Sæzzy Skrevet 20. august 2010 #101 Skrevet 20. august 2010 (endret) Kjæremingud. Enkelte har et så lite interessant liv, at de sitter og innbiller seg ting ut i fra oppussingen naben gjør. Hva hvis han IKKE er en trygdesnylter da? Tenk på hva slags problemer du skaper for han da! Og ikke minst i for deg selv ts. Hva hvis han løy til deg om hvorfor han er sykemeldt? Kanskje det er noe annet? F.eks noe psykisk han ikke ønsker å dele med deg? Tenk litt mer over ditt eget liv. Skap deg noe av interesse og pass dine egne saker. Endret 20. august 2010 av Sæzzy
Larsern Skrevet 20. august 2010 #102 Skrevet 20. august 2010 (endret) Kjæremingud. Enkelte har et så lite interessant liv, at de sitter og innbiller seg ting ut i fra oppussingen naben gjør. Hva hvis han IKKE er en trygdesnylter da? Tenk på hva slags problemer du skaper for han da! Og ikke minst i for deg selv ts. Hva hvis han løy til deg om hvorfor han er sykemeldt? Kanskje det er noe annet? F.eks noe psykisk han ikke ønsker å dele med deg? Tenk litt mer over ditt eget liv. Skap deg noe av interesse og pass dine egne saker. Hvis han ikke er snylter så skjer ingenting. EDIT: Du skjønner at snylting er svindel/tyveri, ikke sant? Jeg antar at du ikke ville sagt at 'folk burde passe sine egne saker' dersom det var snakk om opplysninger som kunne ta andre kjeltringer. Endret 20. august 2010 av Larsern
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #103 Skrevet 20. august 2010 Ser bare på min egen samboer. Han er helt frisk i kroppen, virker ikke syk mentalt heller, men sliter med adhd. Har nettopp hatt store problemer på jobben, noe som har endt opp i en sykemelding og evnt omskolering snart. Han hadde ikke hatt noe problemer med å pusse opp hjemme, selvom han sliter voldsomt mentalt og adhd`en.
Piper Skrevet 20. august 2010 #104 Skrevet 20. august 2010 Hvis han ikke er snylter så skjer ingenting. EDIT: Du skjønner at snylting er svindel/tyveri, ikke sant? Jeg antar at du ikke ville sagt at 'folk burde passe sine egne saker' dersom det var snakk om opplysninger som kunne ta andre kjeltringer. Tror du det er enkelt å bli kalt inn til nav, og måtte forklare seg opp og ned i mente fordi en nabo mener han svindler de? Nav vil sjekke han opp, og han blir kalt inn på møter, og det er sikkert ikke noe særlig om man virkelig er syk. Eller er du så naiv, at du tror det er en enkel sak å bli misstenkt for trygdesvindel?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #105 Skrevet 20. august 2010 Jeg har vært sykmeldt 1 år, på rehabilitering 1 år og på attføring 1 år. Er nå på AAP og får dekket utdannelse. Likevel sprang jeg på fjellet og gikk på ski hver vinter og koste meg i naturen. Det er det jeg har gjort de siste 4 årene. Og jeg gjør det fortsatt. Ingen naboer vet om alt dette, de vet bare at jeg studerer og er veldig aktiv. Jeg klarte fint dette, og det visste på nav og legen. Men de visste grunnen til å jeg ble sykmeldt i første omgang også.
loffen Skrevet 20. august 2010 #106 Skrevet 20. august 2010 (endret) Vet du Larsern, jeg skulle nesten ønske du fikk en kronisk sykdom som ikke vistes, men som gjorde at du ikke kunne jobbe. Kanskje den sykdommen gjorde livet ditt litt mere levelig hvis du kunne gå en liten tur hver dag, eller jogge et par ganger i uka. Trene litt på helsestudio, eller pusse opp litt hjemme? Alt i ditt eget tempo og de dagene du orket. Tenk om naboen ser deg bevege på kroppen din, anmelder deg for trygdesvindel, fordi du ikke sitter foran TV'n hele tiden og røyker rullings og blir både feit og enda sykere. Skal det bli sånn at alle som har sykepenger/trygd må kunne bevise hvorfor til alle som bryr seg? Kan du ikke fatte hvor vanskelig det er å være syk og hvor fælt der er å ikke kunne jobbe!! Og at de som er trygdede faktisk har vært gjennom med mange ÅR med sykmeldinger, motivasjons-kurs, opptrening, behandling, legevisitter, utprøving, omskolering, og ikke minst mistenkeliggjøring før de får trygd? Også skal naboen få de til å gå gjennom det helvetet en gang til? Tror du leger bare leker lege? Er du bedre til å stille diagnoser???? Endret 20. august 2010 av loffen
Larsern Skrevet 20. august 2010 #107 Skrevet 20. august 2010 Tror du det er enkelt å bli kalt inn til nav, og måtte forklare seg opp og ned i mente fordi en nabo mener han svindler de? Nav vil sjekke han opp, og han blir kalt inn på møter, og det er sikkert ikke noe særlig om man virkelig er syk. Eller er du så naiv, at du tror det er en enkel sak å bli misstenkt for trygdesvindel? Nei, men jeg tror det er for enkelt å bli trygdet i Norge, og at enorme verdier tapes hvert eneste år fordi noen synes det er greit å ha 52-ukers betalt ferie av staten. Det er disse som spiser av kaka til de andre, og det er disse jeg vil til livs. Jeg begynner å lure her, når det nesten kan virke som at jeg må forsvare mitt syn på at man skal ta lovbrytere som stjeler fra staten (dvs folket, og i NAVs tilfelle de andre brukerne).
