Gå til innhold

naboen er langtidssykmeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg ser det her er alle imot at man skal snylte på staten og at trygdemisbruk er et problem noe som ikke bør skje.

Poenget er at 1435 personer som har snyltet er det mange flere ( noen hundre tusner) som mottar trygd enten ved at de er sykemeldte,uføre etcetc som IKKE snylter på staten. Det er ikke enkelt å bli langtidssykemeldt eller få trygd. Det er en papirmølle uten like og man leser jo om de som ikek har fått noe i det hele tatt på flere månender og havner på sosialen.

Å være syk er ikke enkelt, naboen har fått en versjon av den syke, noe som nødvendigvis ikke er den korrekte sykdommen. FOR naboen har INGEN rett til å vite hvorfor han er syk. For alt naboen vet kan det være kreft, nos psykisk eller lignende som han IKKE vil DELE med naboen sin!Midt i dette finner naboen ut at dette er jo urettferdig, at den syke kan pusse opp. Nå er det jo merkelig at noben kan sitte og se hele dagen på hva den syke gjør og vet naboen med sikkerhet at den syke gjør ALT selv? Kan det tenkes at den syke får hjelp? Kan det tenkes at dette er terapi for den syke?. Noe flere poengterer her er at dersom naboen vet med sikkerhet at sykdommen er reell,kan dokumenetere dette MÅ naboen melde dette til NAV- Dersom naboen tar FEIL utsetter naboen den syke for store problemer med møter med nav,papir møller der naboen må forsvare seg, få økte psyksike plager ved at han vet at naboen har mistenkliggjort han som person etc etc.

I første omgang burde naboen være en GOD nabo som bryr seg OM den syke naboen sin og støtter den syke naboen. Medmennesklighet først hæ? sjalusi senere....

Skrevet

Slik jeg ser det her er alle imot at man skal snylte på staten og at trygdemisbruk er et problem noe som ikke bør skje.

Poenget er at 1435 personer som har snyltet er det mange flere ( noen hundre tusner) som mottar trygd enten ved at de er sykemeldte,uføre etcetc som IKKE snylter på staten. Det er ikke enkelt å bli langtidssykemeldt eller få trygd. Det er en papirmølle uten like og man leser jo om de som ikek har fått noe i det hele tatt på flere månender og havner på sosialen.

Å være syk er ikke enkelt, naboen har fått en versjon av den syke, noe som nødvendigvis ikke er den korrekte sykdommen. FOR naboen har INGEN rett til å vite hvorfor han er syk. For alt naboen vet kan det være kreft, nos psykisk eller lignende som han IKKE vil DELE med naboen sin!Midt i dette finner naboen ut at dette er jo urettferdig, at den syke kan pusse opp. Nå er det jo merkelig at noben kan sitte og se hele dagen på hva den syke gjør og vet naboen med sikkerhet at den syke gjør ALT selv? Kan det tenkes at den syke får hjelp? Kan det tenkes at dette er terapi for den syke?. Noe flere poengterer her er at dersom naboen vet med sikkerhet at sykdommen er reell,kan dokumenetere dette MÅ naboen melde dette til NAV- Dersom naboen tar FEIL utsetter naboen den syke for store problemer med møter med nav,papir møller der naboen må forsvare seg, få økte psyksike plager ved at han vet at naboen har mistenkliggjort han som person etc etc.

I første omgang burde naboen være en GOD nabo som bryr seg OM den syke naboen sin og støtter den syke naboen. Medmennesklighet først hæ? sjalusi senere....

Alle her er antagelig i mot trygdesvindel, men bare dersom snylteren anmelder seg selv.

Skrevet

Jeg tror jeg må melde innbrudd i boden min, og melde ifra at alle våre 3 av hvert sett med ski, slalomski, snowboard, langrennsski, telemarksski, golfkøller, div. pelser, alle CD-platene mine, og selvfølgelig andre dyre ting erborte. Så kan forsikringsselskapet IF betale oss ut i dyre dommer. I samme slengen tror jeg vannkrana ryker så jeg kan få lagt ny parkett i stua/kjøkkenet. Er det greit for dere? Dere er jo tross alt med på å betale på oppgjøret mitt.

Selvfølgelig er det greit, du har jo allerede betalt for forsikringen!!1 (Jfr argumentet til Fraulein Fix).

Gjest Ludovie
Skrevet

Alle her er antagelig i mot trygdesvindel, men bare dersom snylteren anmelder seg selv.

For min egen del dreier det seg om at jeg ikke liker at man skal gå rundt og mene så fryktelig mye om andre menneskers sykdomstilstander når man verken er vedkommendes fastlege eller nærmeste familie.

