje ikke er syk når TS ikke vet det.

Du repeterer det jeg har skrevet i bortimot 10 poster i denne debatten; NAV og konsulentene sitter på dokumentasjonen. Tips kan derfor hjelpe til med å luke ut svindlere.

Jeg husker en tråd hvor TS mente at naboen burde klippe plenen hennes fordi naboen gikk på trygd og ikke gjorde noe.

Og var ikke naboen trygdesvindler fordi hun solte seg også!

Skulle likt å sett denne dokumentasjonen: Naboen min går på trygd og hun gidder ikke å klippe plenen min, men hun gidder å sole seg i det offentlige. Er hun trygdesvindler?

Nei, ikke nødvendigvis.

Har en mistanken om trygdesvindel og vil utlyse den, går en bare til NAV.

En sitter ikke på nett og forteller at naboen til folk er trygdesvindlere pga en arm som muligens ikke er skadet (eller at naboen ikke er syk nok til å sole seg), da vite og mistenke såfall fortsatt betyr to forskjellige ting.

Nettopp!

Trygdesvindler skal bli brukt med litt omhu. En kaller ikke en nabo det ut i det blå! Jeg reagerer sterkt på at folk her gjør det, merker jeg. Så at folk blir provosert på alle som skriker trygdesvindler har jeg absolutt full forståelse for.

Ute av det blå? Dersom naboen er mentalt syk, men selv sier at det er pga ryggen så vet jo NAV at vedkommende ikke svindler om de får inn tips om at han f.eks klatrer i stiger eller løfter stein i hagen. MEN, dersom papirene påstår at han er f.eks ryggskadet og må ligge til sengs så bør man jo sjekke ut nærmere.

Skrevet

Tror alt hadde vært enklere hvis NAV hadde hatt en tips/tyste-knapp på sin hjemmeside. Da hadde terskelen vært lavere for å tyste på naboen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...