Meridian Skrevet 20. august 2010 #108 Skrevet 20. august 2010 Nei, men jeg tror det er for enkelt å bli trygdet i Norge, og at enorme verdier tapes hvert eneste år fordi noen synes det er greit å ha 52-ukers betalt ferie av staten. Det er disse som spiser av kaka til de andre, og det er disse jeg vil til livs. Jeg begynner å lure her, når det nesten kan virke som at jeg må forsvare mitt syn på at man skal ta lovbrytere som stjeler fra staten (dvs folket, og i NAVs tilfelle de andre brukerne). Men kan du ikke spørre han, da? Og hvordan vet du at han er sykmeldt?
Titti72 Skrevet 20. august 2010 #109 Skrevet 20. august 2010 Jeg tror jeg må melde innbrudd i boden min, og melde ifra at alle våre 3 av hvert sett med ski, slalomski, snowboard, langrennsski, telemarksski, golfkøller, div. pelser, alle CD-platene mine, og selvfølgelig andre dyre ting erborte. Så kan forsikringsselskapet IF betale oss ut i dyre dommer. I samme slengen tror jeg vannkrana ryker så jeg kan få lagt ny parkett i stua/kjøkkenet. Er det greit for dere? Dere er jo tross alt med på å betale på oppgjøret mitt.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #110 Skrevet 20. august 2010 Er selv sykmeldt på 2 året nå. Og deler ikke alt med naboene! Har noen naboer som vet alt og vet du hva jeg fikk høre? Før du får en diagnose på at du faktisk er fysisk syk, så tror jeg det er psykisk. Tror du går og sier til deg selv at du ikke "orker" og jobbe. Hva søren tenker jeg da, hva gir andre rett til og bedømme meg og min helsetilstand? Første halvåret som jeg var sykmeldt stod jeg opp hver dag og gjorde meg klar til og dra på jobb, men måtte bare innse at det ikke ble noen jobb på meg. Følelsen av og ikke lykkes var ikke noen god, og den var der hver dag! Helt til jeg "endelig" ble langtidssykmeldt, da kunne jeg fokusere på og bli bedre, istede for og tenke på hva alle andre tenkte. Er bedre enn jeg var i fjor, men langt ifra bra nok til og gå tilbke til 100% jobb. Siden formen er så variernde som den er. Legen tror det er utmattelsesyndrom,(ME) men p.g.a at jeg har vært så dårlig, har det blitt stopp i utredningen. Sykdommen min synes ikke, bortsett fra at jeg til tider ser ut som en alvorlig syk kreft pasient i ansiktet. Og for mennesker som er tilnærmet friske er det vanskelig og forstå denne sykdommen. Har en bekjent som har den, og er først nå jeg faktisk forstår hvor ille man føler seg, hvor sliten man er, og hvor lei man blir av mennesker som alltid skal vite det beste for deg, og som dømmer deg. Begynner og glede meg, til jeg kan bevise for "folket" at det ikke er psykisk, men det blir det. For andre klarer ikke å forstå hvordan man har det, og at kroppen ikke orker så mye som hjernen vil. Så til deg Ts, Vær en god nabo, ikke en som anklager naboen for trygdesvindel. Man blir ikke 100% langtidssykmeldt idag uten at det er en grunn for det, først prøver man alle andre mulige løsninger.