Og ja, jeg er selvfølgelig mot trygdesvindel. Og jeg mener dessuten at dersom man er bombesikker på at en eller annen svindler staten, så skal man si fra. Poenget er allikevel at når man ikke er det (bombesikker, altså), kan man vise ydmykhet og respekt nok til å la folk være i fred for spekulasjoner, insinuasjoner og beskyldninger.

Skrevet

For min egen del dreier det seg om at jeg ikke liker at man skal gå rundt og mene så fryktelig mye om andre menneskers sykdomstilstander når man verken er vedkommendes fastlege eller nærmeste familie.

Og ja, jeg er selvfølgelig mot trygdesvindel. Og jeg mener dessuten at dersom man er bombesikker på at en eller annen svindler staten, så skal man si fra. Poenget er allikevel at når man ikke er det (bombesikker, altså), kan man vise ydmykhet og respekt nok til å la folk være i fred for spekulasjoner, insinuasjoner og beskyldninger.

Alt jeg sier er at NAV kan få et tips om at fyren går i stiger og bærer plank (eksempelvis), mens papirene sier at han burde ligget til sengs med dårlig rygg, så kan de avgjøre om lege skal konsulteres.

Og for øvrig så betyr det ikke så mye hva du mener at andre ikke skal mene noe om. Jeg for min del mener at fellesskapets midler som kreves inn med tvang skal komme de trengende til gode, og dersom du er uenig i det så har vi ingenting å diskutere i dette tilfellet.

Skrevet

Er det noen som er "syke", fordi det er lukrativt å være "syk"?

Nei, det var jo det jeg sa? :roll:

Skrevet

Selvfølgelig er det greit, du har jo allerede betalt for forsikringen!!1 (Jfr argumentet til Fraulein Fix).

Tror du må lære deg å lese.. ;)

Skrevet

Tror du må lære deg å lese.. ;)

Folk flest betaler ganske høy skatt her i Norge, nettop fordi vi har et velferdssystem som skal komme alle til gode, så hvis man er så uheldig å bli sykemeldt så får man fra den potten man selv har bidratt til i alle år. What goes around comes around, liksom. Det finnes jo alltid snyltere, men løsningen er uansett ikke at Hvermansen i høy selvrettferdighetsmodus begynner å anmelde naboen basert på "tror" og "mener".. Det er neppe gratis heller hvis man skal begynne å sjekke gud og hvermann for trygdesvindel (basert på så svakt grunnlag som tysting fra naboer) og hvor tror du de pengene kommer fra?

Skattepengene er slettes ingen 'pott' du kan kreve tilbakebetalt når du føler for det, med mindre du har rettmessig krav i henhold til folketrygdloven.

Skrevet

Om man er så deprimert at man er sykemeldt i fler mnd.orker man neppe så mye oppussing. Å ikke orke å gjøre noe er jo et typisk symptom på depresjon.

Siden jeg har diagnosen og har flyttet, så vet jeg det at å flytte, være for seg selv, drive med noe uten andre til stede osv osv, kan være MEGET fordelaktig!

Men synes kanskje det var teit av naboen å si at det var armene som var rpoblemet når han har tenkt å jobbe mye med armene...

Skrevet

Hvis han ikke er snylter så skjer ingenting.

EDIT: Du skjønner at snylting er svindel/tyveri, ikke sant? Jeg antar at du ikke ville sagt at 'folk burde passe sine egne saker' dersom det var snakk om opplysninger som kunne ta andre kjeltringer.

Ingenting sier du...

Dette skal motbevises, og i aller verste fall, for å sette ting på spissen så kommer han borti en inkompetent saksbehandler (noe alt for mange på NAV er), og blir mistenkt for noe han ikke har gjort.

Og om ikke dette worst-case-scenarioet skjer (noe jeg også tviler på), som jeg skriver om over, så må han fortsatt inn og forklare seg, så joda; ting vil skje uansett.

Jeg syns hun skal passe sine egne saker fortsatt jeg, for ts aner ikke om han bare sa til en litt for nysgjerrig nabo at han bare var sykemeldt pga noen skuldre, når han kanskje har gått i kjellern pga psykiske problemer, som han i hvertfall ikke føler for å fortelle sin overnysgjerrige nabo om.

Som piper skriver... Å bli kalt inn til møter, forsvare seg, bli sjekket opp når han sitter og er syk, det er ikke ingenting, slik du kaller det.

Man skal vite ting 100%, før tungen blir for spiss.

Skrevet

Nei, men jeg tror det er for enkelt å bli trygdet i Norge, og at enorme verdier tapes hvert eneste år fordi noen synes det er greit å ha 52-ukers betalt ferie av staten. Det er disse som spiser av kaka til de andre, og det er disse jeg vil til livs.

Jeg begynner å lure her, når det nesten kan virke som at jeg må forsvare mitt syn på at man skal ta lovbrytere som stjeler fra staten (dvs folket, og i NAVs tilfelle de andre brukerne).

Alle er da vitterlig meg enig i at tyveri aldri kan forsvares, men du må VITE det sikkert, før du uttaler deg vet du.

Og apropos "delen av kaka" (dine/mine/våre skattepenger)... Når skal folk som f.eks deg skjønne at disse skattepengene ikke er våre, at de faktisk er statens? Du har ingenting å si, m.t.p "dine" skattepenger, hvis det er det du sikter til da.

Skrevet

Folk flest betaler ganske høy skatt her i Norge, nettop fordi vi har et velferdssystem som skal komme alle til gode, så hvis man er så uheldig å bli sykemeldt så får man fra den potten man selv har bidratt til i alle år. What goes around comes around, liksom. Det finnes jo alltid snyltere, men løsningen er uansett ikke at Hvermansen i høy selvrettferdighetsmodus begynner å anmelde naboen basert på "tror" og "mener".. Det er neppe gratis heller hvis man skal begynne å sjekke gud og hvermann for trygdesvindel (basert på så svakt grunnlag som tysting fra naboer) og hvor tror du de pengene kommer fra?

Skattepengene er slettes ingen 'pott' du kan kreve tilbakebetalt når du føler for det, med mindre du har rettmessig krav i henhold til folketrygdloven.

Som jeg sier "nettop fordi vi har et velferdssystem som skal komme alle til gode, så hvis man er så uheldig å bli sykemeldt så får man fra den potten man selv har bidratt til i alle år." Jeg regner med at de aller fleste forstår at her refererer jeg ikke til trygdesvindel..

Skrevet

Må bare fortsett litt med disse tallene:

For hele 2009 ble hele 1435 mennesker anmeldt for misbruk, og beløpt det gjaldt var 158 847 929!!!! LinkSkjønner dere hvor mye penger det ER eller??? Dette er ikke et ubetydelig problem!! Det er faktisk såpass stort, at det MÅ være greit at man bryr seg litt med hva naboen driver med!!

En gang, for flere år siden var jeg sykemeldt pga en skade i beinet mitt.

Det beste jeg kunne gjøre sa legen og ortopeden, var å røre på meg.

Hadde jeg vært ts's nabo, kan man bare tenke seg hva som hadde skjedd med meg, hvis hun fikk nyss i at jeg med denne skaden i benet faktisk var på joggetur. ;)

Skrevet

Ingenting sier du...

Dette skal motbevises, og i aller verste fall, for å sette ting på spissen så kommer han borti en inkompetent saksbehandler (noe alt for mange på NAV er), og blir mistenkt for noe han ikke har gjort.

Og om ikke dette worst-case-scenarioet skjer (noe jeg også tviler på), som jeg skriver om over, så må han fortsatt inn og forklare seg, så joda; ting vil skje uansett.

Jeg syns hun skal passe sine egne saker fortsatt jeg, for ts aner ikke om han bare sa til en litt for nysgjerrig nabo at han bare var sykemeldt pga noen skuldre, når han kanskje har gått i kjellern pga psykiske problemer, som han i hvertfall ikke føler for å fortelle sin overnysgjerrige nabo om.

Som piper skriver... Å bli kalt inn til møter, forsvare seg, bli sjekket opp når han sitter og er syk, det er ikke ingenting, slik du kaller det.

Man skal vite ting 100%, før tungen blir for spiss.

For n'te gang, dersom han er sykmeldt for psykiske problemer så er det ikke nødvendigvis noe som utelukker fysisk arbeid, men dersom papirene tilsier at han burde ligget til sengs i sykeperioden, så er det all grunn til å undersøke nærmere.

Skrevet

Alle er da vitterlig meg enig i at tyveri aldri kan forsvares, men du må VITE det sikkert, før du uttaler deg vet du.

Og apropos "delen av kaka" (dine/mine/våre skattepenger)... Når skal folk som f.eks deg skjønne at disse skattepengene ikke er våre, at de faktisk er statens? Du har ingenting å si, m.t.p "dine" skattepenger, hvis det er det du sikter til da.

'Folk som meg'?

Tyveri forsvares her, med den begrunnelse at man ikke vet 100% og derfor ikke engang skal undersøke. Som ellers i tyverisaker så er det vel fåtall av tyverier som faktisk har vitner som kan identifisere gjerningsmennene. Man undersøker saken nærmere.

Når jeg anmelder f.eks sykkelen min for stjålet så vet jeg ikke nødvendigvis hvem som stjal det, ikke engang 100% sikkert dersom jeg ser nabogutten sykle på den, med mindre jeg så ham stjele den. MEN, jeg hadde kommet til å spørre han ut om det.

Skrevet

Som jeg sier "nettop fordi vi har et velferdssystem som skal komme alle til gode, så hvis man er så uheldig å bli sykemeldt så får man fra den potten man selv har bidratt til i alle år." Jeg regner med at de aller fleste forstår at her refererer jeg ikke til trygdesvindel..