aline Skrevet 20. august 2010 #111 Skrevet 20. august 2010 Hvis han ikke er snylter så skjer ingenting. Det er vel dette Piper, jeg og andre reagerer på. Tror du virkelig at dersom noen meldes inn for trydesvindel, så vil ikke vedkommende bli snakket til engang? Og dersom det skulle være en reell sykemelding (og jeg vil vel forsåvidt tro at ihvertfall de fleste sykemeldinger er med bakgrunn i sykdom), tror du det er enkelt å bli dratt inn på teppet til NAV for å granskes for trygdesvindel? Ikke at man ikke skal melde ifra når man ser en forbrytelse, men dersom man ser noe man TROR er en forbrytelse, så må man også være klar over hva slags konsekvenser det kan gi den som blir mistenkeliggjort! Er vedkommende en svindler så er det jo flott at det blir tatt tak i, men er vedkommende faktisk "uskyldig", så kan det ødelegge ganske mye for vedkommende bare å bli utsatt for en slik anklage. Kjemper man med smerter og sykdom så er det vel de færreste som trenger MER mistenkeliggjøring. Tror du det er enkelt å bli kalt inn til nav, og måtte forklare seg opp og ned i mente fordi en nabo mener han svindler de? Nav vil sjekke han opp, og han blir kalt inn på møter, og det er sikkert ikke noe særlig om man virkelig er syk. Eller er du så naiv, at du tror det er en enkel sak å bli misstenkt for trygdesvindel? nemlig, dersom en faktisk tenker tanken på at vedkommende faktisk kan være syk!
Kattugla Skrevet 20. august 2010 #112 Skrevet 20. august 2010 Jeg tror jeg må melde innbrudd i boden min, og melde ifra at alle våre 3 av hvert sett med ski, slalomski, snowboard, langrennsski, telemarksski, golfkøller, div. pelser, alle CD-platene mine, og selvfølgelig andre dyre ting erborte. Så kan forsikringsselskapet IF betale oss ut i dyre dommer. I samme slengen tror jeg vannkrana ryker så jeg kan få lagt ny parkett i stua/kjøkkenet. Er det greit for dere? Dere er jo tross alt med på å betale på oppgjøret mitt. At du kan se for deg en slik situasjon, betyr ikke at naboen i denne saken er svindler!! Og hva hvis du er så uheldig at noen tyver bryter seg inn og stjeler alle tingene dine, er det motsatte da greit for deg, at du blir urettmessig anklaget og anmeldt for trygdesvindel av naboene dine og i verste fall får ikke noe fra IF - selvom du har betalt forsikringen din (i naboens tilfelle skatten) i alle år?? Som vi ser i denne tråden er ikke alltid like lett å bedyre sin uskyld, når anklagene er først kommet ut.. (Ditt svar til det er vel nei, fordi DU kunne aldri funnet på noe slikt, men vet du hva, det er du IKKE alene om!!)
Kattugla Skrevet 20. august 2010 #113 Skrevet 20. august 2010 Hvis han ikke er snylter så skjer ingenting. EDIT: Du skjønner at snylting er svindel/tyveri, ikke sant? Jeg antar at du ikke ville sagt at 'folk burde passe sine egne saker' dersom det var snakk om opplysninger som kunne ta andre kjeltringer. Å bli falskt anklaget av sin nabo, med alle de følgene det kan ha med seg, er ikke akkurat "ingenting" i mine bøker..
Kattugla Skrevet 20. august 2010 #114 Skrevet 20. august 2010 Da kan jeg snu det og be deg til helvete å forsørge deg selv. Ikke gjør det for andres regning. Vet du ikke at trygdesvindel er et stort problem i Norge. Litt rart at vi har størst andel i verden, med sykmeldte, og uføretrygdede... Kan det ha noe med alle godene vi har tro. Som henger som perler på en snor, og kan tilpasse alle svindlere som hånd i hanske. Hva med min kollega som vi fikk oppklart at svindlet min jobb, og NAV. Skulle vi bare lukket øynene for at han fikk 35.000,- rett i lomma hver måned. Og får det i snitt gratis 5 av 12 mnd. hvert år. Er det greit? Folk flest betaler ganske høy skatt her i Norge, nettop fordi vi har et velferdssystem som skal komme alle til gode, så hvis man er så uheldig å bli sykemeldt så får man fra den potten man selv har bidratt til i alle år. What goes around comes around, liksom. Det finnes jo alltid snyltere, men løsningen er uansett ikke at Hvermansen i høy selvrettferdighetsmodus begynner å anmelde naboen basert på "tror" og "mener".. Det er neppe gratis heller hvis man skal begynne å sjekke gud og hvermann for trygdesvindel (basert på så svakt grunnlag som tysting fra naboer) og hvor tror du de pengene kommer fra?
loffen Skrevet 20. august 2010 #115 Skrevet 20. august 2010 Nei, men jeg tror det er for enkelt å bli trygdet i Norge, og at enorme verdier tapes hvert eneste år fordi noen synes det er greit å ha 52-ukers betalt ferie av staten. Det er disse som spiser av kaka til de andre, og det er disse jeg vil til livs.Jeg begynner å lure her, når det nesten kan virke som at jeg må forsvare mitt syn på at man skal ta lovbrytere som stjeler fra staten (dvs folket, og i NAVs tilfelle de andre brukerne). NEI DET ER DET IKKE!!!!!! Og det er ingen som er syke fordi det er lukrativt!!!!!!!!! Dust!