Enn hvis man ikke er uheldig og lider skade, men grafser til seg av potten likevel?

Skrevet

Når jeg anmelder f.eks sykkelen min for stjålet så vet jeg ikke nødvendigvis hvem som stjal det, ikke engang 100% sikkert dersom jeg ser nabogutten sykle på den, med mindre jeg så ham stjele den. MEN, jeg hadde kommet til å spørre han ut om det.

Men dersom sykkelen din blir stjålet og du ikke vet hvem som tok den, men du ser nabogutten på en sykkel som KAN være din, ville du da meldt ham til politiet som en potensiell sykkeltyv?

For det er det som er sammenlignbart.

Og, etter din teori. Dersom du melder ham til politiet fordi du har sett ham på noe du tror KAN være din sykkel, uten å egentlig vite, så vil det jo ikke gjøre noe, for dersom det ikke var din sykkel så vil jo ikke noe skje med nabogutten likevel. Bortsett fra å bli dratt inn til politiet og måtte forklare seg i forhold til å ha blitt sett på noe som liknet en sykkel som var stjålet.

Skrevet

Enn hvis man ikke er uheldig og lider skade, men grafser til seg av potten likevel?

Nei, selvfølgelig ikke, men jeg tror det problemet må tas tak i i selve "sykemeldingsfasen", kanskje det bør stilles strengere krav eller second opinion ved langvarige sykemeldinger, og det trenges sikkert holdningsendring hos en del leger, jeg tror ihvertfall ikke løsningen er at mann skal begynne å spionere på naboene i håp om å avsløre svindel..

M.a.o jeg tror fremdeles ikke TS er kvalifisert til å diagnosere, evt friskemelde sin nabo.. ;)

Skrevet

For n'te gang, dersom han er sykmeldt for psykiske problemer så er det ikke nødvendigvis noe som utelukker fysisk arbeid, men dersom papirene tilsier at han burde ligget til sengs i sykeperioden, så er det all grunn til å undersøke nærmere.

Så, fordi du er livredd for "dine" penger og tyveri (noe ingen liker), og fordi jeg absolutt mener at du og ts blander dere oppi saker dere ikke har noe med, så skal du og ts tvinge igjennom møter, undersøkelser, etc, etc ovenfor et menneske som trolig er sykt.

Det du ikke tenker på, er at det å sette i gang undersøkelser, møter, osv for ET menneske koster penger også, så tar dere feil i dere mistanker, så risikerer dere å bruke sure penger (på "min bekostning, og det syns ikke JEG noe om).

Syns du er passe ego slik du ser det hele. Du skal ha det undersøkt for din del, i mens vi andre (som også må betale skatt - som heller ikke liker tyveri) som ikke er enige, vel samme det om man tar feil og om dette koster staten ekstra. :eeeh:

For det er jo det du sier.

Dere har ingenting med hva som står i papirene hans engang, så at du bryr nesen din i det, det forstår jeg ikke. Dere klassifiserer dere som et type hverdagspoliti.

Håper ts gjør det, og tar feil så det ljomer etter. Eller nei forresten, "mine" skattepenger skal ikke gå til slikt.

Skrevet (endret)

'Folk som meg'?

Tyveri forsvares her, med den begrunnelse at man ikke vet 100% og derfor ikke engang skal undersøke. Som ellers i tyverisaker så er det vel fåtall av tyverier som faktisk har vitner som kan identifisere gjerningsmennene. Man undersøker saken nærmere.

Vel, aline svarte på det for meg i grunn.

Ja, sånne som deg. Sånn som deg, som "griner" over skattepengene "dine".

Som jeg gjentar: de er ikke dine. Ikke mine heller. De er statens. Sure penger for all del, men sånn er det her i vårt land.

Så vil du kanskje si:

Ja, men hadde det ikke vært slike som han som ts sikter til, så hadde man fått lavere skatter, etc.

Mye mulig, men jeg tror de fleste er rederlige og ikke misbruker legene, eller sykemeldingene. For all del, det finnes, men legene er ikke så dumme at de lar både rykte og deres jobb gå til dundas. At folk tror så dårlig om legene er jo synd, da mange leger er veldig dyktige og de færrste sykmelder i hytt og pine uten grunn.

Og som sagt, man burde virkelig vite hva man snakker om før man sier noe (til NAV i dette tilfellet), for å ta hensyn til naboen og hans sykdom burde hun gjøre, og heller tenke det beste om han, før hun dømmer han nedenom og hjem.

Skjønner ikke engang at ts vet at det er han som gjør oppussingarbeidet en gang jeg, men hun har vel kikkert eller noe, som gjør at hun vet at han gjør alt dette.

Endret av Sæzzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...