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #116 Skrevet 20. august 2010 Jeg tror mørketallene er store desverre. Det merker man også fort på holdningen til folk. Jeg tror ikke mine bekjentskapskrets er så veldig mye anderledes en dere andres. Jeg ser selv når jeg er hos legen, så spør hun om jeg ønsker sykemelding. Jeg trenger ikke det bare fordi jeg har streptokokker, noe jeg har 2 ganger i året. Hvis jeg hadde vært full av feber, og hadde dårlig almentilstand, så kan jeg forstå det, men 1 ukes automatisk utløst sykemelding er tull. Nå skriver jeg dette utifra egen erfaring/helse under streptokokker, jeg har kun vært skikkelig syk med streptokokker 1 gang, og var hjemme i 2 dager. Jeg syns at det skal vurdere for hver enkelt tilfelle, ikke en automatisk "rett" til fri i 1 uke hver gang. En annen gang kom jeg for å få henvisning videre pga skuldre/armer, og da fylte hun ut sykemeldingen uten å spørre engang. 14 dagers ferie sånn uten videre.... Det er ikke riktig. Nå etter mange runder, er vi enige om at hvis jeg ringer og ber om sykemelding, kan jeg få dette uten å komme ned på hastetime først. Det er en bedre løsning for meg/samfunnet. Husk at streptokokker kan være smittsomt inntil antibiotikaen begynner å virke, og av hensyn til kolleger er det best å holde seg hjemme når man er smittsom. Legen min forklarte dette sist jeg hadde streptokokker (+lungebetennelse). TS: Pass dine egne saker. Du fremstår som særdeles usympatisk og litt småtragisk egentlig, som ikke har bedre ting å gjøre enn å snoke på naboene.
gbnj Skrevet 21. august 2010 #117 Skrevet 21. august 2010 NEI DET ER DET IKKE!!!!!! Og det er ingen som er syke fordi det er lukrativt!!!!!!!!! Dust! Er det noen som er "syke", fordi det er lukrativt å være "syk"?
gbnj Skrevet 21. august 2010 #118 Skrevet 21. august 2010 Folk flest betaler ganske høy skatt her i Norge, nettop fordi vi har et velferdssystem som skal komme alle til gode, så hvis man er så uheldig å bli sykemeldt så får man fra den potten man selv har bidratt til i alle år. What goes around comes around, liksom. Det finnes jo alltid snyltere, men løsningen er uansett ikke at Hvermansen i høy selvrettferdighetsmodus begynner å anmelde naboen basert på "tror" og "mener".. Det er neppe gratis heller hvis man skal begynne å sjekke gud og hvermann for trygdesvindel (basert på så svakt grunnlag som tysting fra naboer) og hvor tror du de pengene kommer fra? Hva er skattelistene til?
cypress Skrevet 21. august 2010 #119 Skrevet 21. august 2010 Nei, men jeg tror det er for enkelt å bli trygdet i Norge, og at enorme verdier tapes hvert eneste år fordi noen synes det er greit å ha 52-ukers betalt ferie av staten. Det er disse som spiser av kaka til de andre, og det er disse jeg vil til livs. Jeg begynner å lure her, når det nesten kan virke som at jeg må forsvare mitt syn på at man skal ta lovbrytere som stjeler fra staten (dvs folket, og i NAVs tilfelle de andre brukerne). 100 % enig!!!! Slik som folk svarer i denne tråden skulle en nesten tro at det nesten ikke finnes trygdemisbruk i dette landet, og at alle som er sykemeldte er det av en rettmessig grunn. Det er utrolig naivt og lite opplyst!!!!! Ta et enkelt søk på ordet trygdemisbruk i google, så kommer man raskt til NAVs egen misbruksstatistikk. Der finner man ut at 1. tertial 2010 var i alt 323 personer så langt det året anmeldt for trygdemisbruk. Beløpet det gjaldt var kr 43 136 855. Altså OVER FØRTIFEM MILLIONER KRONER!!! Kun for første tertial 2010!!!!!!!! NAVs misbruksstatistikk I rest my case...
cypress Skrevet 21. august 2010 #120 Skrevet 21. august 2010 Må bare fortsett litt med disse tallene: For hele 2009 ble hele 1435 mennesker anmeldt for misbruk, og beløpt det gjaldt var 158 847 929!!!! LinkSkjønner dere hvor mye penger det ER eller??? Dette er ikke et ubetydelig problem!! Det er faktisk såpass stort, at det MÅ være greit at man bryr seg litt med hva naboen driver med!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå